Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Solide zege DSC-K1 op Krimpen ad IJssel 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Solide zege DSC-K1 op Krimpen ad IJssel 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de 8e ronde van de KNSB-competitie kreeg DSC1 concurrent voor de 3e plaats Krimpen aan den IJssel 1 op bezoek. Een niet te onderschatten team met twee IM’s, waaronder de oud-kampioen van Nederland Rini Kuijf (in 1989). Zij namen overigens op de borden 6 en 8 plaats, misschien om voor de punten te zorgen?

Wij hadden aan het begin van de week twee invallers Matthieu Freeke en Kim Meulenbroek en daar voegde zich de dag voor de wedstrijd nog Willem-Jan van den Broek bij omdat Gert Legemaat zich snipverkouden moest afmelden. Hierdoor waren wij echter zeker niet verzwakt.
De gemiddelde ratings bedroegen 2168 om 2158 dus dat beloofde een spannende match.

De wedstrijd kwam wat langzaam op gang, de strijdlust was wellicht onder de oppervlakte wel aanwezig, maar dat kwam niet helemaal in uiting op de borden. Kim mocht/moest op bord 8 met wit de eerdergenoemde Rini Kuijf bevechten en deze snaaide in de opening met d5xc4 een pion mee, ging de pion met c6, b5 en a6 verdedigen en de IM werd al voorzichtig optimistisch.
Kim plaatste echter een sterke tegenstoot in het centrum waarmee hij de pion terugwon. Gevolg was wel dat er veel pionnen en stukken van het bord verdwenen en de stelling vervlakte. Remise na 17 zetten was dan ook de logische uitkomst, een mooi resultaat.

Ook de tweede IM wist geen potten te breken. Richard A speelde met wit op bord 6 een tamme partij tegen Frans Cuijpers. Na de opening bood deze remise aan en dat nam Richard aan, in zijn eigen woorden: “niet veel gebeurd deze zaterdag!”.
Maar wel een zeer nuttig halfje!
FM Joost kreeg op bord 1 het Schots vierpaardenspel tegen witspeler Stefan Tabak. Joost dacht even wat fijne activiteit te krijgen, maar dat was slechts tijdelijk. Daarna moest hij oppassen om geen pionnen te verliezen en een slecht eindspel in te gaan. Zonder materiaalverlies werden wat licht materiaal en vervolgens de dames geruild. Met ongelijke lopers op het bord werd direct tot remise besloten.
Richard O had zwart tegen jeugdig talent Rhys Arnold. Na een slappe opening verdwenen er wat lichte stukken van het bord. Na opruiming van de complete damevleugels en centra bleef uiteindelijk een remise pionnen eindspel over.

Vier remises en een 2-2 tussenstand, maar gelukkig wist Matthieu aan bord 3 de ban te breken in een naar eigen zeggen een gekke partij:.
“Na lange tijd kon ik weer eens meedoen. Ik verzekerde Dennis direct dat ik met zwart geen gekke dingen zou doen en dat remise dus zeker niet uit de weg gegaan zou worden.
Toen wist ik nog niet dat we tegen Krimpen zouden spelen. Dat volgde eigenlijk de avond ervoor. Rond 21u had ik mijn laptop open en scrolde door de mogelijke tegenstanders. Om 21u30 concludeerde ik dat het maar gekke lui zijn voor gekke gambieten. Team (Richard) Oranje zou geen gekke naam zijn - om maar eens aan te geven....
21u40 was dus einde voorbereiding.
De volgende dag speelde ik tegen Harold van Dijk. Een van die gekke gambietspelers - maar wel een sterke - oppassen dus. Middengambiet. 1. e4 e5 2. d4 exd4 3. c3 en dan 3... Qe7. Gewoon wat de computer voorschrijft. Maar dan komt er snel een nieuwe zet en volgt een partij die alle kanten opgaat. Precies wat ik eigenlijk niet wilde. Om maar eens wat aan te geven. Toen ik dacht dat iets prima was gaf de computer een nadeel aan. In het eindspel waar ik dacht dat ik mijn (niet bestaande) grote voordeel grotendeels had laten glippen en de remise marge in zicht was, gaf de computer aan dat ik beter stond. En toen gaf Harold ineens een vol stuk weg. 1 april had niet gekker kunnen verlopen.”

Dit goede voorbeeld werd gevolgd door Dennis, al was het van zijn kant zeker geen gekke partij. Dennis had met wit op bord 4 een makkelijke dag. De tegenstander ging op zet 2 al 30 minuten in de denktank. De zetten die hij vervolgens produceerde waren niet onlogisch, maar zijn stukken stonden al snel wat onhandig, waardoor hij plots een pion moest geven die niet meer te dekken viel. De gedekte extra pion op d5 met een wit paard op e6 was erg pijnlijk voor de zwarte stelling en nadat Dennis binnenkwam over de open c-lijn kon zwart gelijk opgeven.

Ansh op bord 6 kwam in het Siciliaans terecht, de witspeler (de tegenstander) probeerde aan te vallen, hij slaagde er helaas niet in. Zwart kreeg al snel een goede stelling en wit had geen andere keuze dan alle stukken af te ruilen naar een eindspel. Zwart probeerde nog iets met de meerderheid op de koningsvleugel te doen maar dat lukte niet. Beide kanten gingen een paar zetten later akkoord met een remise.

Last minute invaller Willem-Jan speelde met wit aan bord 10 een degelijke partij. De remisemarges werden tot in het eindspel niet overschreden. In dat eindspel dacht hij echter een goed kans te maken:


“Wit heeft een (gedekte) vrijpion en die is in een dame-eindspel levensgevaarlijk. Ik was hier echter te gretig en speelde 38. d6? en nu was het na 38. … Dd2+ eeuwig schaak. Beter was 38. Dg3+ Kf7 39. Dd3 geweest; de dame kon enkele zetten eerder ook al naar d4 i.p.v. d3 gemanoeuvreerd worden. In beide gevallen zou je zeggen dat de witte koning zich dan actief met het spel kan bemoeien (pionnen op de koningsvleugel aanvallen of omlopen naar de damevleugel). De winst bleek bij analyse thuis echter niet te vinden (ik houd me echter aanbevolen) – een terechte remise dus!”

Hiermee hadden we de 5 bordpunten binnen en was een remise uit de twee laatste partijen voldoende voor de winst.
Het beslissende halfje werd uiteindelijk door teamleider IM Joost binnengebracht:
IM Joost speelde aan bord 2 een wisselvallige partij tegen Wiggert Pols. Uit de opening kreeg hij groot voordeel tegen een Najdorf. Een onnauwkeurigheid deed zijn voordeel teniet en even later nam zijn tegenstander het roer over. Richting de tijdnoodfase was Joost weer handiger, wat uiteindelijk leidde tot een ongelijk lopereindspel met beiden nog een dame, waar Joost de overhand had.
Voldoende voor de winst was dit echter niet, en na een blunder van Joost kantelde de partij weer. Een aardige vondst gaf zijn tegenstander enige winstkansen, hij had zelfs nog een dame + h pion tegen dame eindspel kunnen krijgen (wel remise volgens de Tablebase), maar na de laatste gemiste kans was de partij remise. Wel een spannende partij!

De langste partij van de dag vond plaats op bord 7 bij uw verslaggever Erik met zwart.
Zijn tegenstander dacht lang na in de opening en deed er alles aan om de breekzet f7-f5 te voorkomen. En dat lukte hem helaas.
Er volgde een zware middag voor zwart met diverse zwakke pionnen en velden, passieve torens, paard en dame. En ook nog een prachtig paard voor wit dat overal heen kon springen. Ik denk niet dat er veel mensen in het Denksportcentrum geloofden dat ik dat zou overleven (dank voor het vertrouwen van sommigen J ).
Maar ja, wit bleef maar manoeuvreren met zijn stukken en weigerde met een pionoffer de stelling open te breken. Hierdoor lukte het Erik toch om alles te overleven en af te wikkelen naar een toreneindspel dat iets beter voor hem leek, maar in feite potremise was. Jammer, maar dat zou wellicht ook iets te veel van het goede zijn geweest, haha.
Ik heb wel eens leukere middagen achter het schaakbord gehad……..

Hiermee kwam de eindstand op 6-4 voor ons, geen enkele verliespartij, wat de afwezige Ted in de appgroep goed samenvatte met de opmerking “solide overwinning dus”!

Op naar de laatste ronde op 22 april, uit tegen DD 1, waar de derde plaats definitief veilig kan worden gesteld. En revanche kan worden genomen voor de uitschakeling onlangs in de KNSB-beker!

Verslag door Erik Both


De individuele resultaten:

DSC Delft 1 Rating Krimpen aan den IJssel 1 Rating
Ruitenburg van, J. (Joost) 2349 Tabak, S.R. (Stefan) 2149 ˝ - ˝
Michielsen, J.R. (Joost) 2385 Pols, W. (Wiggert) 2224 ˝ - ˝
Freeke, M.F. (Matthieu) 2329 Dijk van, H. (Harold) 2285 1 – 0
Ruijgrok, D.A. (Dennis) 2293 Bakija, A. (Alan) 2040 1 – 0
Jakhari, A.S.S. (Ansh) 2066 Werksma, A. (Arie) 2204 ˝ - ˝
Ammerlaan, R. (Richard) 2130 Cuijpers, F.A. (Frans) 2390 ˝ - ˝
Both, E. (Erik) 2121 Besseling, M.T. (Michiel) 2100 ˝ - ˝
Meulenbroek, K. (Kim) 2134 Kuijf, M.N. (Rini) 2341 ˝ - ˝
Oranje, R. (Richard) 2021 Arnold, R.N.R. (Rhys) 2003 ˝ - ˝
Broek van den, W.J. (Willem-Jan) 1851 Duin van, F. (Frits) 1847 ˝ - ˝
Gemiddelde Rating: 2168 Gemiddelde Rating: 2158 6 - 4

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 04-04-2023 at 09:20.

04-04-2023 09:19 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

1/2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Een respectabel aantal remises. Keurig!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

04-04-2023 12:15 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller