Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » De avonturen van DSC 2 in 2024
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Evenhuis, Wybe Evenhuis, Wybe is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 20-09-2022
aantal berichten: 8

De avonturen van DSC 2 in 2024 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De avonturen van DSC2

Na een zwaar schema gehad te hebben in de eerste 4 rondes van de hoofdklasse HSB, was het tijd om in het nieuwe jaar enige verse matchpunten binneen te slepen. De doelstelling was voor het onderlinge duel tegen degradatiekandidaad SHTV 1 aanbrak al veilig te zijn.
Allereerst mochten wij op maandag 5 februari aantreden tegen hekkesluiter Schaakhuis I. Wij gingen razendsnel uit de startblokken dankzij overwinningen van Alexander Bruschke en Jorick Laan (2-0). Toen Wim Kortis vanuit moeilijke positie B van den Berg (2225) wist te verslaan, leek het voor de verandering geen lange wedstrijd te worden. Niks was minder waar...
Wim: Ik kreeg met zwart een variant op het bord die ik langere tijd geleden heb bestudeerd.
Helaas liet mijn herinnering me in de steek zodat ik al vroeg in de partij op mezelf was aangewezen.
De stelling was zodanig dat ik erg nauwkeurig moest zijn, terwijl voor mijn tegenstander de goede zetten makkelijk te vinden waren.
Het ging niet goed. Na enkele matige zetten stond ik na ongeveer 20 zetten zeer slecht. Wit had een sterke pion op d6 en zijn stukken stonden optimaal.
Mijn stukken waren passief en er was geen uitzicht op tegenspel. Vervolgens maakte mijn tegenstander echter enkele zeer onnodige fouten.
Ik kon mijn stelling bevrijden en kreeg de gevaarlijke vrijpion op d6 kado. Opeens stond een voor mij gewonnen dubbel toreneindspel op het bord.
Ik stond maar ëén pion voor, maar mijn pionnen en torens stonden optimaal. Misschien gaf mijn tegenstander wat vroeg op, maar ik kon het wel begrijpen.
Stockfish geeft in de eindstand een evaluatie van -4 en het was ook niet echt moeilijk meer.
Martin verloor onnodig en ook ondergetekende had wel eens een beter pot gespeeld (3-2).
Timo speelde daarentegen een uitstekende remise tegen M Hoogland (2194). Ik speelde een prima partij tegen een sterke tegenstander. Na de opening had ik voor mijn gevoel wat voordeel, al denkt de engine daar natuurlijk weer net anders over. In elk geval speelde het vermoedelijk iets makkelijker voor mij en zoals het ging kon ik mijn voordeel langzaam een beetje uitbreiden. Helaas miste ik op een cruciaal moment stukwinst, waarna we uiteindelijk afwikkelden naar een gelijk eindspel.
En ook Sicco kweet zich van zijn taak op een hoog bord (4-3).
Ik speelde de opening ongelukkig, dacht tegenspel te krijgen maar onderschatte de kracht van de dreigingen van mijn tegenstander. ik verloor gelukkig maar een pion, er zaten enge offers in de stelling maar die werkten gelukkig niet (ook door nauwkeurig spel van mijn kant). ik bleef slechter en krap staan. Maar om hier echt gebruik van te maken moest mijn tegenstander gevaarlijk zijn stelling opengooien of offeren. Dit durfde hij niet en ik ging steeds beter staan, gelijk zelfs na een wederzijds kwaloffer. In tijdnood stond
ik zelfs gewonnen, maar het lukte me niet om de stelling met dames midden op het bord goed af te spelen en het werd remise.
Bob leek moeilijk te staan maar voor de 2e maal dit seizoen haalde hij het 2e matchpunt binnen voor zijn team.
Bob kreeg een zware koningsaanval over zich heen. Hij won wel een stuk, maar zijn koning stond zeer kwetsbaar. Hij verdedigde zich taai. Zijn oppo kon geen winst vinden en ging inmiddels in verloren stelling door de vlag.
Effectied stond Schaakhuis nu troosteloos onderaan met 0 matchpunten en hadden wij 1 matchpunt afstand genomen van SHTV die op de 1-na laatse stond ondanks een knap gelijkspel tegen Promotie. Botwinnik was ons gezelschap komen houden op 4 matchpunten. Het beloofde een spannende strijd te worden onderin de hoofdklasse met nog 2 rondes te gaan.
Met een sterk team reisden wij af in ronde 6 voor het treffen met het sterke Promotie I. Invaller Lucien speelde een interessante partij maar verloor helaas aan het 5e bord.
Mijn tegenstander speelde de niet zo vaak gespeelde Aljechin-verdediging, waarbij ik de keuze had tussen een rustige hoofdvariant en een scherpe zijvariant.

Ik koos voor het laatste waarbij ik, na diep graven in mijn geheugen, een variant op het bord toverde die ik in mijn jeugd vaak speelde. Lang geleden dus....

Ook tegen clubgenoot Bob heb ik dit regelmatig op het bord gehad maar dan vooral in vluggertjes of rapid partijen met altijd lekker scherpe stellingen.



We volgden 20 zetten lang de theorie waarbij ik een kwaliteit offerde. Ik voelde me comfortabel in de aanvalsrijke stelling voor mij.

Helaas had ik de pech dat mijn tegenstander een paar weken geleden nog deze zijvariant uitgebreid had bekeken.... en met een nieuwtje kwam op zet 21.

Volgens zijn engine was het 0.00. Maar dan moesten beide partijen wel telkens de beste voortzetting kiezen.



Dat deed ik helaas niet omdat teveel op mijn vrijpion op e7 was gefocust en de rest van het bord minder goed had bekeken.

Toen deze pion even later niet meer te verdedigen was bleef ik met een kwal minder achter.

Een alles-of-niets poging van mij leverde helaas niets meer op en zo kon ik de strijd staken.



Een ervaring rijker en een illusie armer....
Toen ook het harde werken van Jorick Laan aan bord 2 tegen de sterke B Bannink (2222) niet beloond werd, had Promotie een 2-0 voorsprong bewerkstelligd. Wij kwamen wat dichterbij aangezien ik van Rens Minnema wist te winnen (2-1).
Jasper Hupkes speelde een solide remise en Wim Kortis bond wederom een slachtoffer aan zijn zegekar (2.5-2.5). Op dit punt had ik gezien de posties op de borden goede hoop op een 4-4 gelijkspel. Helaas was vrouwe fortuna Promotie beter gezind in deze wedstrijd. Alexander wist het niet te redden in een moeilijke positie met een kwaliteit meer, en ook Bob verloor zijn partij.
Bob kreeg een mindere pionnenstructuur, maar als compensatie wel het loperpaar. Hij verzuimde een ruil die een goede remisekans had geboden en vervolgens ontstond een zeer complexe stelling. Zijn tegenstander plaatste een sterk pionoffer, waardoor Bob 's stukken ongelukkig kwamen te staan. Toen Bob in tijdnood een fout maakte, stortte zijn stelling in en dus leed hij een nederlaag.
Jouke speelde wel netjes remise tegen een hogere tegenstander (5.-3). Helaas verloren. Toch hebben wij in deze wedstrijd goed strijd geleverd. Alles komt nu aan op onze strijdbaarheid in de laatste ronde tegen SHTV 1.

__________________
WEH

28-03-2024 11:59 Evenhuis, Wybe is offline Send an Email to Evenhuis, Wybe Search for Posts by Evenhuis, Wybe Add Evenhuis, Wybe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller