Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » HSB-bekerteam uitgeschakeld door Schaakmat Westland
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 294

HSB-bekerteam uitgeschakeld door Schaakmat Westland Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op maandagavond 5 februari waren we te gast in de Ontmoetingskerk in Naaldwijk. In een spannende bekerwedstrijd trokken we toch aan het kortste eind, hoewel een gelijkspel er zeker in had gezeten.

Ted aan bord 4 wilde een positioneel verantwoorde partij opzetten toen hij op de koningsvleugel plots een stukoffer voor de kiezen kreeg. Hij moest alle zeilen bijzetten en na lange (hoogst onduidelijke) strijd kwam Ted als winnaar uit de bus. Maar in de analyse kwamen ook een aantal fraaie winstvarianten voor Manfred langs, dus het was zeker een onderhoudende partij.

Erik (zwart aan bord 3) in zijn eigen woorden:
"Drama. Zelf zwaar in de verdediging maar wist het droog te houden. Met de mooie manoeuvre Tc8-c3-h3 won ik de witte dame op h2 (de koning stond op h1) tegen toren en loper. Ook de loper wist ik op te rapen maar ik wilde toen eigenlijk niet afwikkelen naar dame tegen toren met minder dan een minuut op de klok. Toen ik dat wel deed, had ik een black-out en deed het op verkeerde manier. Dame en toren gingen van het bord, maar het resterende pionneneindspel was toen remise."

Ik (bord 2) offerde in de opening een pion tegen Westland's sterkste schaker. Langzaam aan trok Jan-Willem de partij naar zich toe. Interessant was nog deze fase:


Buzing - De Jong, na 20... Le6


Hier speelde ik 21. a3 om in ieder geval mijn a-pion niet zomaar kwijt te raken. Lang twijfelde ik over 21. Dxd4, want na 21... Dxd4 22. Td4 Lxa2 23. c4!? (gevolgd door Td7 en Ld5) staat zwarts loper buiten spel - hoewel de zwarte vrijpionnen er ook dreigend uitzien. Maar Jan-Willem zei achteraf dat hij 21... Dxc2 van plan was. Dit biedt wit echter uitstekende remisekansen na 22. Te5 want er dreigt niet alleen Txb5 maar vooral ook Lb7 met kwaliteitswinst! In de partij maakte zwart na 21. a3 Td8 22. Tfe1 b4 goed gebruik van zijn betere structuur op de damevleugel.

Gert aan het kopbord had een interessante blokkadestelling bereikt waar het loperpaar van zijn tegenstander lang in bedwang werd gehouden. Na geduldig spel van beiden wist Marnix toch de stelling te openen en werden de zwakke pionnen van Gert een eenvoudige prooi.

Zo eindigde deze spannende wedstrijd in 2½-1½ voor Schaakmat. Komende maandag (12 februari) treffen we elkaar toevallig weer, ditmaal voor de HSB competitie. Hopelijk kunnen we dan de score rechtzetten.

 Schaakmat Westland beker -DSC beker Ronde 2
1Hofman, A.M. (Marnix)2204 Legemaat, G. (Gert)21931 - 0
2Jong de, J.W. (Jan-Willem)2395 Buzing, P.C. (Pieter)21381 - 0
3Woerden van, M. (Michiel)2142 Both, E. (Erik)2166½ - ½
4Kindt, M.R.J. (Manfred)1944 Barendse, T.J.M. (Ted)20340 - 1
 Gemiddelde Rating:2171 Gemiddelde Rating:21332½-1½

06-02-2024 23:18 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller