Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Interne Prometheus(6): Topper eindigt onbeslist
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne Prometheus: Topper eindigt onbeslist Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De topper tussen de nummers één en twee, Arno Wiersma en René Torenstra, is in remise geëindigd. Daarmee behoudt Arno zijn voorsprong van een half punt.

René experimenteerde met wit in de opening, wat resulteerde in een stukoffer tegen twee pionnen. Arno gaf daarop een kwaliteit terug en leek iets beter te staan. Toen René offerde wat later eveneens een kwaliteit in de veronderstelling dat zijn vrijpionnen op konden rukken. Dat gebeurde ook, maar dat had Arno kunnen voorkomen.

De resulterende stelling leek zeer goed voor René, maar toen hij door dacht te breken kon Arno een schijn-offer plaatsen wat remise maakte. Dat René vervolgens remise aanbood na een verliezende variant te hebben gekozen was slechts voor de statistieken: Arno zag dat ook niet.

Pieter Buzing moest het met wit opnemen tegen Henk van Huizen. Pieters stelling had een wat betere structuur, maar hij leek geen duidelijk voordeel te hebben. In het eindspel wist hij met een toren binnen te dringen. Maar in vliegende tijdnood dreigde Henk een leuk matje waarna Pieter een kwaliteit moest geven in een nog steeds onduidelijke stelling. Met beiden nog een minuut op de klok werd besloten tot remise.

Hans Hendriks en Jack Duijvestijn speelden remise. Jack won al snel een (dubbel-)pion en leek na torenruil een bijzonder gunstig eindspel in te gaan. Hij koos echter niet de handigste manier, en Hans greep zijn kans. Beide spelers wisten een pion te laten promoveren, waarna tot remise werd besloten.

Ook André van der Weide en Lieuwe Boskma deelden gebroederlijk het punt. André was met ontwikkelingsvoorsprong uit de opening gekomen, maar kon daar niet echt voordeel uit halen. En alweer een remise was er bij Gerrit Bussmann en Bert Zwemstra. De uitslag was gezien het spelbeeld zeer verrassend; Bert stond al snel een pion en niet veel later ook nog een stuk achter. Hij verzette zich echter hevig, en wist in de tijdnoodfase nog met een halfje we te komen.

Rob Scherpenisse boekte een fraaie zege op Jan van der Kolk. In het late middenspel verkreeg Rob drie pionnen voor een stuk, en zette zich ertoe deze boertjes te laten promoveren. Toen een van hen de overkant dreigde te bereiken gooide Jan de handdoek in de ring. Bij Gerben van der Heijde en Leo Zuijdgeest waren beide spelers heftig elkaars koningen aan het belagen. Gerben brak met een pion door, en toen een aftrekschaak ook nog een toren kostte moest Leo de vlag strijken.

Wit-ZwartUitslag
René Torenstra-Arno Wiersma½-½
André van der Weide-Lieuwe Boskma½-½
Pieter Buzing-Henk van Huizen½-½
Hans Hendriks-Jack Duijvestijn½-½
Gerrit Bussmann-Bert Zwemstra½-½
Jan van der Kolk-Rob Scherpenisse0-1
Gerben van der Heide-Leo Zuydgeest1-0

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 17-11-2006 at 14:57.

17-11-2006 00:17 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

RE: Interne Prometheus: Topper eindigt onbeslist Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Pieters stelling had een wat betere structuur, maar hij leek geen duidelijk voordeel te hebben. De partij was echter nog bezig toen ik vertrok.

Nou, ik weet niet wat jij onder duidelijk voordeel verstaat, maar volgens mij stond ik de hele partij zeer goed. Dat ik het dubbel toreneindspel met goede loper tegen slecht paard niet heb kunnen winnen is eigenlijk wel een schande. Maar ja, ik speelde denk ik iets te passief en liet Henk wat ver opkomen op de K-vleugel.
In de hectische tijdnoodsfase besloten we tot remise.
(Misschien zou ik wat aan eindspeltechniek moeten doen...)

17-11-2006 09:36 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb maar een paar momenten van de partij gezien, en er niet erg lang naar gekeken. Het was dus maar een zeer oppervlakkig oordeel. Daarnaast heb ik het hele eindspel gemist aangezien ik toen al thuis was Glimlach

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

17-11-2006 14:59 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, al met al is mijn nogal gewaagde opening (1.e4?!N) nog redelijk uitgepakt. Fritz schiet natuurlijk in beide kleuren grote gaten, maar ja.

Dat einde is wel triest, zowel van Arno als van mij. "Hmm, dat is remise. Dat ook. Zo ook. Die dan maar, dat is wel leuk."

Dat het een toren kostte ontging beide partijen. Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

17-11-2006 15:22 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na enkele nutteloze zetten van wit (terwijl zwart zijn koning centraliseerde en een mooie boer op g4 posteerde) verscheen deze stelling op het bord:


Buzing - van Huizen, na 47. Ke3-e4??

Na 47. Ke2 zou ik nog een klein plusje hebben gehad, maar zwart heeft dan ook winstkansen. Zeker aangezien we beiden nog maar 2 minuten op de klok hebben. Maar Ke4 is een natuurlijke reflex: koningsactiviteit voor alles! (Ik speel nog steeds op winst)
47. ... Pb8-d7
Maar dan moet je niet in een matnet lopen! Pf6 is toch wel een serieuze dreiging en U kunt zich mijn teleurstelling voorstellen... Gelukkig kon ik mij snel vermannen en vond ik de enige escape:
48. Ta8-g8+ Kg6-f7 49. Tb1-b7
Pent het dodelijke paard, wat ik er op de volgende zet van af kan slaan. Kost een kwaliteit en zwart zal dan beter staan, maar wit overleeft voorlopig wel. Echter, tijdens het uitvoeren van
49. ... Kf7xg8
laat Henk zijn koning op de grond vallen! En tot overmaat van ramp kan hij hem niet meer vinden. Met nog een minuutje op een analoge klok kunt U zich de hectiek voorstellen. Een omstander zegt dat de zwarte koning zich onder wits stoel bevind (mag dat, voorzeggen?) en de klok wordt even stil gezet, ik stel voor om het bij remise te houden, waar Henk zich prima in kan vinden.
1/2 - 1/2
Pfff... en een pilsje voor beide spelers.

17-11-2006 20:28 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lijkt me dat niemand dan de officiële scheidsrechter zich met de partij mag bemoeien. Winnen in een zeer onprettige stelling omdat je tegenstander zijn koning die hij net heeft laten vallen niet kan vinden is misschien wat sneu voor je tegenstander, maar vlug & onzorgvuldig zetten waardoor je koning valt is ook een beetje eigen schuld....

Als omstander bemoeien met 'de partij', klok stil zetten? Lijkt me allemaal niet helemaal volgens de regels. Anyone?

18-11-2006 00:01 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik weet niet wat er officieel zou moeten gebeuren, maar ik heb er totaal geen moeite mee dat iemand aan de zoekende speler meldt waar het gevallen stuk ligt. Toeschouwers mogen zich niet met de partij bemoeien; ofwel hetgeen op het bord gebeurd. De vloer reken ik persoonlijk niet tot "de partij". Maar dat is mijn mening.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

18-11-2006 00:09 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Volgens mij was ik degene die de klok stilzette (of iig het aan de WL voorstelde), om Henk wat tijd te besparen. Daarna kon ik de koning onder mijn stoel vandaan vissen.
Ik schreef het zo om de schlemielige laatste minuten van de partij weer te geven.

19-11-2006 15:14 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller