Delfts Schaakforum » Internationaal » Toernooien & activiteiten » Joram en Chiel presteren goed in Duitsland
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Joram en Chiel presteren goed in Duitsland Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met respectievelijk 6 en 5½ uit 9 hebben Chiel van Oosterom en Joram op den Kelder een redelijk goed toernooi achter de rug.

Vooral Joram begon zeer sterk met 3½ uit 4. Daarna volgden wat mindere uitslagen. Chiel was niet in de bloedvorm die hij in Groningen had, maar zal met het aantal punten uiteindelijk ook redelijk tevreden zijn.

 naamelowrvpt
1Viacheslav Ikonnikov25807117½
2Vladimir Burmakin25196307½
3Ventzislav Inkiov24857117½
4Falko Bindrich24016307½
6Wouter Spoelman23765407 
64Chiel van Oosterom21975226 
74Joram op den Kelder21844325½

06-01-2006 17:05 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Joram op den Kelder
Oud-lid


geregistreerd: 12-02-2005
aantal berichten: 143

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik denk niet dat Chiel tevreden zal zijn met zijn toernooi, gezien zijn tegenstand, maar ikzelf heb 4 dagen goed geschaakt; na de derde dag had ik 4 1/2 uit 6 en al 3 IM's en een FM gehad en een dikke TPR, helaas speelde ik donderdag verschrikkelijk slecht en scoorde 2 nullen, één tegen een IM, dat kan gebeuren, maar de manier waarop: ik had nota bene wit, maar zag werkelijk helemaal niets, en één op een vreselijk domme manier tegen een 2100-speler, na totaal gewonnen te hebben gestaan. De laatste dag speelde ik niet tegen zo'n goede tegenstander, nog geen 2100 en ging het makkelijk. Er had wel meer in gezeten denk ik, maar ik mag toch niet helemaal ontevreden zijn. In de vierde ronde had ik van Wouter moeten winnen, maar ik blokkeerde in tijdnood (werd remise), en als ik het niveau van de eerste drie dagen vast had kunnen houden, weet ik niet waar het was geëindigd. Misschien de vermoeidheid van de lange treinreis, al is dat natuurlijk geen excuus. In ieder geval kan ik met mijn resultaten tegen de sterkere tegenstanders tevreden zijn: 50 % tegen vier IM's en een FM. Waarvan weliswaar twee officieuze IM's (waren op het moment dat ik tegen ze speelde al zeker van de IM-titel, maar de titels worden natuurlijk eigenlijk pas toegekend op een FIDE-congres), maar toch.

De andere Nederlandse jeugdspelers deden het goed. Wouter Spoelman haalde zijn vierde IM norm, die had hij al niet meer nodig, maar bovendien was hij na twee rondes door voldoende ratingwinst al zeker van de titel. Ali Bitalzadeh speelde ook een tamelijk goed toernooi, met onder andere remises tegen GM Balashov en IM Reich en een overwinning op IM Schneider. Twan Burg begon erg sterk met onder andere een zeer gedecideerde en regelmatige overwinning op GM Schebler, waarvan Marten tegen Voerendaal met DSC1 op bord 1 nog vrij kansloos had verloren.

__________________
The greatest mistake a man can make is to be afraid of making one.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Joram op den Kelder on 08-01-2006 at 01:15.

08-01-2006 01:06 Joram op den Kelder is offline Send an Email to Joram op den Kelder Search for Posts by Joram op den Kelder Add Joram op den Kelder to your Buddy List
Chiel Chiel is a Male
Nederlands Jeugdkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 305

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nee, helaas, ik zal ontkennen dat ik een goed toernooi heb gespeeld. Dat weerhoudt me er echter toch niet van om een paar fragmenten op het forum te tonen.

Ronde 1 Ik speel tegen Philipp Ziegler. Aardige gozer hoor, maar met een DWZ van 1780 (ongeveer KNSB 1850 denk ik, Duitse nationale ratings liggen altijd lager) had ik er gewoon van moeten winnen.
Ik heb te naïef kort gerokeerd en de volgende stelling met zwart (ik was wit) aan zet is ontstaan:



Van Oosterom-Ziegler

Mijn tegenstander maakt het fraai af. 24...Ph5 25. c5 Betere zetten waren mogelijk geweest, maar het onheil was in principe al niet meer af te wenden. 25...Lh4 26. Tf1 Lg3! 27. hxg3 27. h3 Dg6 28. Kh1 Lh4 29. Kh2 Lxh3 was ook niet alles 27...Pxg3 Van te voren had ik, en mijn tegenstander ook, vooral naar 27...fxg3 gekeken, waarna wit het na 28. Tfe1 nog een beetje moeilijk kan maken voor zwart. 28. Lxg7+ Dxg7 29. Dxg7+ Kxg7 30. Lc4 Tf6 0-1
Ja, dat is dan balen. Helemaar naar Duitsland gaan en dan vervolgens behoorlijk kansloos van 1780 verliezen.
Ronde 2 Mijn tegenstander nu was Philipp Risius, een jongetje van een jaar of 11, met mascotte en pet, met een dwz van 1600. Dit keer leverde dat geen problemen op.
Ronde 3 Ik speelde tegen Rolf Schönegg, met een FIDE van 1975. Deze man was al iets ouder en in plaats van een keer Dxb2!? wat hij ongetwijfeld in zijn jonge jaren geprobeerd zou hebben, speelde hij Db6-d8 terug. Zijn koning had ik binnen de kortste keren onder vuur en ik won.
Ronde 4 Mijn tegenstander was Manfred Ferstl, FIDE 2029. Mijn tegenstander ging redelijk vaak roken. Je kon dat, voor als je echt niet zonder kan, vlak buiten de speelzaal, in de analyseruimte, doen. Voor mijn tegenstander was dit kennelijk al net iets te ver, want hij kwam telkens helemaal buiten adem terug. Nou ja, over de partij valt alleen het volgende te zeggen:



Ferstl-Van Oosterom

Wit is aan zet. Kies een leuke paardzet uit. Bedenk ook welke paardzet mijn tegenstander zou doen. Hier komt dan het antwoord 20. Pd6?? Pc6 -+
Makkelijk puntje dus.

Ronde 5 Ik speelde tegen Sergey Kasparov, nee, geen familie van. IM met FIDE 2491. Wel een man die onwijs zenuwachtig is. Als hij de klok indrukt was zijn zitvlak doorgaans niet meer op de stoel. Hij ging gelijk lopen.
De opening ging wel goed en het begin van het middenspel ook. Ik kreeg gewoon een riante stelling eigenlijk. Ik kon niet doorzetten en hij kwam met een blauw oog weg naar de volgende stelling:



Van Oosterom-Kasparov

Zwart moet erg oppassen dat ik hem niet met bijvoorbeeld Tf6xh6-h8, Lf6 en Pf4 mat zet of gewoon met Dd2/e3xh6-h8. Daarom werd gespeeld 23...Pxd4 Met wit heb je nu een zet en dat is Txd4 waarna je waarschijnlijk genoeg hebt voor remise. Echter, ik had Pxd4 ook wel van tevoren zien aankomen maar ik dacht dat ik een stuk voor zou komen. Bizar. Als je dat soort dingen denkt, is er iets niet goed. 24.Dxc7?? Pxe2+ 25. Kd2 Txc7 26. Kxe2 Txc2+ Hè, geen stuk voor?? Hoe kan dat nou? Nu sta ik dus verloren. We speelden nog een paar zetten en toen gaf ik op.

Ronde 6 Tegen Alexander Hoffart, FIDE 2045, liep het begin stroef. De volgende stelling kwam op het bord:



Hoffart-Van Oosterom

Mijn tegenstander bood hier remise aan op een manier van:"Je mag nog even denken maar ik schrijf het alvast op het uitslagenformuliertje", bij wijze van spreke dan. De witte stelling was inderdaad niet zo makkelijk te kraken, maar ik ging er nog maar even voor zitten en won.

Ronde 7 Deze ronde speelde ik tegen Dawid Kulak. Met zijn FIDE van 2134 nou niet echt iemand om bang voor te zijn, maar al snel bleek zijn kracht.



Van Oosterom-Kulak

Ik heb mijn tegenstander weggespeeld met een kwaliteitsoffertje voor een handebindertje op b7, maar in lichte tijdnood tast ik helemaal mis. 35. Pb5?? Deze Duitser heb je pas verslagen als je hem mat zet, hij opgeeft of zijn mobiel afgaat. 35...Txb7 Auw. 36. Lxb7 Kxb5 37. Kf1 Ka4 Ik ben nog steeds niet voor 100% overtuigd dat het ongelijke lopereindspel remise is, maar wel voor 99%. Ik won het dan ook niet.

Ronde 8 Mijn tegenstander heette Korbinian Nuber. Interessante naam. FIDE was 2125, en net als ik geboren in 1988. Mijn tegenstander bood ergens remise aan. Ik sloeg het af, iets wat ik noramaal gesproken ook doe als ik niet echt slechter sta tegen een lagere rating, maar deze keer wist ik ook echt zeker dat mijn tegenstander op de volgende zet in de fout zou gaan. En zo geschiedde.

Ronde 9 Toch nog een keer naar boven ingedeeld, en wel tegen FM Thomas Michalczak, FIDE 2361. Na een fout van hem kwam ik goddelijk te staan. Een prachtige goed paard-slechte loper stelling gloorde aan de horizon. Hij wist echter net op tijd wat complicaties te maken en er een ongelijke loper (+dame en 2 torens) stelling van te maken met plus-dubbelpion voor mij, waar ik niet vol genoeg voor de winst meer ging, misschien omdat ik het betreurde dat de goed paard-slechte loper stelling aan mijn neus was voorbij was gegaan, of omdat ik er gewoon doorheen zat en blij was klaar te zijn.

Nee, ik heb een slecht toernooi gespeeld. Het kan het goede van Groningen niet compenseren, maar het is toch jammer. Nog wel FIDE-rating gewonnen denk ik, maar dat is ook alleen maar omdat de eerste niet meetelt.

08-01-2006 11:13 Chiel is offline Send an Email to Chiel Search for Posts by Chiel Add Chiel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller