Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2008-2009 » DSC8 wint soeverein van Heaghe Ooievaar 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Zonderland Zonderland is a Male
clubfotograaf




geregistreerd: 13-04-2004
aantal berichten: 287

DSC8 wint soeverein van Heaghe Ooievaar 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC8 wint soeverein van Heaghe Ooievaar. Met slechts 6 spelers arriveerden we op tijd. Gelukkig konden Bas Rabeling en Litho van Reede het adres uiteindelijk ook vinden. Vrij gemakkelijk overwonnen we het tijdverlies. Zonder dat had er meer in gezeten. Al met al met vijf overwinningen en twee remises een mooi resultaat.

De avond voor Sinterklaasavond mochten we op bezoek bij Haeghe Ooievaar dat in een comfortabele kantine van het gebouw van de Haeghe Groep speelt. Een kantine die op donderdagavond dienst doet als denksportcentrum. In het dammen is er namelijk ook een interne competitie én een externe strijd op het programma.

De bereikbaarheid van de locatie was er een die het de moeite loonde om het vooraf te bestuderen. Een blik op google-maps lag aan de basis om vanuit de halte De Rede van RR4 in 5 minuten het gebouw te betreden waar onze schaakarena al opgesteld staat, waarbij gebruik gemaakt is van fraaie, nieuwe dikke houten borden met bijbehorende stukken. Uitnodigend om gebruikt te worden voor een partij schaak.

De meesten van de ploeg waren er al vaker geweest en reden er dan ook zo naartoe, waardoor het tegen achten alleen nog wachten was op Bas en Lito, die niet meteen de juiste achteringang konden vinden.

Binnen een half uur klaagde een Haeghe-lid tegenover zijn teamgenoten: “Zie je wel, ik zei toch dat ik er niets van zou bakken (..)”.

Antoon Frehe opende de score door een wel heel snelle overwinning.


10.c4?? xd4

Halverwege de avond gaf de tegenstander van Herman Zonderland op, waardoor we op rozen zaten.

Paul Koks kwam met zwart goed uit de opening en dwong ruil af van de belangrijke witte veldenloper van wit en bereikte een b-pion op de zesde rij. Kwestie van wegplukken van zijn achtergebleven pion. Maar de toegang werd stug verdedigt. Gezien de stand nam hij dan ook geen enkel risico en besloot het remise aanbod van zijn tegenstander Eric te accepteren.

René Poots bracht de stand op ½-3½, waardoor we op één punt van matchwinst zaten. Een comfortabel gevoel voor hen die niet meer aan het spelen waren. Bij Simon Dirkse, Rob Scherpenisse en Bas lag dat gevoel natuurlijk anders. Zij mochten nog vol aan de bak. Ondertussen had de thuisploeg wel haar enige winst opgestreken in de partij tegen Lito, die deze avond niet verder kwam dan stug tegenspel.

Simon stond stevig, maar zat in tijdnood. Nog 8 minuten te gaan, terwijl zijn tegenstander nog een kwartier had. Een toiletbezoek van deze tegenstander kostte echter niet alleen tijd, maar hij was na terugkeer ook uit de partij. Zo verklaarde hijzelf toen hij opgaf na een combinatie die hem zijn dame kostte. Matchwinst was derhalve bereikt met een stand van 1½-4½.

Met voor beide nog een paard en 4 pionnen was het voor Rob een kwestie van techniek om zijn gedekte vrijpion als eerste te laten promoveren en de geisoleerde pion van de tegenstander af te stoppen. De enorme massa publiek werd zijn tegenstander echter teveel en hij gaf op. Bas had voordeel, met twee pionnen in het centrum op de vijfde en zesde rij. Maar het was vrij ingewikkeld. De pionnen bereikte de respektievelijk de zesde en de zevende rij, maar er was nog maar weinig tijd voor beiden. Bas kon dan ook vrede hebben met het remise-aanbod van zijn tegenstander.

Hiermee komt de eindstand op 2-6, waardoor we mee biljven doen in de competitie.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 05-12-2008 at 10:36.

05-12-2008 09:47 Zonderland is offline Homepage of Zonderland Search for Posts by Zonderland Add Zonderland to your Buddy List
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

DSC 8 wint in Den Haag met ruime cijfers van Haeghe Ooievaar Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(..)

Hiermee komt de eindstand op 2 - 6, waardoor we mee biljven doen in de competitie.

edit: Overgenomen in het nieuwsbericht

__________________
Paul

Everyone can say: I am the best of the rest

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 05-12-2008 at 10:37.

05-12-2008 10:02 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Herman en Paul, bedankt voor jullie gezamelijke nieuwsbericht!

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-12-2008 10:37 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

een snelle overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Die overwinning was inderdaad nogal snel. 10 zetten om precies te zijn. Is dat leuk? Niet echt. Was het verdiend? Ook niet echt. In ieder geval heb ik extern nooit sneller gewonnen dan gebeurde bij deze partij. Mijn tegenstander was enigzins ontchoogeld en ik in feite ook wel een beetje. Het is dat we na de partij nog lekker een potje rapid hebben gespeeld en wat hebben zitten babbelen waardoor wederzijds respect behouden bleef. Dus, wat gebeurde er. Ik speelde met zwart op bord 2 en kon mijn persoonlijke verassingszet 4... Dh4 in de schotse opening spelen. Op internet is dan meteen de vaart uit de opening. Toch wist wit ook mij te verrassen en na de 9e zet, Df6b6, van mij staat het alsvolgt:


Het idee was om nog meer stukken te ruilen. Wit speelde hier echter 10. Lc4?? Een verklaring voor een dergelijke blunder is er niet echt geloof ik. Zelfs mijn zoontje, die tot mijn grote spijt helemaal niets van schaken moet hebben, had nog geen halve seconde nodig om vanochtend met slaap in de ogen aan het ontbijt, de dame van het bord te hakken. We houden het maar op een acute vorm van schaakblindheid want in ons rapid partijtje na de wedstrijd liet hij zien toch minstens gelijkwaardig te zijn.

Overigens, dat dammen is ook wel leuk. Natuurlijk was er ruim tijd om ook eens weg te dromen in de stellingen op deze borden. Zo stond ik te kijken bij een stelling en had al van alles bedacht en doorgerekend en langzaam vervaagd de kantine om je heen, als plotseling een van de twee mannen zijn hand uitsteekt en opgeeft. Dan besef je dat je ook van dit spelletje weinig kaas hebt gegeten. Waarom geeft hij op? Welke gekke combinatie heb ik niet gezien en pas na enig turen zie ik wie er aan zet is en wie er in feite in zetdwang zit. Het heeft wel wat, dat dammen.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Antoon Frehe on 05-12-2008 at 12:47.

05-12-2008 12:45 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

RE: een snelle overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Overigens, dat dammen is ook wel leuk. (..)

Het heeft wel wat, dat dammen.

Volgens mij wordt het tijd dat je eens bij de dokter langs gaat. Knipoog

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

05-12-2008 12:49 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

RE: een snelle overwinning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel

Quote

Overigens, dat dammen is ook wel leuk. (..)

Het heeft wel wat, dat dammen.

Volgens mij wordt het tijd dat je eens bij de dokter langs gaat. Knipoog


Tijdens het meisjestournooi, waar ik moest arbitreren, hadden de dammers in de benedenzaal een masterclass. Na enkele analyses van de grootmeester te hebben aangehoord, vaak met conclusie 'black is better, because he has tempo and centre', begreep ik genoeg van het spelletje om door te hebben dat ik er nog helemaal niets van begrijp. Wel fascinerend, overigens. Glimlach

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

07-12-2008 00:53 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller