Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Seizoen 2004-2005 » Walter Anema kolderkampioen 2004 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 4.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Pages (2): « previous 1 [2]
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik lees toch echt: "Als je weet dat de witte koning op de eerste rij is gevangen..."

Overigens kan het bij nader inzien een stuk sneller: na een schaak met de toren kun je gewoon met de koning checken welke kant wit opgegaan is.

ik zoek even door naar een oplossing/tegenvoorbeeld voor het geval met de stukken een rij hoger.

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Mark on 24-12-2004 at 22:28.

24-12-2004 21:54 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie kerstpuzzel!

Hier een poging voor het geval met toren op 3e rij:
w: Ta3 Ka4
z: K ergens op rij 1 of 2

als een zet niet mogelijk is dan de zet tussen haakjes spelen

Tb3+ .. Kb4 .. Kc3 (Kb4 .. Ka3 .. Ka2) .. Kc2 (Tb2) .. Kb2 (Tb1/Tb1+) .. Kc2(Kc3[Ta3] .. Kc2[Tb2]) .. Kd2 (Kd3[Ta3]) .. Kd2 (Tb2) ..
enz.

als Tb3 geen schaak is kun je meteen met Ka2 .. Kb2(Ta3) etc. beginnen.

Tijd voor nog een rij hoger Grijns

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

24-12-2004 23:20 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed, het kost wat moeite om het helemaal uit je hoofd te doen, maar ik denk dat het met een willekeurige positie van de witte koning kan (mits je de toren op zet 1 kunt dekken).

Ik heb geen zin om het uit te schrijven, demonstraties bij het gratis bier van Rene Grijns

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

25-12-2004 00:06 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Optimalisatie TK-K oplossing Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(oplossing met koning gevangen op eerste rij bijna goed)

Quote

Originally posted by Mark
Hier een poging voor het geval met toren op 3e rij: .. . Nu weer drijven tot Kb1 Kc3 Tc2

Je hebt niet gemeld hoe je de koning naar b1 wilt drijven (na een drijvende Te2+ ga ik naar d1 of misschien toch naar f1), maar volgens mij heb je dat wel gevonden.
Ook ben je alert genoeg, dat je niet in een valletrje trapt: Na 1.Tb2+ 2. Ka1 ga je niet met de koning (Ka2) zoeken waar mijn koning staat, want na Kb3 (immers aanraken=zetten) is het pat. Als Tb2 schaak is, dan speel je daarna Ta2.
(citaat: Overigens kan het bij nader inzien een stuk sneller: na een schaak met de toren kun je gewoon met de koning checken welke kant wit opgegaan is.)
Om je te kietelen: Het kan met nog minder zetten! Hoe?

Quote

Originally posted by Mark
Nu weer drijven tot Kb1 Kc3 Tc2


Albert had gelijk, dat ik met 1 rij opschuiven bedoelde: koning op a4 en de toren op a3.
In de voorgestelde oplossing vergeet zwart met de alternatieve zetten, dat aanraken=zetten geldt.
Als je deze regel schrapt is het inderdaad een mooie methode. Vooral de mat is fraai vanuit de stelling W:Ke1, Z:Kc2, Ta3 en het vervolg 1..Kd3 (want Kd2 mag niet) 2. Kd1 (want 2.Kf2, Kd2 is duidelijk) 2.. Ta1 mat (2..Kd2 mocht niet en zwart wist dat de wit koning op e1 stond en een zet heeft gedaan).

(Wel ben ik zo vrij geweest om de 50 zetten regel ongeldig te verklaren: Dat moet met een sluitende partij-notatie, maar wit noch zwart zal deze kunnen overhandigen)

Post edited: Ten onrechte posts aan Martin ipv Mark toegewezen. Dat krijg je als je met je rug naar het beeldscherm op de posts probeert te reageren. Ere wie ere toekomt: Mark is goed bezig!

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 25-12-2004 at 14:31.

25-12-2004 10:48 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Met aanraken=zetten heb ik inderdaad geen rekening gehouden, dat beperkt de zoekmogelijkheden nogal. Dit zit ook niet verwerkt in dat computerprogrammaatje (zie eerdere post van PdB).

Op deze manier is mat met 2 lopers ook gelukt. Het begin is erg lastig als je totaal geen idee hebt waar de witte koning zich bevindt bij aanvang. Met aanraken=zetten is er geen geforceerde winst. (Dit is overigens nogal triviaal.)

VERDER BEN IK GEEN MARTIN

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 25-12-2004 at 13:59.

25-12-2004 13:36 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Mark
Met aanraken=zetten is er geen geforceerde winst. (Dit is overigens nogal triviaal.)
VERDER BEN IK GEEN MARTIN

Hoi Mark,
Prettige Kerstmis !
(Laatste eigen post ge-edit'ed)
Je speelt heel zorgvuldig, ik had verwacht dat je op mijn
commentaar bij de partij tegen Marten wel zou aangeven, dat Kd4-b3-b2 niet handig is: beter Kd4-c4-b3-b2 zodat niemand via a3 ontsnapt.
(Ik meende tijdens de partij aan het aantal onregelmentaire zetten van Marten af te kunnen leiden, dat zijn koming in ieder geval in de buurt van de f-lijn stond. Maar Marten zou geen Martin (oeps-again!) zijn, indien hij expres 3x dezelfde illegale zet uit probeert, puur en alleen om mij te laten denken dat zijn koning nabij de f-lijn staat.)
Maar wat nu, als de opstelling is: Wit Ke1 of Ke2, zwart Td3 en Kc2 (aanraken is zetten, maar geen 50-zetten-regel of 3x dezelfde stelling claim).
Wit probeert telkens met Ke2xd3 te ontsnappen, maar moet ook veld d2 blijven bewaken.

Verzin een list, je hebt een onzichtbare koning!

25-12-2004 14:48 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ja ja een leuke kerstpuzzel.

Als er voor wit een geforceerde matvariant bestaat mag zwart rustig weten waar de witte stukken staan. Het zal hem (uiteindelijk) niet baten.

Dus zwart weet wel waar de witte stukken staan maar vice versa niet.

voor K+T tegen K is er volgens mij ook geen geforceerd mat te bereiken. K+D lukt echter wel.

25-12-2004 15:11 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Overbelaste koning Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Albert
Als er voor wit een geforceerde matvariant bestaat mag zwart rustig weten waar de witte stukken staan. Het zal hem (uiteindelijk) niet baten.
Dus zwart weet wel waar de witte stukken staan maar vice versa niet.

Ik gaf zelf reeds aan: Als je alles 1 rij opschuift, dan heb je nog praktische kansen, maar geen geforceerde winst.
Als je praktische kansen meer dan 99% zijn, dan is het misschien nog niet geforceerd, maar je kan met een onzichtbare koning zwart wel verrassen:
De zwarte koning is overbelast, kan niet goed de strijd met de corresponderende velden volhouden en komt in tempo-dwang.

26-12-2004 17:03 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Mark Mark is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 08-09-2003
aantal berichten: 132

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter: Verzin een list, je hebt een onzichtbare koning!


Ja, die list was me al opgevallen (en ik ben nieteens een witte kater), je kunt gewoon om je toren heenlopen en kijken of je op e3 mag gaan staan.
Om dat te voorkomen moet wit ineens tussen e2 en f2 (ipv e1 en e2) op en neer gaan wandelen (of precies op het juiste moment de 3e rij bereiken). Als ie dit de hele tijd goed blijft gokken zou ik eens op spiegels of verdachte personen in de zaal gaan letten Knipoog

Daarom daalt de kans voor wit ook exponentieel naar 0 (als functie van het toegestane aantal zetten*) en zal de kans voor zwart dus ook de genoemde 99% wel halen. Maar dat is dus niet geforceerd. Overigens kan dit dus weer vanuit een willekeurige startpositie, het kan eventueel wel een lange avond worden. (Vooral als je ook nog continu zetten als Te3f5 moet proberen om de tegenstander op een dwaalspoor te zetten...)


Dat triviale sloeg trouwens op de versie met 2 lopers (in combinatie met aanraken = zetten), daar kom je namelijk situaties tegen waar je na een verplichte koningszet direkt een loper verliest. Mat met 2 lopers zonder aanraken=zetten is overigens ook een leuke puzzel (hoewel de Kerst reeds voorbij is).


[onzin]
*om dit (voor de geinteresseerde lezer, zijn jullie nog steeds niet afgehaakt ?) een iets concretere vorm te geven zou ik de volgende formule (asymptotische benadering) willen postuleren:

P(Winst | KT vs K)=1-2^( (T-T_sluit)/2*c*v_arbiter)

Hierin staan dus de tijd, de sluitingstijd (aanname: T<T_sluit) van het denksportcentrum, de snelheid van de arbiter (ik sluit niet uit dat deze afneemt met de tijd) en een constante die het aantal zetten voor de omloopmanoeuvres (incl. afleidingszetten en eventuele dingen die ik vergeten ben, het blijft wel Kerst...) bevat. Een ieder kan zelf de bijbehorende eenheden invullen.
[/onzin]

__________________
"I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Mark on 27-12-2004 at 02:28.

27-12-2004 02:26 Mark is offline Send an Email to Mark Search for Posts by Mark Add Mark to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn god zeg. Is dit waar men zich in Delft mee bezighoudt?!

Zal ik daar dan eens een mooi wetsartikel bijzoeken?

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

27-12-2004 03:35 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Voor K+pi tegen K is er ook geen geforceerde matvoering te bedenken. Echter de practische winstkansen voor K+pi schat ik in op groter dan 99,97%.

27-12-2004 10:32 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Triviaal? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Nog lastiger dan een toren-eindspel is een dubbel loper-eindspel. Met Can-I zijn lopers en paarden de goedkoopste "roofdieren", het eindspel is erg onwaarschijnlijk. Maar dat mag de pret niet drukken.
Ik zie nog geen winst vanuit een willekeurige positie, maar als de koning is opgesloten?
Met Wit Kc2, La4, Lb4 en zwart Ka1 of a2 moet je even geen pat geven, maar volgt mat spoedig. (oefening voor de lezer)

Quote

Originally posted by Mark
... Het begin is erg lastig als je totaal geen idee hebt waar de witte koning zich bevindt bij aanvang. Met aanraken=zetten is er geen geforceerde winst. (Dit is overigens nogal triviaal.)

Wanneer de koning is opgesloten veranderen de kansen. Met de stelling Wit Kc8-La8-Lb8 en Z: K bevindt zich tussen a1-a6-b6-g1 dan heeft wit goede winstkansen.
(Ik wilde eerst de kleuren verwisselen, maar dat is misschien toch te verwarrend).
De witte koning kan eerst een kopje koffie drinken op h8 en een biertje op h4, zijn lopers redden zichzelf. De zwarte koning zit in een gevangenis.
Vervolgens de gevangenis kleiner maken. Speel de witte koning naar c5 (als dat niet mag dat weet je ongeveer waar de zwarte koning staat en kan je deze makkelijker drijven cq de gevangenis verkleinen).
Speel daarna Ld5 en Le5.
Je hoopt dat zwart nu ergens in b1-d3-e3-g1 zit, maar wellicht zit de zwarte koning tussen a3 en a6. Dit moet je niet testen met Kb4 of Kb5 (PAT), maar via Kb6-c5-b4. Als Kb6 en Kb4 beiden mogen, dan is de koning inderdaad in de vierhoek b1-d3-e3-g1.
Zo'n vierhoek is niet je doel, want je wilt de koning in de hoek hebben. Maar we gaan gewoon verder.

De witte koning naar a3. Dan naar b2. Als Kb3 niet mag Ka2 en dan wel naar b3. Dan, evt met een driehoekje, naar c4 en probeer Kd4.
  • Kd4 mag
    Vervolgens Le4 (even opletten: zwart speelt nu misschien Kd2-c1 om te ontsnappen), en Kd3 proberen. Als Kd3 mag, schieten we op (Kc2 proberen, Ld4). Kd3 onmogelijk is lastiger: Kc4 en Lf5.
  • Kd4 mag niet
    Zwarts koning staat op e3, en moet zometeen weg. Dus: Kc3 en Ld5-e4-f5 spelen.
Ok, we hebben nu de lopers op e5 en f5, de zwarte koning nog steeds gevangen. We zijn niet alleen sinds het begin "1 diagonaal" opgeschoten, vergeleken met de stelling met de lopers op d5,e5 zijn we een rij opgeschoten!
Analoog aan voorgaande zetten gaan we naar e4, maar pas als eerst via c2/c3/d3 is gecontroleerd dat niemand ontsnapt.
Ik denk dat dit gewonnen is, maar zal daarvoor waarschijnlijk al door de sluitingstijd van het speellokaal in remise hebben moeten berusten.

Quote

Originally posted by Albert
Voor K+pi tegen K is er ook geen geforceerde matvoering te bedenken. Echter de practische winstkansen voor K+pi schat ik in op groter dan 99,97%.
Met een randpion heb je problemen.

29-12-2004 14:06 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Met de stelling Wit Kc8-La8-Lb8 en Z: K bevindt zich tussen a1-a6-b6-g1 dan heeft wit goede winstkansen.


Ook als de zwarte koning zich rechts boven bevindt zijn er goede winstkansen. De witte koning kan de gehele driehoek afzoeken zonder zwart de gelegenheid te geven om naar b8 te lopen. De witte koning loopt daarvoor via d7-e7-f7-g7-f7-g6-g5 naar g4.

29-12-2004 18:57 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeg, stelletje gekken Grijns

Gekke kerstman

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-12-2004 23:01 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Iedere gek heeft z'n gebrek

29-12-2004 23:28 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Goed gezien !? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Walter
De witte koning kan eerst een kopje koffie drinken op h8 en een biertje op h4
Originally posted by Albert
De witte koning loopt daarvoor via d7-e7-f7-g7-f7-g6-g5 naar g4
Originally posted by René Torenstra
Zeg, stelletje gekken

Dank je René, voor de subtiele hint. Misschien heeft niet iedereen het gezien, dus ik ben zo vrij om je woorden uit te leggen.
Ik heb wat gemist:
Koffie drinken doe je op de DE-lijnen (het koffie-centrum), terwijl de beroemdste kroeg op Hazes staat.
(Daar schenken ze Heineken, op g4 (GeefHier) staat een krat Grolsch)
Albert heeft wat gemist:
Na de slimme manoeuvre Kf7-g7-f7 geeft hij alles weg met Kg6-g5. De koning op h3 staat opeens pat. René's route is wel zo veilig: Kg6-f5-g4. (Als Kg4 niet mag, probeerde een koning misschien net via h5 weg te sluipen).
(edit=typfout)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Walter on 29-12-2004 at 23:55.

29-12-2004 23:54 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Pages (2): « previous 1 [2]  
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller