Delfts Schaakforum » Overig » De Stelling » Partijanalyse van 11 december: twee partijen uit de B-groep De lange witte Réti-diagonaal
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Henk van den Bos Henk van den Bos is a Male


geregistreerd: 27-09-2022
aantal berichten: 2

Partijanalyse van 11 december: twee partijen uit de B-groep De lange witte Réti-diagonaal Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tijdens mijn wandelingetjes tussen de zetten door viel mijn oog op twee opmerkelijke partijen in de B-groep. Het thema was in beide partijen hetzelfde: hoe ga ik als zwartspeler om met de witte fianchetto-loper op de lange witte diagonaal h1-a8? Het betreft de partijen van René Poots en Theo Rekveldt als zwartspelers tegen resp. Victor van der Kloet en Kees Korving (de witspelers). De strategie verschilt nogal in de twee partijen. René sluit de loper op g2 op. Hij kiest er voor om de diagonaal vanaf e4 tot en met b7 te “vullen” met z’n eigen zwarte pionnen en op de koningsaanval te spelen. Theo daarentegen gunt de loper op g2 een riant uitzicht tot en met a8 en maar besluit wel tot een inval op de damevleugel. Twee strategisch leerzame partijen. Hoewel de witspelers uiteindelijk het onderspit delven blijkt uit de analyse dat de uitslagen ook anders hadden kunnen zijn!

Kees - Theo

René - Victor

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 13-12-2023 at 20:20.

13-12-2023 20:15 Henk van den Bos is offline Send an Email to Henk van den Bos Search for Posts by Henk van den Bos Add Henk van den Bos to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hier ga ik van het weekend zeker nog even naar kijken.

14-12-2023 14:32 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

leuke analyses henk

18-12-2023 18:00 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller