Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Seizoen 2005-2006 » HSB-bekerteam moeizaam langs Voorburg
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

HSB-bekerteam moeizaam langs Voorburg Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het bekerteam van DSC dat in de HSb-beker uitkomt nam het in de voorronde op tegen Voorburg. Op papier zou dat geen problemen op mogen leveren, maar in de praktijk bleek het een moeizame bedoening.

Na de loting kreeg Koert ter Veen op bord 1 de witte stukken. Willem-Jan van den Broek zat op bord 2, Teun Timmerman op bord drie, en Arno Wiersma op het laatste bord.

Al vroeg in de wedstrijd kreeg Arno op bord vier een prachtige aanvalsstelling. Hij investeerde een half uur bedenktijd, vond niets, en wikkelde toen af naar een iets beter eindspel. Daarin liet zijn tegenstander zich een pion afhandig maken, maar Arno gaf die een paar zetten later zomaar weer terug. Er resteerde een wat beter gelijke-lopereindspel voor zwart, dat door Arno werd gewonnen.

Het was toen echter al redelijk laat op de avond, en een overwinning stond nog niet vast. Willem-Jan stond een pion achter, Koert had een dichtgeschoven stelling met duidelijk minder tijd, en Teun leek een klein plusje te hebben.

Toen Koert echter zomaar een toren cadeau kreeg van zijn tegenstander was het pleit wel beslecht. Koert was met zijn dame de zwarte stelling binnengegaan, en zijn tegenstander had even vergeten dat de dame daarbij en passant ook nog een toren aanviel. Toen hij zijn andere toren opspeelde stond de eerstgenoemde niet meer gedekt en ging van het bord.

Teun won vervolgens ook zijn partij. Hij was met zijn stukken actief over de d-lijn binnengekomen, waarna het bij zwart mis ging.

Willem-Jan kon het echter niet bolwerken. Hij stond een pion achter, en overzag vervolgens een maneuvre van zijn tegenstander die dameruil afdwong. Erger nog was dat Willem-Jan tevens zijn a-pion niet meer kon verdedigen, waarna zijn tegenstander het rustig uitspeelde.

 DSC1964 Voorburg17573-1
1Koert ter Veen1997-M.B. Kamar19311-0
2Willem-Jan van den Broek1944-M. Mellens18340-1
3Teun Timmerman1977-W.J.M. Happel17301-0
4Arno Wiersma1936-F. Zijlstra15341-0

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

08-11-2005 13:39 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Aan weinig was af te lezen dat wij twee klassen hoger spelen en gemiddeld 200 ELO-punten meer hebben dan de Voorburgers.

Ik had een zware werkdag achter de rug en herhaalde mijn "offer" van vorig jaar voor de beker tegen Botwinnik (toen een iets andere versie): 1. e4, d6 2. d4, Pf6 3. c3?! Ik ben ooit aardig gemept met de witte opstelling d4-c3, maar toen had ik g6-Lg7 gespeeld. Ik dacht daaraan, bedacht me dat e4 dan ongedekt staat - en speelde het toch na een minuutje denken. Mijn tegenstander probeerde zich te herinneren of hij dat offer kende, en speelde na vijf minuten toch 3. ..., P*e4 (!)

Gelukkig gaf hij de pion even later terug in ruil voor het loperpaar. In het vervolg bleef de stelling gesloten en gelijk, totdat er voor beiden nog zo'n 10 minuten op de klok stonden. Mijn tegenstander was het wachten zat, opende de stelling en stond direct verloren. Ik stelde het vonnis een zetje uit, maar hij greep de gelegenheid niet en verloor zijn dame.

Gauw vergeten deze pot Huil

08-11-2005 20:42 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dat zijn toch juist typisch Cupfighters?

Ploegen die met moeite winnen en rondes verder komen winnen de beker eerder dan teams die glansrijk winnen totdat ze er rond de kwartfinale nipt uitgaan...

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

08-11-2005 23:54 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Teun Teun is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 25-06-2003
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

OK Marco, dat biedt inderdaad hoop.

Voor de tweede ronde (eigenlijk eerste ronde, want tegen Voorburg was de voorronde) hebben we Vogelwijk geloot, weer een thuiswedstrijd. Koert, weet je al een datum?

09-11-2005 10:25 Teun is offline Send an Email to Teun Homepage of Teun Search for Posts by Teun Add Teun to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller