Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H1 op titelkoers na winst op Schaakhuis 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 963

DSC-H1 op titelkoers na winst op Schaakhuis 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag 12 maart heeft DSC-H1 overtuigend gewonnen van Schaakhuis 1. In Den Haag werd het maar liefst ½-7½ voor DSC. Daarmee staat het ruim bovenaan de HSB-Hoofdklasse, 4 matchpunt en 11½ bordpunt voor op nummer 2 Schaakmat Westland H1 (die nog wel twee ronden mag spelen, wij nog maar een ronde).

Later meer!

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 13-03-2024 at 14:01.

12-03-2024 10:15 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 294

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Gert: Ik won al in de opening een gezonde pion. Daarna was het een kwestie van goed blijven opletten en het voordeel langzaam maar zeker uitbouwen. Totdat de zwarte stelling KRAK zei.

Pieter: Ik dacht dat ik de opening goed speelde, totdat ik zag dat het niet zo was. Vanuit een slechte stelling ging ik toen wel beter spelen en mijn tegenstander steeds passiever. Op het eind kon ik gewoon doorlopen met mijn a-pion.

Richard kwam met zwart met voordeel uit de opening en speelde consequent op de ingemetselde loper op c1. Na dameruil kwam er een witte pion op e3 samen met die op b2 en b3 zorgde die ervoor dat loper c1 gedegradeerd werd tot pion. Toren op A1 was daarmee ook ingeboxed. Uiteindelijk leverde het 3 pionnen op.

Aan bord 2 met zwart speelde Erik weer een vage partij. Via zetverwisseling kwam een Maroczy-structuur op het bord, die Ted zo interessant vond dat hij ter plekke het boek “Understanding Maroczy Structures” aanschafte.
Na een zet of 15 was het ongeveer gelijk, maar beide partijen wisten eigenlijk niet hoe nu verder te gaan. Beter een slecht plan dan geen plan zei Alexander in de tram terug en ik besloot met f7-f5 de witte e-pion aan te tasten. Hoofdstuk 9 bleek achteraf thuis in bovengenoemd boek dat ik al enkele jaren min of meer ongelezen thuis heb liggen (Tijd voor een diepgaande studie)..
De “slechte” witte witveldige loper kwam hierdoor tot leven en wit kwam veel beter te staan.
Gelukkig dacht hij lang na en in de chaos die ontstond, offerde hij een paard voor twee pionnen.
Mijn tijdvoordeel (20 tegen 1 minuut) stelde mij in staat om gecontroleerd af te wikkelen naar een erg goed eindspel waarin wit wel 3 pionnen tegen 1 had op de damevleugel.
Daarin koos hij de meest slechte variant , maar ook in andere varianten was het gewonnen voor zwart:



45.Ta8+
Dit is helemaal kansloos.
45.Txe5 Txf4+
(45...Txe5 de eerste keus van Stockfish en eenvoudig winnend, maar dit zou ik nooit van mijn leven hebben gespeeld. 46.fxe5 Pf3 47.e6 Kg7 48.Ke2 Pd4+ 49.Kd3 Pxb3–+)

46.Ke2 Pf5 de witte koning is afgesneden en de zwarte h-pion is erg sterk.
(46...Tf5 wint zelfs ook nog 47.Txf5 Pxf5 48.b4 Pd4+ 49.Kd3 Pc2 50.Kxc2 h4–+)

47.Kd3 h4 48.Te1 h3 49.Th1 Th4 50.Th2 Kg7 51.b4 Kf6 52.a4 Pd4 53.a5 Pc6 54.Kc3 Ke5 55.a6 bxa6 56.b5 axb5 57.cxb5 Pb8–+

45...Kg7 0–1
Gelukkig weer eens een puntje gescoord!

Bram: Ik kwam beter uit de opening en won een pion, al had hij wel wat activiteit als compensatie. Maar daar kwam ik onderuit door wat dreigingen tegen z’n koning te maken. De slotzet was mooi:

De1-h4!


Lars: Ik had een taaie avond. Tegen het Weens van mijn tegenstander bouwde ik best een aardige stelling op en ik dacht met rustig spel te kunnen controleren en langzaam mijn voordeel op de donkere velden uit te kunnen buiten. Mijn tegenstander wist echter dreiging op dreiging op creëren en hoewel ik een pion won was de compensatie duidelijk. Op meerdere punten vreesde ik genoegen te moeten nemen met remise door eeuwig schaak maar op cruciale momenten miste mijn tegenstander net de scherpte om dat af te dwingen. Met steeds minder tijd op de klok sloeg het voordeel definitief naar mij door. Met een mataanval joeg ik de witte koning op en hoewel ik een mat in 2 miste was de onafwendbare damewinst genoeg voor mijn tegenstander om op te geven.

Ted: Ted kwam door een zetverwisseling in een stelling zonder voordeel terecht. Hij offerde eerst een pion, later een stuk (die zwart niet aannam), nog later een tweede pion. Ted had iets van compensatie in het bezit van de d-lijn, maar niet voldoende. Tot mijn tegenstander in dus iets betere maar lastige stelling een volle toren weggaf, en ook mat achter de paaltjes ging. 0-1 dus

Alexander: Vanuit een redelijk symmetrisch d4-d5 opening, pakte ik mijn tegenstands paard op e5. Ik dacht dat dit me veel spel zou opleveren voor de vrije e-pion die mijn tegenstander kreeg. Objectief was dit niet zo goed maar ik kwam wel terug. Vervolgens werd er afgeruild naar een heel gelijk toreneindspel, ik bood remise aan in een situatie waar ik weinig tijd had. Naderhand vertelde Gert dat zowel mijn tegenstander als ik een grote tactiek hadden gemist, dan had hij gewonnen. Als enige remisemaker kreeg ik mijn titel "Man of the Match".

 Schaakhuis 1 -DSC1 Ronde 6
1Baas, R. (Rijnko)1904 Buzing, P.C. (Pieter)21470 - 1
2Cheung, Y.W. (Jan)1999 Both, E. (Erik)21560 - 1
3Mac Lean, H.M. (Murdoch)1888 Legemaat, G. (Gert)21910 - 1
4Regeer, P.A. (Paul)1854 Oranje, R. (Richard)20280 - 1
5Staden van, M. (Mildo)1911 Velden van der, A.J.L. (Bram)22300 - 1
6Ullnaess, A. (Anders)1724 Visser, L. (Lars)19690 - 1
7Meij de, M. (Marc)1716 Barendse, T.J.M. (Ted)20280 - 1
8Molinari, F. (Fausto)1761 Bruschke, A. (Alexander)1955½ - ½
 Gemiddelde Rating:1845 Gemiddelde Rating:2088½-7½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 19-03-2024 at 22:22.

12-03-2024 19:23 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 294

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

(verslag hierboven toegevoegd)

19-03-2024 20:39 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller