Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2004-2005 » Interne competitie [4]: Chiel van Oosterom handhaaft koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Interne competitie [4]: Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gerard Bilars kon zijn geweldige seizoensstart geen vervolg geven. Koploper Chiel van Oosterom bleek te sterk.

Gerard had eerder al Jan-Pieter de Vries en Joram op den Kelder verslagen. Maar de derde jeugdspeler behaalde voor het jeugdige deel van DSC het scheepsrecht en won.

De jeugd deed het in de top verder ook heel aardig. Joost Michielsen won van Ted Barendse, en ook Joram op den Kelder had moeten winnen. Hij gaf echter op tegen Gert Legemaat in de veronderstelling dat hij verloren stond. De analyse toonde echter aan dat het omgekeerde het geval was!

Knappe overwinningen waren er van Gerjan van der Dussen op Vitaly Kalikmanov, Sander van Gennip op Erwin Casareno en Nico 't Hoen op Simon Broos. Nieuwkomer Michael Stradinger debuteerde met een overwinning, Rick Versteeg verloor helaas zijn eerste partij.

Wat verder opviel was het grote aantal zwartoverwinningen deze ronde. Van de 26 partijen werden er liefst 20 gewonnen door de zwartspeler! De overige zes waren alle wit-overwinningen, remises zaten er dit keer niet bij. Helaas behoorde ik zelf net bij de verliezende zwartspelers...

Alle uitslagen en de tussenstand staan op de pagina van de interne competitie, of zijn via de onderstaande links te bekijken:
Uitslagen interne competitie (4).
Tussenstand interne competitie[4].

auteur: Arno Wiersma

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-10-2004 07:45 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Interne competitie [4]: Chiel van Oosterom handhaaft koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na mijn overwinning van vorige week op Walter Anema, leek niet alleen bij mij, maar vooral ook bij een aantal omstanders de verwachting te liggen dat ik gisteren - tegen de op papier toch duidelijk minder sterke (minder sterk dan Walter) - Theo Rekveldt zou kunnen winnen. Wel, dat had gekund.

Ik speelde een 'nogal' wilde openingsvariant waarbij de theorie voorschrijft dat je drie pionnen offert. Tot zover neits aan de hand. Theo greep mis maar in plaats van het af te maken (ik begreep de pointe van zijn misstap) speelde ik een tussenzet die op slag mijn stelling in zware mineur bracht. Ik probeerde het nog even, (offerde zelfs nog een stuk) maar het mocht niet meer baten. Op zet 19 heb ik me toen maar mat laten zetten...

Wordt ik vervolgens aan de bar gevraagd als 'sterke' invaller, snapt u het nog? Draaiend hoofd Verward Draaiend hoofd

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

12-10-2004 07:51 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Invaller Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als sterke invaller aan de bar gevraagd worden Frons... ik weet niet zeker of ik dat als compliment zou beschouwen.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

12-10-2004 08:21 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

schaakles van Walter Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Walter was op zijn hoede,weer een nederlaag tegen iemand van een lager kaste dat zou hem niet gebeuren!
Ik was het slachtoffer met de zwarte stukken mocht ik wat tegenspartelen. Een nieuwtje van mijn kant bracht hem niet van zijn stuk,sterker nog het leverde hem een pion en later een stuk op. Maar daarna werd het leuk ,ik kreeg na de analyse nog een paar leuke tips en trucs voor een opening. Nu maar hopen dat ik het goed door heb!! Want wat ikwel begrijp het is vaak "ik zie ik zie wat jij niet ziet" dat is de kwestie!

12-10-2004 08:41 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Natuurlijk is dat een compliment, we hebben toch alleen maar sterke invallers aan de bar?

Overigens: voor openingsanalyses, en andere tips en trucs is volgens mij de Prometheus-donderdag zeer geschikt. Het gaat er dan informeel aan toe, en het is ook expliciet de bedoeling dat dit soort dingen kan. Ik vind het persoonlijk een verrijking van het Delftse schaakleven!


Overigens ging ik er gisteren tegen Joost hard van af. Ik had blijkbaar weer een spektakelprijs in gedachten toen ik in een scherpe stelling besloot tot een stukoffer. Helaas werd het niet aangenomen, nog sterker: na een eenvoudig schaakje (te laat gezien!) stond mijn koning op de tocht.
Aan het eind miste ik ook nog mat in een!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

12-10-2004 09:32 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

The good, the bad, the ugly Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote Ted: "Overigens ging ik er gisteren tegen Joost hard van af"

Vorige week overkwam mij iets soortgelijks tegen Chiel.
Die "Young Guns" schieten met scherp dit seizoen! Joost, Chiel, Joram: pas op ze komen eraan Gemeen Gemeen Gemeen

Gisteren mocht ik tegen Joram aanschuiven en ik legde bijna het loodje. Ik dacht hem rustig te kunnen bestoken vanuit hinderlaag [Tg8 ] maar hij had het door en ineens floten mij de kogels om de oren [a4-a5-a6].

Toen voerde ik een verrassingsaanval uit. Terwijl mijn kamp omsingeld werd [a6xb7, Da6] galloppeerde ik op mijn paard razendsnel zijn kamp binnen [Pe7-c6-d4] en deelde een mokerslag uit met Pf3 + ! Die klap kwam zo hard aan dat hij opgaf. Als hij dat niet gedaan had maar koelbloedig [na Pxf3 Txg2] Kh1!!!!! Geschokt gespeeld had zou ikzelf onmiddelijk de vlag moeten strijken. Ik zou in een paar zetten ondekbaar matgaan. A hardfought battle en.....over geluk gesproken Draaiend hoofd

Nu nog één te gaan.....

__________________
Homo Caïssapiens

12-10-2004 11:26 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik vraag me af wie van de drie de ugly is? Glimlach

Overigens breng je het in een mooi, romantisch verhaal, Gert, maar kennelijk had je mazzel dat de kogel op je ster afketste en heb je je tegenstander overbluft met je killer's look. Grijns
Partijtje naar redactie@delftscheschaaksite.nl? We zetten zelf de filmmuziek wel op.

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

12-10-2004 17:45 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Elguapo Elguapo is a Male
forummeester


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 993

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

ik mis de huidige stand in de interne een beetje...of komt dat nog?

12-10-2004 18:11 Elguapo is offline Send an Email to Elguapo Search for Posts by Elguapo Add Elguapo to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Eindelijk de 1e zege van het seizoen intern.
in een variant die eigenlijk voor afgelopen zaterdag was bedoeld zaaide ik verwarring bij bart middels een bekend pionoffer. Bart dacht een fabelachtige combinatie te hebben, maar vergat in de vooruitberekening even dat het paard op b4 enige zetten later door een loper was vervangen. Het familieschaak op c2 was derhalve niet meer conform de fide-regels uit te voeren. Aldus boette hij een stuk in voor een dubbelpion. In het vervolg werd het zelfs nog even spannend toen ik a3 toeliet. In de hieropvolgende complicaties bleek echter de witte stelling toch gewonnen. bart had het me echter ,daar ik nog 10 minuten had, heel wat moeilijker kunnen maken.

En Gert ik voel me ook nog jong hoor , dus pas maar op !

12-10-2004 18:20 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dankzij een SOS-variant uit New in Chess waren Arno en ik al vrij snel uit de theorie. Arno pakte het niet helemaal goed aan, daardoor hij een pion mocht inboeten. Als compensatie had hij nog wat kansjes tegen mijn koning. Deze werden geneutraliseerd. Alhoewel Arno nog wel wat activiteit voor de pion had, stond ook zijn koning op de tocht. Een tweede mindere zet van Arno betekende dat hij nog een tweede pion inboette, waarna hij de strijd maar besloot te staken.

Dit keer eens niet gezwindeld uit mindere/verloren stelling.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

12-10-2004 19:48 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Tussenstand nu ook online Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er staat weer een tussenstand online. Het moest even via een omweg, omdat het programma op mijn pc enige problemen geeft met het aanmaken van uitvoerbestanden. Daar wordt aan gewerkt. Maar via mijn laptopje gaat het allemaal prima. Ik moest echter de gegevens opnieuw invoeren.

De link staat ook in het bovenste (nieuws)bericht, maar voor de zekerheid ook hier:
Tussenstand interne competitie [4].

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

13-10-2004 00:18 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed zo! Halleluja Goed zo!

Fantastisch Arno! Bedankt voor je extra inzet.
Altijd leuk om weer naar de stand te kunnen staren.
De stand bevat wel weer een paar curieuze zaken (Theo Rekveldt op 2 Verward) maar je hoort mij niet klagen.
Trouwens, de ervaring leert dat alles in de loop van het seizoen wordt "rechtgetrokken" en dat de eindstand altijd zeer betrouwbaar is.

__________________
Homo Caïssapiens

13-10-2004 07:44 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Theo staat natuurlijk geheel terecht op twee na zijn overwinning op mij... Verward Lach Verward

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

13-10-2004 08:00 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Untagonklik
Er staat weer een tussenstand online.

Bedankt, Arno Glimlach

Ondertussen ga ik wat partijen van Michiel bekijken...

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

13-10-2004 11:15 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Albert Albert is a Male
DSC-verslaggever




geregistreerd: 28-08-2002
aantal berichten: 335

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zie trouwens dat er voor de interne rating niet is gecorrigeerd met de KNSB rating. Is dit bewust gebeurt, of komt er nog een correctie

13-10-2004 12:59 Albert is offline Send an Email to Albert Search for Posts by Albert Add Albert to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

de huidge stand doet inderdaad wat vreemd aan, enige uitleg van arno hoe deze tot stand komt zou wellicht enig licht in de duisternis kunnen verschaffen. Onze clubkampioen is nog 12 plaatsen verwijderd vand e rode lantaarn. Zal een interessante indeling opleveren voor michiel de komende ronden...... Overigens bevind ik me tussen ted en joram in in goed gezelschap.

13-10-2004 22:57 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Baseman Baseman is a Male
dsc barcommissaris




geregistreerd: 01-06-2003
aantal berichten: 540

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ook Leo Zuijdgeest staat stoer op een 13e plaats met 1/2 uit 2.

Overigens zijn dit slechts de bekende perikelen van het gekozen systeem aan het begin van het seizoen. Op termijn zal dit allemaal inderdaad wel rechttrekken. Het betekent alleen dat je in het begin van de competitie wat rare indelingen kan krijgen. Misschien dat ik op de cursus indelingsdeskundige B nog wat nuttige tips krijg om te zien hoe deze problemen kunnen worden vermeden, zodat we volgend seizoen deze curiosa tot een minimum vermijden.

__________________
Now I have the pawn and the compensation.

13-10-2004 23:48 Baseman is offline Send an Email to Baseman Search for Posts by Baseman Add Baseman to your Buddy List Add Baseman to your Contact List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

indelingsdeskundige, klinkt als een verzonnen typetje van koot en bie

14-10-2004 16:54 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mensen krijgen nu voor een bye nog maar 2/6 deel van hun waarde. Dus in het begin zullen ze wat sneller zakken dan vorig jaar als ze een bye opnemen. Maar op de langere termijn zakken ze minder ver, omdat ze bij iedere bye 2/6 deel krijgen.

Michiel klimt snel genoeg weer omhoog, hij had alleen een ongelukkige start. Wat betreft Leo, hij heeft vrij veel punten i.v.m. een externe wedstrijd, en een nog hogere vergoeding omdat een tegenstander niet op kwam dagen. Ik vermoed dat Leo snel genoeg op de ranglijst zal zakken; hij zal het waarschijnlijk niet bolwerken tegen de mensen die nu in de buurt staan op de ranglijst.

In zijn algemeenheid kan je zeggen dat er aan het begin van het seizoen wel een paar vreemde vogels zijn (zowel in de top als aan de onderkant van de ranglijst). Als we een paar ronden verder zijn hebben die hun plekje ook wel gevonden.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

14-10-2004 17:26 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller