Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K5 mist kansen en gaat ten onder tegen Krimpen 4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

DSC-K5 mist kansen en gaat ten onder tegen Krimpen 4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 8e wedstrijd van het seizoen tegen Krimpen 4 hebben we helaas niet kunnen winnen. We waren aan elkaar gewaagd, maar op 1 april bleken de Krimpenaren op de cruciale momenten scherper te zijn dan wij en moesten we ons uiteindelijk berusten in een 5-3 nederlaag.

Hugo Tolman (bord 6) was de eerste die klaar was. Hij opende enigszins dubieus met 1.a3, maar dat vergeven we hem graag, want hij was een van de weinigen die wist te winnen deze middag. Het ging lang gelijk op, maar zijn tegenstander overzag in onderstaande stelling (nadat Hugo 25.Pc6 had gespeeld) een dreiging en speelde hier 25...f5 ?



Het behoeft vermoedelijk geen toelichting hoe Hugo dit cadeautje uitpakte en het punt voor ons binnen haalde.

Op bord 8 viel Cedric Verwer in. De laatste tijd speelt hij goed, dus we waren benieuwd hoe het hem op dit niveau zou vergaan. Hij speelde een interessante partij, waarbij hij wel iets minder kwam te staan, maar zeker niet kansloos was. Hij had zelfs 1 hele grote kans, toen zijn tegenstander hier net de vrij dubieuze zet 20...Dc3? heeft gespeeld.



Cedric had nu de dame kunnen winnen met 21. Lxh7+. Helaas zag Cedric deze truc in de analyse naderhand heel snel, maar tijdens de partij niet. Hij vervolgde met 21. Pf3? -> toen volgde 21...e5 22. Dh4 e4 en was het Cedric die een stuk verloor. Hierna heeft hij geen kansen meer gekregen om terug te komen. Toch een mooie en leerzame ervaring opgedaan!

Op bord 7 speelde Jaap de Koster. Deze partij was een tijd lang in balans, totdat zijn tegenstander met een geniaal stukoffer kwam in onderstaande stelling, nadat Jaap 23...f5 had gespeeld.



Zijn tegenstander negeerde die zet volledig en speelde heel koeltjes 24. Dg6!! Diep respect voor die zet, Meesterklasse waardig Glimlach Volledig correct stukoffer, beste zet volgens de engine, en hoewel mijn de computer dit evalueert met 0.00 is het ontzettend moeilijk om de juiste verdediging te blijven vinden voor zwart, dus praktisch gezien een ontzettend goede zet. Jaap verdedigde zich echt nog wel taai met 24... fxe4 25. Lxe4 Tf6 26. Dh7+ Kf7 27. fxe5 dxe5, maar ging na 28. Ld5+ in de fout met 28...Pe6? Hier was 28... Ke8 de enige zet om het evenwicht te bewaren, maar het valt ook niet mee om zo'n stelling goed te blijven verdedigen. Zeer goede partij van tegenstander David Verhoef!

Timo Vesters speelde op bord 5 heel lang een prima partij en had het betere van het spel. Uiteindelijk wist hij zijn initiatief te bekronen en ging hij een eindspel in met een pion meer. Maar helaas, hij liet een paardvork toe en verloor zijn toren en daarmee ook direct de partij. En bij Lina el Khaddari - die oorspronkelijk niet zou spelen, maar 's ochtends nog aangaf te kunnen invallen, waarvoor dank! - ging het (helaas) op een enigszins vergelijkbare wijze. Zij won in de opening een pion en had lange tijd het overwicht. Haar tegenstander bood remise aan in het eindspel met 5 pionnen en paard voor Lina tegen 4 pionnen en een paard voor haar tegenstander. Lina wilde begrijpelijk meer en zocht de winst. Ze maakte echter een fout en verloor haar pion. Inmiddels stond haar koning ook niet goed opgesteld meer voor de stelling, en had haar tegenstander een pionnenmeerderheid op de andere vleugel die niet meer gestopt kon worden. Helaas ook hier dus een nul voor DSC.

Zelf speelde ik op bord 3. Mijn openingsexperiment liep volledig verkeerd af, mijn tegenstandster speelde heel scherp een thematische pionnenopmars, en ik haalde wat varianten door elkaar. Ik wilde niet passief een slechte stelling verdedigen en besloot voor wat activiteit te gaan, dit kostte me echter wel 2 pionnen - en eerlijk gezegd stond daar 0 compensatie tegenover. Ik probeerde in het middenspel veel stukken op het bord te houden, in de hoop nog wat rommeltegenkansen te creëren, hetgeen lukte toen mijn opponente een vrijpion te vroeg naar de overkant wilde brengen en ik al mijn lichte stukken kon activeren. Ik won een pion terug en wikkelde af naar een loper en toreneindspel met een pion minder, met ogenschijnlijk zeer hoge remisekansen. Dat was mijn tegenstander met me eens, en mijn remise-aanbod werd geaccepteerd, ook omdat de overwinning voor Krimpen toen al binnen was.

Naast mij had Mats op bord 2 wel een prettige stelling, maar hij kon het niet echt omzetten tot iets heel concreets. En op het moment dat hij wel concreet de stelling binnenkwam bij zijn tegenstander en wellicht een pion wist te winnen, of zat er nog iets anders leuks in? Toen besloot zijn tegenstander dat de partij lang genoeg had geduurd, en kon remise afdwingen, omdat Mats wel erg ver de vijandelijke zone in was gewandeld met zijn dame. De keuze was dameverlies of remise voor Mats, en dat is niet iets om lang over na te denken natuurlijk.

Tenslotte Sicco op bord 1. Na een zet of 15 spelen was het nog volledig in evenwicht, toen Sicco op zoek ging naar dreigingen tegen de witte koning. Op zich waren die nog relatief eenvoudig te pareren, en na 16.h3 en 17.g4 had Sicco's dame weinig velden.



De engine geeft hier nog 17..Pc4 als eerste keuze, maar dit kost minimaal een pion voor wit en kan niet de bedoeling zijn geweest. Sicco ging hier voor het stukoffer 17.... Pxg4, met twee pionnen voor het stuk, en in ieder geval een ongebalanceerde stelling, waarin je moet oppassen. In dit soort stellingen weet Sicco meestal zijn weg goed te vinden en nu was het geen uitzondering. Tegenstander besloot snel voor dameruil ten koste van een derde pion, en eigenlijk viel het in de zetten daarna snel allemaal Sicco's kant op. Hij won zelfs zijn stuk terug, en toen had hij inmiddels een aantal pionnen meer en kon hij het punt bijschrijven.

Weer een spannende ronde tegen een leuke tegenstander, helaas niet voldoende voor punten deze keer, maar we hebben toch nog de 3e plek weten vast te houden, dus wellicht met een overwinning in onze laatste match blijven we op die mooie plek staan.

02-04-2023 20:00 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller