Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC H5 wint thuis van Schaakmat Westland H3 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Christophe Rebreyend
DSC-lid


geregistreerd: 09-05-2022
aantal berichten: 10

DSC H5 wint thuis van Schaakmat Westland H3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onder het mom van beter laat dan nooit:

Vorige maand speelde DSC H5 thuis tegen Schaakmat Westland 3. Beide teams hadden wat wisselingen in de opstelling. Uiteindelijk wonnen we vrij overtuigend, maar we hadden ook een flink ratingoverwicht.
Verlsag per match:

Bord 1 (Sander)
In mijn partij tegen Hicham Wahb ging het in een Najdorf met 6.Lg5 lange tijd gelijk op. Mijn tegenstander voelde zich echter duidelijk niet op z'n gemak in deze opening, en had daardoor heel veel tijd gebruikt. Dat hij 20 minuten te laat binnenkwam zal hem vast ook niet hebben geholpen. De resulterende tijdnood begon hem rond zet 37 toch te breken en hij begon foutjes te maken. Zijn koningsstelling viel in duigen, en op zet 47 zette ik hem mat. Het is voor mij wel even geleden dat ik werkelijk op het bord mat heb mogen geven.

Bord 2 (Willem)
In mijn partij met wit zag het er in eerste instantie zonnig uit. Ik had al snel een fijne pion op d5 en de zwarte dame kwam wat ongelukkig naar het centrum. Via een klein tactiekje leverde dat een pion op.


Ik verspeelde mijn voordeel echter door een ongelukkige ruil die zwart sterke pionnen opleverde. Toen ik ook nog eens te passief speelde was het voordeel volledig verdampt.

Mijn tegenstander begon flink te drukken en offerde een loper om een gat in mijn stelling te slaan. Ik vond ondanks behoorlijk lang nadenken niet de beste verdediging en gaf een paard en een kwaliteit terug om de zwarte stukken weg van mijn koning te houden. Toen ik in tijdnood begon te raken lag mijn stelling objectief gezien volledig in duigen, maar ik wist het nog net ingewikkeld genoeg te houden om niet mat te gaan of mijn dame te verliezen. Het resulterende eindspel leek alsnog volkomen verloren, totdat mijn tegenstander iets te gretig een pion snoepte, waarmee hij in twee zetten een toren verloor.

Dankzij het increment van 10 seconden kon ik het resulterende eindspel redelijk soepel in winst omzetten.

Bord 3 (Michael)
Ik speelde mijn partij op bord 3 met de zwarte stukken. Na een goed damesgambiet voor me, waar ik een fijne positie kreeg tegen de geïsoleerde d-pion was het een lange schuifpartij. De hele partij had ik een licht voordeeltje, maar het duurde tot zet 25 voordat mijn tegenstander een besluitende fout maakte. Op zet 24


hoopte ik nog op een 'blundertje' met Dxd5, maar helaas de correcte Txd5 werd gespeeld. Ik gaf
een klein gedeelte van m'n voordeel terug door De6 te spelen, maar dat was wel uiteindelijk de zet die de partij won. Mijn tegenstander speelde Lf2 en bood remise
aan. Deze heb ik toch maar even geweigerd en na De2 viel de witte stelling uiteen, 0-1. Makkelijk? Nee, maar een win is een win Glimlach

Bord 4 (Christophe)
M'n tegenstander speelde een aantal vreemde zetten in de opening in een soort hybride van Frans en Caro-Kann, wat resulteerde in een bekende stelling uit het Frans waarin ik 2 tempi meer had. Deze kon ik gelijk benutten en was het al uit voor de partij goed en wel begonnen was.

Bord 5 (Mark Bas)
Mijn partij begon voor mij eens in een opening waar ik iets van weet. Dat viel me alvast mee, maar nadat ik na een half uur wat te drinken ging halen en onze teamcaptain daar al analyserend aantrof, wist ik dat het lastig ging worden. Nog nooit heb ik een partij in dit team kunnen winnen als ik niet als eerste klaar was.
Ik kwam er vervolgens wat laat achter dat mijn tegenstander wel erg op remise speelde en alle stukken afruilde. Zijn aanbod afgeslagen en met alleen paard en pionnen op het bord een bewuste fout gemaakt om de symmetrie verder te verbreken. Dit bleek echt veel te laat en ik moest een Houdini act voltooien nadat mijn tegenstander mijn fout goed aan het uitbuiten was (zelfs tot een evaluatie van +10), maar toch heb ik het pionnen eindspel tot een remise kunnen brengen.

Leuk detail. Ik heb voor het eerst in mijn leven remise aangeboden. Deze werd welliswaar afgeslagen. Maar ik heb netjes een = genoteerd achter mijn zet

Bord 6 (Cas)
Ik speelde in mijn partij op bord 6 met de witte stukken. Dat werd natuurlijk een engelse opening.
Op een gegeven moment probeerde mijn tegenstander zijn witte loper te ruilen voor mijn witte loper op g2. Maar met inmiddels een diagonaal die dicht zat, en nauwelijks ontwikkelde stukken van mijn tegenstander, maakte dat me niet zo veel uit.
Na het ruilen van stukken bleek dat ik een stuk beter stond. Ik dacht dat ik na een koninginneruil wel in een winnend eindspel zou belanden. Toch was stockfish het daar niet mee eens:
is compleet gelijk! Wit heeft voor mijn gevoel meer ruimte, en het makkelijker is om de stukken te activeren. Maar zwart heeft een actief paard, en kan alle zwaktes in de positie goed verdedigen.

Mijn tegenstander maakte in deze stelling wel een fout, door zijn b- en c-pionnen naar voren te duwen. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat zijn pionnen makkelijk aan te vallen zijn. En na een leuk puzzeltje
besloot mijn tegenstander op te geven, in plaats van een eindspel te spelen met 2 pionnen minder

Bord 7 (Shiraz)
Shiraz won uiteindelijk overtuigend in een ongelijk lopereindspel, waarin hij genoeg spel had om z'n pluspionnen uit te buiten. Van de rest van de partij kan ik me niet veel meer herinneren.

Bord 8(Arzhang)
Arzhang dacht z'n dame te blunderen (en miste dat hij de dame van de tegenstander kon pakken). Hij speelde nog door, maar het mocht niet baten.

Uiteindelijk een soepele 6.5-1.5 en fier aan kop in klasse 2B.

18-01-2024 12:44 Christophe Rebreyend is offline Send an Email to Christophe Rebreyend Search for Posts by Christophe Rebreyend Add Christophe Rebreyend to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller