Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2003-2004 » Interne competitie [21]
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie [21] Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Koploper Ted Barendse behield zijn eerste plek door een zeer moeizame overwinning op Henrik Tamerus. De voorsprong op Michiel van Wissen slonk ondanks de zege echter tot slechts 11 puntjes.

Bij Ted en Hendrik kwam een gelijk-ogend middenspel op het bord, waarin Henrik wellicht zelfs iets beter stond. Henrik gebruikte echter wat meer tijd dan Ted, en dat brak hem in de tijdnoodfase op. Hoewel de stelling nog steeds zeer gelijkwaardig was, wist Ted het punt binnen te halen. Henrik koos een verkeerd plan en verloor een pion in plaats van dat hij er ook een won.

Achtervolger Michiel van Wissen boekte een zege op Kees van der Meer, die vorige week nog Ted had verslagen. Hij liep ruim 10 punten in op de ranglijst, en licht nu nog slechts een haarlengte achter op Ted.

Alle uitslagen en de stand zijn te vinden via de onderstaande links:
De uitslagen van de interne competitie;
De tussenstand van de interne competitie na ronde 21.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

26-04-2004 17:40 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zal het bal maar aftrappen:

Mijn partij van gisteren was er een waar ik niet echt trots op ben. En dat is een understatement. Ik offerde ergens in de opening een pion (wilde ik zowaar typen: een opening in de pion). Ik kreeg daar voldoende compensatie voor, leek het. De witte stukken van Steven (Mast) stonden niet echt lekker en hij had een vervaarlijke zwakke achtergebleven pion.

Net op het moment dat ik het idee kreeg dat ik de partij definitief naar mijn had begon te zetten kwam er Ph4 op het bord. Na lang (zeer, zeer onnauwkeurig) rekenwerk besloot ik een stuk te offeren. Alle andere opties die ik serieus overwogen had bleken beter. (incluis twee stukoffers die wel goed gingen)

Gelukkig voor mij miste Steven in de enige winnende voortzetting de cruciale zet. Daarna ging het alsnog vrij eenvoudig. Zijn dame kwam in het nauw. Daardoor kon ik met tempo een paard bijhalen. Door deze gesteund kon ik drie zetten later mat geven. Iets wat hij had kunnen voorkomen door zijn dame te offeren (hij kreeg daar dan een paard en een toren voor terug), maar doordat ik met een dubbele aanval vervolgens het geofferde stuk ophaalde zou dat hem niet gered hebben.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

27-04-2004 10:08 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik kwam, met wit, tegen Roland zeer goed uit de opening en had die stelling vervolgens moeten winnen, maar deed dat niet.
Kees suggereerde 11.f3 omdat de stelling anders niet speelbaar zou zijn, maar Kees - dat is een nieuwtje? De zet die ik speelde wordt daar in 98% van de partijen gespeeld, met grote problemen voor Zwart.
Ik heb het later laten liggen door Zwart eerst een toren te laten activeren (nog steeds wit voordeel) en later niet accuraat te rekenen. En dat is tegen Roland niet slim, want dan ga je er alsnog af Glimlach

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

27-04-2004 13:00 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

Gedeelde last Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Welkom Kees,
Het is zover. Door griepje niet gespeeld en dus de eerste plaats wordt niet meer door mij alleen gedragen maar in gezelschap van Kees. Of het invloed zal hebben op mijn spel weet ik nog niet. Misschien nu ik zo dicht bij Kees sta vliegen er wat elootjes van kees naar mij over. Tenslotte is er nog zoveel onder de zon waar wij absoluut geen weet van hebben! Voor de goede orde we hebben het hier over de kwantitatieve of wel veelvraat lijst en stand!

28-04-2004 08:27 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, ik kan zelf ook eens een verhaaltje plaatsen, aangezien ik wederom (vorige week ook al!) een potje intern gespeeld heb.

Ik mocht het met wit tegen Kees Korving opnemen. Er kwam een Slavische opening op het bord, waarin Kees al snel een aantal stukken afruilde. De laatste afruil (via loper a6) leverde hem echter een paard aan de rand op en een ongedekte pion op c6. Ik kon met tempo Pf3-Pe5 spelen, en daarna f4. Die pion dreigde vrolijk door te wandelen naar f6, en daar zie je hem als zwartspeler liever niet.

Kees besloot het geheel via f6 (van zwart dus) te stutten. Maar aangezien zijn paard buitenspel stond, en hij ook zijn dame niet op de meest handige plaats neerzette, kreeg ik veel koningsaanval. Het paard belandde op e6 (gedekt door f5) en met een toren en dame gericht op g7 besloot Kees maar een kwaliteit voor het paard en de pion te geven.

De resterende stellling leek redelijk speelbaar voor Kees, maar zijn koningsstelling bleef zwak. Toen ik d5 doorzette (om een vrijpion te maken) verliet Kees iets te optimistisch de zevende rij. Na Df7 De7 Txg7 (die eerdergenoemde toren stond nog steeds naar g7 te kijken) moesten de dames van het bord en was het eigenlijk wel gebeurd. Kees probeerde het nog wel even, maar alle zwarte pionnetjes sneuvelden, en nadat de laatste matgrapjes bij mijn koning uit de stellin waren gaf hij op.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

28-04-2004 15:14 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

beeldend Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kun je zo'n verhaal van Arno voorstellen versierd met heldere beelden van een stelling voor je neus! geweldig als het zover is. En bedenk daarbij dat er heel wat meer gebruik gemaakt zal worden van dit forum..want een mens is ijdel en wil zijn overwinning in beeld!

28-04-2004 19:03 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tja, met Arno's partij kan ik je niet helpen, Rick, maar _hier_


 

stond ik nog erg goed Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

28-04-2004 22:51 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Michiel Michiel is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 26-03-2002
aantal berichten: 217

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Rene:

Met het diagram probeerde ik de opening te achterhalen. Was dat deze (zetvolgorde daargelaten)?

1. d4 f5
2. g3 Pf6
3. Lg2 g6
4. c4 Lg7
5. Pc3 d6
6. Pf3 O-O
7. O-O Pc6
8. d5 Pe5
9. Pxe5 dxe5
10. e4 f4

Ik begrijp dat je hier 11.gxf4 speelde, maar 11. f3 is ook meerdere malen gespeeld. In chesslab.com vond ik 18 partijen met deze zet. Overigens is 11.gxf4 wel vaker gespeeld. Verder herinner ik me een artikel in een van de NIC jaarboeken met die zet.

29-04-2004 08:56 Michiel is offline Send an Email to Michiel Search for Posts by Michiel Add Michiel to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Houden jullie er wel rekening mee dat dit een publiek toegankelijk forum is? Dus dat mogelijke tegenstanders (externe) dit ook kunnen zien? En er wordt regelmatig gezocht op o.a. Google: “partijen + [DSC-er]”

Anyway, leuke stelling.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-04-2004 10:04 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

bedankt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Rene,
Bedankt ..een lust voor het oog...! En wat de waarschuwing van Corniel betreft....ik vind dat we de ramen van het denksportcentum moeten blinderen, zeker nu de nieuwbouw zo dichtbij komt!!

29-04-2004 12:52 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Kijk Rick, we hebben nu eenmaal heel veel bezoekers die geen DSC-ers zijn. (Zoals we ook veel lezers van AxiomA hebben die dat niet zijn) Daar dient men een beetje rekening mee te houden...

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

29-04-2004 14:49 Corniel is online Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Torenstra jr. Torenstra jr. is a Male
Oud-lid




geregistreerd: 29-11-2002
aantal berichten: 1718

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Michiel, je hebt helemaal gelijk, en ik heb de zet 11.f3 ook op electronische wijze tot mij gekregen van ons aller Kees.
Zijn commentaar was correct, natuurlijk - al denk ik dat Zwart dan met 11...e6 nog wel een aardige zet heeft.
Ik had deze zet niet in mijn database, en ik was toch allang out of book.
11.gxf5, gevolgd door 12.e5 en 13.e6 leek me zeer voor de hand liggen, maar Zwart heeft 12...Pg4 gevolgd door 13...Pe5, en dan heeft Wit een structureel probleempje.
Roland was ook al out of book, want hij speelde 12...Ph5, wat resulteerde in onderstaande stelling Grijns

__________________
http://inargenti.nl voor mijn muziek

29-04-2004 18:05 Torenstra jr. is offline Homepage of Torenstra jr. Search for Posts by Torenstra jr. Add Torenstra jr. to your Buddy List
Rick Plomp Rick Plomp is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 01-12-2003
aantal berichten: 322

respect Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Corniel
Kijk Rick, we hebben nu eenmaal heel veel bezoekers die geen DSC-ers zijn. (Zoals we ook veel lezers van AxiomA hebben die dat niet zijn) Daar dient men een beetje rekening mee te houden...


Beste Corniel,
Ik respecteer je bezorgdheid!

29-04-2004 19:14 Rick Plomp is offline Search for Posts by Rick Plomp Add Rick Plomp to your Buddy List
Marco Marco is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 15-03-2002
aantal berichten: 1355

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mensen, mensen.
Het is zo simpel. Zolang we die woorden ('partijen' en 'DSC-er') niet noemen, kunnen de Googelaars ons ook niet vinden...hebben we daar dus misschien een censuursysteempje voor? Lach

Oja, en dan de partij van René en Roland...
natuurlijk is de vergelijking die ik nu ga trekken volkomen disproportioneel - dat weet ik ook wel - maar toch...het doet me denken aan analyses van de partijen van de Peruaanse fruitteler Granda Zuniga.

Zelf vervulde ik j.l. maandag bardienst, en hoewel de meesten daar wellicht minder blij mee zullen zijn dan ikzelf, kon ik een prachtig schouwspel omtrent genoemde partij waarnemen.

Roland kwam namelijk redelijk vaak even naar de bar om over zijn partij te vertellen, en dat is waarlijk een genot, die verhalen. Al gauw weet hij niet meer of alles nog theorie is, maar hij probeert zo beeldend mogelijk zijn stelling uit te leggen.

Ondertussen voert hij blijkbaar theoretische zetten uit, die hij ogenschijnlijk doodsimpel uit zijn hoge hoed tovert. Wint hij, dan vertelt hij daar vrolijk en enthousiast over. Verliest hij, dan lijkt zijn gemoed daar niet onder te lijden, hij is nog altijd even vrolijk: het blijft tenslotte een spelletje.

Misschien is het een toneelstukje, en kent hij veel meer theorie dan hij laat blijken, maar ik aanschouw de verhalen met liefde! Tevreden

__________________
Van iedereen kan je wat leren; doe dat dus ook.

29-04-2004 20:10 Marco is offline Send an Email to Marco Search for Posts by Marco Add Marco to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller