Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC K5 blijft in race voor titelstrijd na 7-1 zege in Zoetermeer
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

DSC K5 blijft in race voor titelstrijd na 7-1 zege in Zoetermeer Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op 3 februari mochten we aantreden tegen Promotie 3 uit Zoetermeer. Wij stonden (gedeeld) 2e en Promotie stond laatste met 0 matchpunten, op papier zouden we (ruim) moeten kunnen winnen, maar dat moet achter het bord altijd nog bewezen worden. De teamleider annex schrijver van dit verslag lukte dat niet, maar de rest lukte het gelukkig wel en we wonnen met 7-1.

Brent van Dusseldorp viel vandaag bij ons in op bord 2 en zijn invalbeurt was van korte duur. In onderstaande stelling speelde zijn tegenstander het onverklaarbare 6.Lb5?? wat geen dreiging meebrengt, maar wel een stuk in laat staan.



Brent pakte de rustig de loper en 12 zetten later was het klaar. Een makkelijke middag voor Brent en het eerste punt was binnen.

Ook op bord 7 ging het bij onze andere invaller, Charlie Hylarides, al heel snel de goede kant op. Zijn tegenstander speelde (te) vaak met dezelfde stukken in de opening, waardoor Charlie een ontwikkelingsvoorsprong had. Hij speelde dit goed en actief en wist hierdoor materiaal te winnen. In onderstaande stelling heeft zwart al serieuze problemen.



Charlie speelt hier 13.Pa7! en de stelling van zwart valt in elkaar na 13...Tc7 14.Paxc6 bxc6 15. La5! Db8 16. Db3 (Charlie haalt al zijn stukken erbij en voert optimaal de druk op) Pfd7 17.Pxd7 Pxd7 en wit wint het paard op b6. De torens werden vervolgens verdubbeld op de c-lijn, Charlie won nog meer materiaal en snel de partij.

Twee relatief eenvoudige overwinningen dus, maar op de rest van de borden boden de Promotianen beduidend meer weerstand. Op een paar borden leek het mis te gaan. Zo stond Hugo Tolman op bord 6 een pion achter en leek Abel Drenthen's aanval ook niet door te slaan en leek hij ook een minder eindspel in te moeten gaan op bord 8.

Bij Abel leek het mis te gaan in onderstaande stelling.



Hier speelt Abel 20...Ld7, omdat hij zijn loper wil houden voor de koningsaanval. Toch was 20...Le6 hier beter geweest, want na het voor de hand liggende 21.Lxf7 heeft zwart niet veel beter dan afruilen naar een eindspel met 21...Tg3 22.Txg3 (slaan met de pion kan uiteraard niet, vanwege 22...Dxh3 mat) Txg3 23. Dxg3 Dxg3+ 24. fxg3.

Het leek nu vechten voor een half puntje te gaan worden in het resterende eindspel, maar in onderstaande stelling ging zijn tegenstander de fout in:



Hier was 28.Tf1 noodzakelijk, maar Isis speeld 28.Lg6? en na 28...Tf2+ kan Abel het paard op d2 ophalen. De toren en lopers stonden ook direct mooi en actief, en in het resterende eindspel had Abel weinig moeite om het punt binnen te halen.

Ook Hugo had zijn partij weten om te draaien. Hij won in de opening een pion, maar verrekende zich ergens in een variant (hij had niet goed uitgerekend dat zijn tegenstander schaak gaf op het einde van die variant) en zo kwam hij een pion achter. Hugo ging voor activiteit met zijn torens, en had hier zelfs een loper voor over om binnen te komen op de zevende rij. Dat leek een terechte keus, want zijn tegenstander leek niet meer te hebben dan remise toe te laten. Echter overspeelde zijn tegenstander zijn hand, want hij ging met zijn torens op avontuur, en nu kon Hugo de boel omdraaien en op de 7e rij voor matdreigingen zorgen die meer te stoppen waren. Dat is 5 uit 5 voor Hugo in de KNSB competitie!

Oscar Verwer (5) speelde een partij die lang in evenwicht was. Hij won wel ergens een pion, maar of dat genoeg zou zijn voor de overwinning? Inmiddels waren we in een dame en toren eindspel beland:



Hier speelde tegenstander Siem de Vries het ongelukkige 29...g5?? en opeens is het klaar. Na 30.hxg5 Dxg5 31. Th7+ geeft Siem op, want de (mat)dreigingen zijn nu zo groot opeens, dat dit alleen kan voorkomen door een dame op te geven.

Hiermee waren de matchpunten binnen. Sicco Verwer (1) kwam ook goed uit de opening, zijn tegenstander speelde ietwat slordig door wat tempi weg te geven en ontwikkelde niet zo lekker. Een voorbeeld is onderstaande stelling:



Het lijkt hier logischer/raadzamer voor zwart om iets met Le7 te doen en te rokeren, om zo alles ontwikkeld te hebben, maar zwart gaat op avontuur met 10....Pd4? Sicco ruilt het paard af, brengt zijn eigen paard naar d5 (dat ook geruild wordt) en heeft betere kansen, omdat hij beter ontwikkeld is en de koning van zijn tegenstander nog in het centrum staat. Sicco weet later een gevaarlijke pion op c7 te krijgen en zet zijn tegenstander met de rug tegen de muur. Hier bied zijn tegenstander dameruil aan:



En hoewel Sicco na dameruil uiteraard ook gewoon beter staat (zo gevaarlijk is de zwarte pion op c3 niet na slaan), vindt Sicco 39.Df7! en nu zijn er opeens gevaarlijke dreigingen op de koningsvleugel. Nu is Dxh5 niet eens het probleem, maar de dreiging is Th4xh5. Zwart moet nu 39...Dc6 vinden om dit tegen te houden, maar hij speelt 39...Dxd3. Na 40.Th4 is het uit, want de pion annex matdreiging is alleen nog te dekken door de dame, maar dan verlies je de dame. En zo geschiedde.

Mats speelde op bord 3 ook een spannende partij. Hier bleef de stelling lang in evenwicht, totdat Mats toch wat kansen creëerde.



Hier lijkt Mats wat actiever te staan, maar als zwart gewoon begint met afruilen door 28...Pxe5 te spelen, kan er worden afgewikkeld naar een remise-achtig toreneindspel. Zwart speelde hier echter het veel te langzame 28...Pb2? Na 29.Te2 (wellicht hoopte zijn tegenstander dat Mats voor de cheapo 28...Txb7?? 29.Pd3+ zou vallen) kan het paard weer terug naar c4 en in dit soort stellingen moet je eigenlijk geen tempo cadeau doen. Nu kan wit op b7 slaan, voordat zwart op e5 slaat, en dat betekent dat na 29...Pc4 30.Txb7 Pxe5 30.Lxe5 Txe5 31.Txe5 Txe5 kan zwart nu met 32. Txa7 nog een 2e pion meepikken op de damevleugel. Als zwart direct 28..Pxe5 had gespeeld en een tempo meer had gehad, dan was dit niet gelukt.

Maar toreneindspelen goed blijven spelen is lastig, en het verschil tussen remise en winst wil nog wel eens wisselen tijdens dit soort eindspelen, en dat was nu niet anders. We zijn inmiddels bijna 20 zetten verder, Mats staat een pion achter nu, maar heeft wel een hele gevaarlijke vrijpion en is duidelijk nog steeds degene die op winst speelt:



Dit is best een ingewikkeld eindspel. Zwart kan hier het beste 47...Tc1+ spelen, en als de koning naar de 5e rij gaat, pas dan naar de 8e rij gaan met de toren. Als de koning naar de a-lijn gaat en voor zijn eigen pionnen gaat staan, kan zwart zelfs nog proberen te winnen door met g5-h4 zijn eigen pionnen in te laten marcheren. Zwart speelde hier echter 47. Td8, maar na 48. a6 h4 49. Txh4 gaf hij op.

En toen was het 7-0 en was alleen ikzelf nog aan het zwoegen om remise te houden. Voor mij was het een dag waarop niets leek te lukken en ik een aantal zeer dubieuze beslissingen maakte die ik achteraf moeilijk kan begrijpen. In de opening leek het al een spannende partij te gaan worden, aangezien mijn tegenstander rokeerde op de damevleugel en direct een koningsaanval ging starten. Dit wist ik goed te pareren en ik kwam gewonnen te staan. In onderstaande stelling:



wint 28...La4 direct. Na 29.La4 Lxa4 30.e2 moet wit waarschijnlijk zijn dame geven om groter onheil te voorkomen. Het stomme is dat ik deze zet als eerste heb bekeken, heb geconcludeerd dat die waarschijnlijk wel goed zou moeten zijn, maar een stuk weggeven is toch een soort risico en als het niet werkt sta je achter. Ik speelde hier het vreselijke 28...Tc8?? (met het idee ...Lc6), en mijn tegenstander speelde het sterke 29.Dh2! en door de dreiging op de h-lijn sta ik opeens iets slechter. Ik wist af te ruilen naar een gelijk eindspel, maar ging toen direct gruwelijk de fout in:



Hier is Txg6 natuurlijk een dreiging voor wit en moet ik gewoon 34...Tc6 spelen. Ik speelde echter veel te snel de blunder 34...Tf4? en nadat zwart op g6 slaat met zijn toren is het duidelijk dat ik alleen nog maar kan proberen remise te keepen. In het resterende eindspel misten we beide meerdere keren de beste voortzetting (wat op zich niet onlogisch is, want het was best een lastig eindspel), maar uiteindelijk had ik dan eindelijk zicht op remise.



Tegenstander Rudi Matai heeft zojuist 76.Lc8 gespeeld. En het is natuurlijk makkelijk remise na 76....Lxc8 77.Kxc8 f3 en beide pionnen promoveren. Maar helaas waren mijn blunders nog niet op deze middag, en speelde ik 76...Ld3 in de volle overtuiging dat dit remise was, maar ik kwam van een koude kermis thuis na 77.Lg4 La6 78. Lf3! en zugzwang. Als ik mag passen maak ik remise, maar aangezien dat illegaal is restte mij niets anders dan Rudi de hand te geven.

Met een 7-1 overwinning blijven we meedoen om de bovenste plekken. Wij staan nu gedeeld 2e met Rijswijk 2, dat met 7,5-0,5 uithaalde tegen Botwinnik 3, en 2 matchpunten achter Voorschoten 3, dat concurrent SHTV 3 versloeg met 5-3. De laatste 2 rondes spelen wij nog tegen Rijswijk en Voorschoten, dus dat kan een spannende ontknoping van het seizoen gaan worden!

04-02-2024 09:16 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller