Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K1 spit het onderDelft in Den Haag 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

DSC-K1 spit het onderDelft in Den Haag Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na een smakelijke, doch nipte, overwinning tegen het Amsterdamse VAS in ronde 1, traden wij voor de verandering voltallig, en daarmee vol goede moed, aan in het Nationaal Schaakgebouw voor de wedstrijd tegen DD1.

Gewaarschuwd hadden we kunnen zijn door de uitslagen in de eerste ronde, want daar kwam DD met 7.5 bordpunten en 0 verliespunten uit weg.

Hetzelfde drama overkwam ons ditmaal dus ook. Buiten de gemoedelijke sfeer en de vertrouwdheid van een hoop bekende gezichten, valt er niet veel positiefs te melden en ik laat dan ook graag de spelers zelf aan het woord over hetgeen er geschiedde:

Dennis
Dennis op bord 1 mocht weer zijn geliefde opening testen tegen John vd Wiel welke ook tussen beide heren op het bord kwam in de beker vorig seizoen. John kwam met een minder actieve opzet dan de vorige keer en dat leidde snel tot wat onvrede aan zijn kant en gebruikte John veel bedenktijd. De stelling was complex en Dennis zag op meerdere momenten niet hoe belangrijk de zet Ph5 was om zwart klem te zetten. En na dit hebben nagelaten kon John zich los wrikken en accepteerde Dennis het remiseaanbod.

FM Joost
FM Joost kwam op bord 2 met zwart in een prima doch complexe variant van de Schliemann terecht. Jeroen Blokhuis moest al snel in de denktank, maar speelde langer de correcte zetten dan Joost. Joost werd vastgezet en na dameruil verloor hij een kwal. Na even overwogen te hebben op te geven, zag hij toch wat kleine aanknooppuntjes. Jeroen offerde een kwal terug waarna hij een loper opsloot, echter hij maakte hierbij een verkeerde keuze met zijn koning. Joost wist toen de loper op de achterste rij te pennen en met zijn d-pion op te stomen. Jeroen zag zich gedwongen de loper terug te geven en het resterende toreneindspel werd remise gegeven.

Ansh
Op bord 3 speelde Ansh met wit tegen Rick Lahaye, een zijvariant van het Siciliaans kwam op het bord en de partij ging ongeveer gelijk op. Er werd een klein foutje gemaakt en zwart kreeg zeer sterke paarden. Uiteindelijk wist zwart dit voordeel uit te buiten en had zwart gewonnen. 0-1

IM Joost
"Ik kwam tegen Gerrit Prakken in één van zijn standaard openingen terecht. Ondanks mijn beperkte kennis ging het begin redelijk goed, maar nadat ik te snel speelde kreeg Gerrit groot voordeel. Gerrit verzuimde echter de winst te pakken, waarna de partij remise werd."

Richard A
Richard A speelde op bord 5 een mooie pot tegen Mark Bueno. "De partij ontvlamde al snel en er gebeurde van alles. Ik dacht de winst te zien maar zwart wist nog meer chaos te scheppen en ik ging daar niet goed mee om. Verliezen is nooit leuk, maar als het dan toch gebeurt, dan maar zo."

waarvan akte. Dat was vuurwerk! Jammer van het resultaat, maar leuke pot inderdaad

Gert
"Ik speelde een slappe remise tegen Rachid Schrik. Weliswaar had ik zwart en weliswaar had ik groot tijdsvoordeel toen hij remise aanbood. Maar ik stond ietsje slechter en zag geen enkel winstplan."

Ivar
Ivar mocht op bord 7 een Deens onderonsje afspelen tegen Lars Vistisen. Vriendelijk werd de stelling niet, maar het heeft het evenwicht niet echt verbroken. Ten koste van het loperpaar werd een pion gewonnen, en beide koningen bleven noodgedwongen in het midden. Een handig getimed remiseaanbod van Lars werd aangenomen, nadat Ivar de conclusie trok dat de complicaties op het bord grote kansen op een nederlaag zouden opleveren, zeker gezien de slinkende tijd.
Het rekentuig rekent zich door het mijnenveld heen en behoudt middels diverse offermogelijkheden een +2 voordeel. Maar gezien de nauwe wandelsweg die wit moest begaan om dit voordeel niet om te laten slaan in verloren stellingen, had Ivar uiteindelijk toch vrede met de uitslag.

Ted
Ted (bord 8) speelde in n moment van onoplettendheid die ene zet die de theorie afkeurt en stond daarna de hele tijd onder druk. "Dameruil had daarna de problemen kunnen voorkomen, maar een mindere voortzetting kostte eerst een pion, en daarna een tweede. In het toreneindspel hield ik Onno nog lang bezig, maar toen die onder opoffering van materiaal zijn ideale opstelling had gevonden kon ik opgeven."

Richard O
Tegen een jeugdtalent van DD kwam Richard O al snel in een Eindspel terecht. Hij probeerde dit actief te spelen maar zijn jeugdige tegenstander wist te pareren en nam met zijn loperpaar het initiatief over. Ondanks hard door vechten was er geen houden aan. Volgende keer de scherpe variant maar weer.

Erik
Aan bord 10 speelde Erik met zwart een agressieve opening. Zijn tegenstander speelde op de damevleugel en won daar een pion. Zwart kreeg een paar kansen op licht voordeel, maar koos ervoor zwaar op de aanval te spelen met een kwaliteitsoffer. Helaas verdedigde wit zich min of meer nauwkeurig en bleek het gedroomde vuurwerk uit te gaan als een natte flodder. Een nederlaag was het gevolg.

https://knsb.netstand.nl/pairings/view/14345 voor de uitslagentabel inclusief ratings.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 09-10-2023 at 14:35.

09-10-2023 13:56 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller