Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 verslaat Schaakmat Westland en verovert koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 294

DSC-K2 verslaat Schaakmat Westland en verovert koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Door een 4½-3½ overwinning, die net zo goed andersom had kunnen uitvallen, heeft Het Tweede de koppositie in poule 3D veroverd.

Zelf kreeg ik (Pieter, bord 7) vanuit de opening een pion in de schoot geworpen:


Buzing - van Putten, na 12... b5?


Uiteraard 13 Pxb5 (vanwege 13... cxb5 14 Ld5). En zonder b-pion is de zwarte stelling strategisch verloren.

Bob noteerde op bord 4 een snelle remise. De stelling was aardig vervlakt na veelvuldig stukkenruil en beide spelers vonden een half punt wel prima.
Ook Wim (bord 3) schreef een half punt bij. Hij had onderweg een pionnetje gewonnen, maar zijn tegenstander had veel tegenspel en won het materiaal terug.

Invaller Timo aan bord 6 speelde een soort aangenomen damegambiet in de nahand. Menno besloot om aan de gambietpion te blijven hangen, ten koste van zijn ontwikkeling en zijn koning bleef onverantwoord lang in het centrum. Timo maakte daar fraai gebruik van met een mooie combinatie.

We stonden nu wel 3-1 voor, maar eerlijk gezegd zou ik nu hebben getekend voor 4-4. Want Wybe (8) stond een pion achter, Floris (5) en Joris (1) een stuk, en Vincent (2) stond een stuk voor maar met zijn koning in een precaire situatie.

Floris wist het inderdaad niet te houden. In een partij met tegengestelde rokades was het hem niet gelukt om voldoende dreiging te ontwikkelen. En zijn tegenstander speelde het eigenlijk uitstekend, dus weinig op af te dingen. Wybe had dus een lopereindspel met minuspion en ook nog zijn damevleugelpionnen op de verkeerde kleur. Dit kon alleen maar fout aflopen. Tussenstand 3-3.

Joris speelde een interessante (krankzinnige?) partij, waarbij hij zwart opzadelde met een opgesloten loper, maar hij wel op de andere vleugel een gevaarlijke vrijpion had. En had ik al gezegd dat hij een stuk achterstond? Op gegeven moment kwam de opgesloten loper weer tot leven, maar door actief spel won Joris een stuk terug. Maar hij moest nu wel het volgende eindspel verdedigen:



Zwart aan zet. De enige(!) winnende Tablebase-zet is Ke5, maar zwart speelde Ke4. En op miraculeuze wijze wist Joris het halfje te redden.

Vincent zag zijn tegenstander een stuk wegblunderen, maar het resterende eindspel was nog erg gevaarlijk omdat zijn koning in het centrum moest blijven en rekening moest houden met een dreigende dame, toren en d6-pion. Maar hij navigeerde goed en kon afwikkelen naar een toren-eindspel met 2 pluspionnen. Toen de vis bijna op het droge was gooide Vincent onder tijdsdruk zijn toren wat onbeholpen naar d5, waarna zijn tegenstander claimde dat de toren meer op e5 dan op d5 was geland. Maar de wedstrijdleider had het niet goed gezien, dus liet doorspelen, met 4½-3½ winst tot gevolg. Achteraf hoorde ik dat Vincent al de hele partij zijn stukken slordig neerzette. Zou het kunnen dat dit voor zijn tegenstander de druppel was? In dat geval is het begrijpelijk, maar ik kan mij niet voorstellen dat grootmeesters hier een punt van zouden maken in deze situatie. Maar over deze casus bleken de meningen verdeeld te zijn.

Affijn, een enerverende schaakmiddag die werd afgesloten in het plaatselijke Chinees restaurant.

 Schaakmat Westland 1 -DSC Delft 2 Ronde 3
1Woerden van, M. (Michiel)2157 Leertouwer, J. (Joris)2013½ - ½
2Hofman, A.M. (Marnix)2205 Klugstedt, V.C. (Vincent)19680 - 1
3Dijk van, T.A. (Timon)2076 Kortis, W. (Wim)2112½ - ½
4Kindt, M.R.J. (Manfred)2038 Voogt, B. (Bob)1972½ - ½
5Valstar, J.R. (Johan)2001 Doolaard, F.P. (Floris)20061 - 0
6Pietersma, M. (Menno)2011 Bottema, T. (Timo)20130 - 1
7Putten van, H. (Henk)2023 Buzing, P.C. (Pieter)20940 - 1
8Aagaard, M. (Michael)1974 Evenhuis, W. (Wybe)18791 - 0
 Gemiddelde Rating:2061 Gemiddelde Rating:20073½-4½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Pieter Buzing on 05-11-2023 at 12:40.

05-11-2023 12:29 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller