Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Paul Koks wint Open Waalwijkse Snelschaakkampioenschappen 2008 (categorie <1600)
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Paul Koks Paul Koks is a Male
forumlid


geregistreerd: 10-09-2008
aantal berichten: 43

Paul Koks wint Open Waalwijkse Snelschaakkampioenschappen 2008 (categorie <1600) Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op weg naar de intredetoets voor Vapro-B in Europoort kwam ik tot de conclusie dat ik ter gelegenheid van dierendag gewoon naar Waalwijk zou moeten afreizen om er deel te nemen aan de Open Waalwijkse Snelschaakkampioenschappen. Een tournooi waarin 14 ronden worden gespeeld met 10 minuten bedenktijd per persoon en per partij.

Twee jaar geleden maakte ik op het laatst ook zo'n switch in mijn programma toen het evenement in Waalwijk nog op zondag in een luxueus hotel georganiseerd werd. Herhaling van de switch zou mij geen windeieren gaan leggen.

Decor is nu de Willem van Oranje College, waar het in de ruime aula prima vertoeven is om schaakstrijd, gezelligheid en het nuttigen van versnaperingen te combineren. Bovendien was er voor mij nog een behoorlijk reünie-gehalte met voormalige clubgenoten uit de regio Eindhoven.

Voor mij opende het tournooi toch wel met een grote aangename verrassing doordat ik mocht starten op bord 5 tegen GM Felix Levin (2565). Daarmee kom je al in een stemming, waarmee de dag niet meer kapot kan. Met zwart kom ik prima uit de opening, doch in het middenspel leidt kleine uitvallen van mij voor minimaal voordeel voor wit. Wat uit de hand loopt met een niet meer af te stoppen pion, omdat ik geen stukken meer heb. Met nog 40 seconden voor mezelf capituleer ik met opgeheven hoofd.

In de tweede ronde begin ik goed tegen Ralph Vink en lijkt het een kwestie van techniek, maar ik doe het niet goed waarna de partij materieel, maar ook positioneel in evenwicht komt. Dus ik besluit Ralph niet door de klok te jagen. De volgende ronde volgt ook een voorbeeld hoe het niet moet. Wederom sta ik degelijk tegen Chris Beerens, maar het in de gaten houden van de klok in tijdnood en pionnen die aandacht vragen gaat niet samen. Ik verlies twee pionnen en de partij. De Oekraïner Andry Gontsjarenko heeft een opening als vergiet, maar als ik dan een onhoudbare vrijpion toelaat speelt dat geen rol meer.

Met ½ uit 4 wordt het tijd om weer bij de les te zijn. Er volgen nog twee duidelijke overwinningen voor de pauze. Een broodje en een slaatje liet zich goed smaken en na een bescheiden luchtje scheppen mochten we weer 8 volle ronden aan de bak. En zet de reeks van vóór de pauze voort met nu een koele overwinning na een taktische strijd waarbij het bij mij net even beter klopte. Met een remise die volgt sta ik vervolgens ook na 8 ronden op 50 met 4 punten.

In de negende ronde kiest Pepijn Obels er zelf voor mij de kans te geven hem door de vlag te jagen in een gelijke stelling, waarbij ik een plus pion heb op de zesde rij, die door mijn dame gedekt wordt. Bij een schaak met zijn dame verplaats ik wel mijn koning, maar blijf in de diagonaal van zijn dame.... Marten Werkenhoven doet het taktisch heel goed, weerlegt mijn tegenaanval en hij wint. Tegen Alex Werkenhoven gebruik ik teveel tijd, waar hij op het laatst van profiteert en ga door mijn vlag.

Ter gelegenheid van een dozijn partijen van deze dag houdt mijn tegenstander van de twaalfde ronde open huis. Ik kijk wat rond in de zwarte stelling en zet zijn koning mat. In de voorlaatste ronde heb ik een gedekte pion op de 7e rij op het moment dat Erhard (1834) door zijn vlag gaat. Die met twee horses en een toren alleen maar schaak kon geven. Eénmaal geen schaak...., met zijn koning op de 8e rij en mijn 7e-rij-pion die gedekt wordt door een Toren..... Dan mag hij van mij best roepen dat ie beter stond. Het punt is binnen.

Tegen Stan Heijmans (1906) volgt voor mij wel de meest spectaculaire partij van de dag. Mijn koningsvleugel staat onder enorme druk, maar ik kan verdedigingszetten en aktieve zetten combineren, doordat een belangrijke diagonaal en een lijn in mijn handen komt. Tussen de schaakjes door kom ik met tegenstoten en uiteindelijk staat er een mat-in-7 op het programma, zodra Stan maar even geen schaak geeft. Mijn aanpak werkt en maak de tweede reeks van drie-overwinningen-op-rij compleet. En kom daarmee op 7 uit 14.

Het is genoeg om de ratingcategorie tot 1600 te winnen. En er is nog een jaarabonnement op www.online-schaken.nl uitgereikt.

Op de terugreis won ik enorm veel tijd doordat ik tot Tilburg station mee kon rijden mett de ploeg van Eindhoven, waardoor ik toch nog op een redelijk tijdstip thuis was om nog van de zaterdagavond te genieten om zo een prachtige dag af te sluiten.

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Paul Koks on 06-10-2008 at 00:33.

04-10-2008 22:52 Paul Koks is offline Send an Email to Paul Koks Homepage of Paul Koks Search for Posts by Paul Koks Add Paul Koks to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gefeliciteerd Paul!!
Verder zie ik dat Chiel van Oosterom op 9 uit 14 is geeindigd, net als Jan-Willem de Jong en Bianca Muhren. Was sterk bezet blijkbaar.

En bedankt voor het verslag!

05-10-2008 09:56 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller