Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Verslag DSC H6 - Lierse 1 op maandagTerwijl ik lekker op vakantie was moest het 6e aantr 29 jan 2023
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Tom Stoek
DSC Lid


geregistreerd: 24-06-2022
aantal berichten: 19

Verslag DSC 6 - Lierse 1 op maandag 29 januari 2024 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Terwijl ik lekker op vakantie was moest het 6e aantreden tegen Lierse 1. Maar gelukkig heeft Cock het teamleiderschap op zich genomen en had ik in Henk Stipdonk een voortreffelijke vervanger: het werd een glorieuze overwinning!

Ronald Kraakman
Op het bord kwam het koningsgambiet, een voor mij lastige opening. Nadat de dames vroeg in het spel van het bord waren verdwenen, en een lange rokade kon ik bij de 20ste zet zijn oprukkende centrale pionnen onschadelijk maken en behoedzaam spelend mijn meerderheid uitbuiten. Op de 43ste zet verloor mijn tegenstander een vol stuk en met 3 pionnen en een loper achter gaf mijn tegenstander op.

Jan van de Donk
Met wit verloor ik in de opening door slordig spel een pion en stond mijn tegenstander er qua stelling zo goed voor dat ik na een half uur dacht:
Ik kan het nu ook gewoon opgeven en naar huis gaan. Maar zwart wist zijn voordeel niet te verzilveren en kreeg ik de betere stelling waarin ik hem langzaam maar zeker van het bord schoof: 1-0

Martin Verolme
Mijn tegenstander, een van de drie dames speelde mijn Franse doorschuifvariant heel actief tegen. Na de opening zat ik met een ongelukkig pionnetje op a3, 4 keer aangevallen door Ta6, Ta7, Da8 en Pc4. En 4 keer verdedigd door Ta1, Dc3, Td3 en Lc1. Toen ze de zwakkeling met b5-b4 nog een keer aanviel, offerde ik de kwaliteit wat voor veel opluchting zorgde. Haar bedenktijd was bijna op, hetgeen tot een paar zwakke zetten leidde. Met een dame-eindspel
op het bord en minder dan een minuut bedenktijd, bood ze remise aan. Bij de stand 4-1 voor ons weiger je dat natuurlijk niet

Simon Broos
In mijn partij waren we al op zet 2 uit de reguliere openingstheorie, maar mijn tegenstander had een plusje. hij rokeerde niet, maar speelde h2-h4-h5 om mijn koningsstelling aan te vallen. Toen dat niet zo lukte offerde hij een paard voor 2 pionnen en kreeg hij een vrijpion. De ccmputer gaf aan dat ik via een pionoffer op winst had kunnen spelen maar ik zag het niet, waardoor de partij remise werd.

René Gelpke
Ook bij mij onnauwkeurigheid in de opening daardoor 2,5 uur moeilijk gestaan. Laatste minuut van mijn speeltijd alles of niets gespeeld. Ja, weer in tijdnood. Met nog 25 minuten op de klok zag mijn tegenstander mat in 3 over het hoofd. Gelukkige overwinning of brilante laatste minuut?

Henk Stipdonk
Aan bord 8 viel Henk Stipdonk met wit in voor Tom Stoek. Er kwam een aangenomen damegambiet met Lb7 op het bord. Hoewel Henk lang niet overal de beste zet deed, kwam hij toch al snel beter te staan. Meer ruimte, met de stukken op prettige velden. Henk kwam een pion voor, en toen zwart meende die pion terug te kunnen nemen, kwam hem dat op torenverlies te staan. Met zwarts de koning op g8 en de dame op f8 kon wit door Tc8 (met een andere toren op c1) groot voordeel behalen. Zwart had nog een toren die hij op d8 ertussen kon zetten, maar na Db8 hielp dat niet. De partij eindigde met een matcombinatie.
Die was een paar zetten eerder ook al mogelijk, maar een kniesoor die daar op let. Na die partij stond het 4-0 voor DSC.

Naar de partijen van Gerard en Cock kan ik alleen maar raden.

En detail:
Simon Broos - Gerard Buijs ˝ - ˝
Jan van de Donk - Gerard Stolze 1 - 0
Cock Hazeu - Dick Valk ˝ - ˝
René Gelpke - Sandra van de Berg 1 - 0
Gerard Bilars - Annemarie Voorberg-v/d Wel 0 - 1
Martin Verolme - `Gera d3e Jong-van de Berg ˝ - ˝
Ronald Kraakman - Wim Poot 1 - 0
Henk Stipdonk - Remco Trompetter 1 - 0
totaal 5˝ - 2˝

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Tom Stoek on 06-02-2024 at 20:58.

06-02-2024 20:55 Tom Stoek is offline Send an Email to Tom Stoek Search for Posts by Tom Stoek Add Tom Stoek to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller