Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC7 uiteindelijk ruim langs Botwinnik 5
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC7 uiteindelijk ruim langs Botwinnik 5 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aan het begin van de avond zag het er niet best uit. Toch heeft DSC7 nog met 5½-2½ gewonnen van het Botwinnik 5.

Om te beginnen verloor Jordy Krempel op bord zeven - nadat hij zijn stukken onhandig had neergezet - een stuk. Teamleider Adriaan ter Mors, verloor in de opening via een kleine combinatie zijn pion op f7 en een veilige koningsstelling.

Varenkamp-Adriaan ter Mors
Delft 2008


8...h6? 9.xf7+ xf7 10.c4+

Corniel Nobel - op het bord naast hem - speelde de opening onnauwkeurig en kon kiezen tussen een stelling met een pion meer en enorme aanval tegen, of evenveel pionnen in ruil voor een minder gezonde stelling. Hij koos voor het laatste.

In de wandelgangen wist Joram op den Kelder - niet de eerste de beste - uw verslaggever te melden dat hij geen stuiver voor de kansen van DSC7 zou geven. Uw verslaggever was zelf te ziek (migraine en koorts) om hier ook maar iets tegen in te brengen.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, zo blijkt. Jolle Lont speelde een degelijke partij en maakte al vrij snel 1-1 nadat Jordy verloor.

Antoon Frehe maakte vervolgens remise. Hoe en wat is uw verslaggever geheel ontgaan.

Johan van de Pol kreeg een koningsaanval in de schoot geworpen. Zijn tegenstander weigerde te rokeren. Johan leidde zijn stukken netjes richting de vijandige koning en het was gedaan met de koopman.

Corniel stond de hele partij minder. Totdat zijn tegenstander in een gelijkwaardig einspel een pion liet snoepen:

Corniel Nobel-Han Perluka
Delft 2008

Na 30...a7-a5

31.d4 d6?! 32.f3 f6?
32...d8 33.xh4 h8 en zwart wint de verloren pion weer terug.
33.xh4 en wit won.

Invaller René Poots - die in allerijl van een partij in de interne was weggetrokken - bleek de meeste problemen te hebben opgelost en vroeg of remise een legitieme optie was.

Bij een stand van 4-2 bood Adriaans tegenstander remise aan. Adriaan had nadat hij zelfs lange tijd het betere van het spel had gehad, een eindspel op het bord gekregen waarbij beide spelers twee torens en een loper hadden (van ongelijke kleur). De eerste set torens was reeds geruild, en Adriaan dreigde ook de tweede set af te ruilen. Het resterende eindspel bood Adriaan een heel klein plusje, en wit geen enkele winstkans.

Als laatste was nog Jan van de Donk bezig op bord 1. Ook hij had torens en lopers van ongelijke kleuren op het bord. Echter ook een sterke aanval over de zwarte velden. De aanval wist zijn tegenstander af te slaan, maar dit koste hem ruimte en tijd. Jan had hierdoor de mogelijkheid een pion naar de overkant te leiden. En dat deed hij. Met een pion op promoveren en 30 seconden resterend gaf zijn tegenstander op.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 09-12-2008 at 15:30.

09-12-2008 00:50 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Jammer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Jammer. Zeker als je bedenkt dat ik een halfje heb weggegeven. Eerlijk is eerlijk, mijn winstkansen kwamen pas tegen het eind van het middenspel doordat mijn tegenstander een rekenfoutje maakte en ik een pion ongestraft kon pakken. Na een stuk of wat paardzetten stond de eindstelling op het bord.



na mijn 29 g3? Ik baalde genoeg van deze onvoorzichtigheid die ik ontdekte op het moment dat ik mijn pion losliet om maar meteen remise aan te bieden. Zwart slaat op a2 en dan is het materieel weer gelijk. Ook hier geldt dat ik het wel had gezien op het moment dat zwart 28... Ba6c4 speelde. Te lang nagedacht zullen we maar zeggen.
Ontevreden met mezelf ging ik snel naar huis. Hier kwam ik er achter dat het helemaal nog niet zo makkelijk is om te winnen als ik b.v. 29. b3 of 29 a3 had gespeeld i.p.v. 29. g3. Dat is dan misschien een troost.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

09-12-2008 09:11 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Adriaan ter Mors Adriaan ter Mors is a Male


geregistreerd: 18-05-2006
aantal berichten: 67

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bedankt voor je verslag Corniel, ik heb er niet veel aan toe te voegen. Ik zag overigens aan het begin van de avond niet wat Joram zag. Het leek me dat de meeste borden lange tijd in evenwicht waren. Zelf stond ik er na de opening wellicht het minst voor, maar de partij was verre van voorbij na het offer op f7 dat ik gemist had. Een paar zetten later kwam dit op het bord:



Hier vermoedde ik dat Le6 de beste zet was, maar ik wilde mijn pion terug hebben en dus speelde ik 11. ... d4?! 12. Pe2 Pxe4. Hier vreesde ik dat wit vroeg of laat mijn centrum kapot zou slaan met f4, maar die zet bleef de hele partij uit. Remise dus, waardoor mijn score dit seizoen tot dusver op anderhalf uit vijf blijft steken Geschokt. Nou ja, ik heb in ieder geval een heleboel lager-gerate spelers blij gemaakt...

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Adriaan ter Mors on 09-12-2008 at 15:59.

09-12-2008 15:56 Adriaan ter Mors is offline Send an Email to Adriaan ter Mors Search for Posts by Adriaan ter Mors Add Adriaan ter Mors to your Buddy List
Diederik Diederik is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 17-02-2004
aantal berichten: 74

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@ Antoon: Misschien is Pd6 sterker dan a3 of b3?

Na La6 haal een pion op met Pc8

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Diederik on 09-12-2008 at 19:47.

09-12-2008 19:44 Diederik is offline Search for Posts by Diederik Add Diederik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Diederik
Misschien is Pd6 sterker dan a3 of b3?

Na La6 haal een pion op met Pc8


Inderdaad, maar raak je dat paard niet kwijt?

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

10-12-2008 01:59 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller