Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H8 verliest van Lierse 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Eric Wagter Eric Wagter is a Male
webcommissie


geregistreerd: 22-09-2018
aantal berichten: 14

DSC-H8 verliest van Lierse 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op maandag 30 oktober speelde DSC8 z’n tweede competitiewedstrijd, uit tegen Lierse. Het werd een 5 - 3 nederlaag. Maar wel één met perspectieven. Op een aantal borden stonden we goed tot zeer goed, maar werd er toch onfortuinlijk verloren.

Op bord 1 speelde invaller Thomas een fraaie partij. Het eindspel was winnend voor Thomas, maar moest zeer zorgvuldig gespeeld worden, omdat z’n tegenstander een mat-in-1 dreiging had. Dat lukte, een mooie overwinning.

Jan speelde op bord 2: Ik speelde Engels (gesloten reversed Sicilian) met zwart. Ik ruilde zijn paard op c3 met mijn loper (die daar eigenlijk niet hoorde te zijn) en hij nam met de b-pion terug. Gevolg was dat zijn veld c4 zwak werd en door mijn paard bezet werd (ik won zelfs pion c4) en hij vervolgens in een moeilijke stelling met weinig goede zetten terechtkwam. De doorbraak was moeilijk te vinden, veel tactische complicaties, ik verloor een groot deel van mijn voordeel, en mijn tegenstander leek wat tegenkansen te krijgen. Gelukkig maakte hij in tijdnood genoeg fouten om alsnog een stuk te verliezen en daarna mat te gaan.

Victor stond beter maar gaf helaas een paard weg. Helaas maakte zijn tegenstander in het eindspel geen fout zodat dit onfortuinlijke verlies een feit was.

Op bord 4 speelde Simon een lang gelijkopgaande partij. Door tijdnood slopen er wat onnauwkeurigheden in z’n spel en moest hij opgeven.

Edgar speelde op bord 5: Na de Bird opening (ik speelde met wit) moest ik een lastige beslissing nemen . Mijn tegenstandster sloeg mijn paard op f3. Ik kon terugnemen met mijn g pion mijn maar dat verzwakte mijn koningsstelling. Terugnemen met de toren impliceerde een loper en een paard tegen de toren. Dat had ik moeten spelen. Ik sloeg echter met de loper terug en verloor twee pionnen. Kwam erg slecht te staan. Maar met actief en scherp spel won ik een paard. Er kwam een over en weer erg complexe stelling op het bord, die volgens een analyse van Lichess gewonnen stond voor wit. Ik dreigde tot vier keer toe mat in 1 maar steeds had zwart een parade en vond ik de winst niet. Uiteindelijk moest ik een paard teruggeven om promotie van een pion te voorkomen. Met een pion minder in het eindspel ging ik uiteindelijk ten onder.

Konstantin speelde een mooi opgebouwde partij, waarin hij positioneel en materieel een stuk beter stond dan z’n tegenstander. Hij vatte het als volgt kort samen: Got a position with two pawns up in Caro-Kann, miscalulated a back-rank mate and ended up losing the game (met nog wat emoticons erbij...)

Op bord 7 speelde Eric met wit: Ik kreeg een Benoni defense tegen me (1. d4, Pf6 2. c4, c5). Ipv 3. d5 speelde ik Pf3. Beiden speelden vrij afwachtend, het duurde tot zet 15 voordat de eerste pion eraf ging. Wit kreeg een aantal open lijnen cadeau, die nogal wat druk gaven op zwarts stelling. Ik wist er niet direct van te profiteren, maar het werd steeds een stelling waarin ik nooit in gevaar kon komen. Uiteindelijk kostte een verkeerd berekende paardzet zwart de partij. Een dame tegen toren + paard en verder gelijk materiaal, maar vooral een veel actievere stelling van wit, hoefde alleen maar rustig (niet blunderen) uitgespeeld te worden.

Bij Bert op bord 8 leek aanvankelijk niet veel aan de hand. Een evenwichtige partij, die op een bepaald moment ineens moet zijn gekanteld. De druk die op de e-lijn plus de diagonaal naar f7 werd gezet was niet goed te verdedigen en leverde een verliespartij op.

10-11-2023 14:23 Eric Wagter is offline Send an Email to Eric Wagter Search for Posts by Eric Wagter Add Eric Wagter to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller