Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Eerste wedstrijd DSC H6
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Tom Stoek
DSC Lid


geregistreerd: 24-06-2022
aantal berichten: 18

Eerste wedstrijd DSC H6 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

verslag DSC8 - DSC6 op maandag 2 oktober 2023

Ronald was al eerste klaar, een goed begin is het halve werk:
De eerste externe partij van dit seizoen begon met de Italiaanse opening waar ik positioneel iets minder kwam te staan.
Bij de 14de zet speelde ik de pion waardoor er ruimte ontstond en afruil van stukken, en een of 2 pion(nen) voor kwam te staan.
Vervolgens maakte mijn tegenstander een foutje waardoor hij nog 2 pionnen zou gaan verliezen en gaf op: 0-1

En ook Gerard had niet veel tijd nodig.
Mijn tegenstander speelde Slavische verdediging. Zijn tegenspel op de Damevleugel kwam niet uit de verf en probeerde een centrum doorbraak. Die wist ik met 2 schijnoffers te pareren en daarna kwam de stelling zo open dat het vlug uit was: 0-2

Ook Cock haalde de winst vlot binnen.
In het middenspel wist hij het Edgar lastig te maken en materiaal af te snoepen. Toen Edgar ook nog een stuk weggaf was het gebeurd: 0-3

René had het niet erg naar zijn zin in zijn partij tegen Simon:
Ik vond het maar een saaie partij: Veel en vlug afruilen, het leek wel dammen. We besloten al vlug tot remise: ˝-3˝

Jan had het niet makkelijk in deze eerste wedstrijd:
Ik kreeg met wit met 1. c4 een rustige Engelse opening op het bord. In het middenspel verloor ik een pion waardoor mijn tegenstander een vrije b-pion kreeg, dat in zowat elk eindspel voor hem gewonnen zou zijn. Daarmee moest ik twee uur lang voor remise vechten en eindelijk, na een foutje van de tegenstander, wist ik die pion te veroveren en lukte dat. Ik heb leukere partijen gespeeld, maar altijd weer leerzaam en toch remise gehaald: 1-4

Tom speelde Siciliaans tegen Bert.
In een partij waarin beiden niet rokeerden, kreeg hij kansen op de damevleugel. Bert probeerde tegenspel op de koningsvleugel te krijgen, maar onttrok daarmee verdedigers aan zijn koning: 1-5

Simon had een lastige partij:
Ik had de vorige keer op een ongelukkige manier van mijn tegenstander Jan Neutel verloren en was er dus erg op gebrand revanche te nemen. In een gesloten stelling had ik steeds een klein plusje, maar om die te verzilveren had ik op verschillende momenten het risicovolle e6-e5 moeten spelen. Dat durfde ik niet aan en daarmee eindigde de partij in remise: 1˝-5˝

Martin kwam halverwege de partij even vragen of hij voor de winst kon gaan:
Leuke partij, leuke tegenstander. Zijn Frans ging ik voorzichtig te lijf met het rustige systeem dat de Sliedrechters 'De Witte Leeuw' noemen. Rond de 15de zet besloot ik tot een speculatief pionoffer voor het loperpaar en een actieve stelling. Zwart moest in de verdediging en bood aan de zitten te herhalen. Na een blik op de borden besloot ik, met ruim 20 min meer, voor de gladiolen te gaan. Zwart verdedigde actief, z'n koning kwam over de middellijn, hij stond m.i. ergens gewonnen, maar met allebei nog 1 minuut op de klok was het K+T tegen K+T, remise dus: 2-6
Heerlijk spelletje, dat schaken! Ik doe het nu 80 jaar, en kan er geen genoeg van krijgen !

Kortom, een mooie start met een mooie overwinning!

05-10-2023 16:51 Tom Stoek is offline Send an Email to Tom Stoek Search for Posts by Tom Stoek Add Tom Stoek to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Fijn dat de DSC6 traditie van 6-2 winnen wordt voortgezet

10-10-2023 11:09 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller