Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 legt het af tegen medekoploper Laurierboom Gambiet 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC-K2 legt het af tegen medekoploper Laurierboom Gambiet 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC-K2 heeft de thuiswedstrijd tegen de Amsterdamse medekoploper Laurierboom Gambiet 1 met 6-2 verloren; het ratingverschil van gemiddeld 50 punten in ons nadeel deed zich gevoelen. We moeten nu hopen op misstappen van dit team de resterende drie ronden.

In volgorde van de uitslagen:

Bord 8 Peter Lode in eigen woorden: zie onderstaand partijfragment na 10e zet van wit (Peter):



Mijn tegenstander bleek (net als ik) slechts weinig partijen op jaarbasis te spelen en bleek (net als ik) het liefst niet te belanden in al te scherpe openingstheoretische verwikkelingen. Vandaar dat ik na mijn 10e zet tegen een Minas Tirith-achtige Stonewall-structuur aan zat te kijken.

Ik had weleens ergens gelezen dat de zet e4 in dit soort gevallen als stormram kan fungeren en toen mijn tegenstander 10...Le8 speelde, zag ik mijn kans schoon en speelde 11.e4. Deze zet had me redelijk wat tijd gekost, maar ik was er best wel tevreden over.

Na het gespeelde 11...Lh5, had ik (zoals mijn tegenstander na de partij terecht opmerkte) 12. exf5 moeten spelen met een acceptabele stelling.

Ik was echter van plan om 12.Dc2 te spelen, gevolgd door Te1, maar besloot in een vlaag van verstandsverbijstering dat het ook andersom kon...

12.Te1?? direct nadat ik de zet uitgevoerd had, zag ik de dramatische consequenties van mijn ogenschijnlijk vrij normale zet. Na 12...fxe4 13. dxe4 dxe4 kan ik niet met mijn paard slaan op e4 (14.Pxe4 Dxd1 15.Taxd1 Pxe4 16.Txe4 Lxf3 met stukwinst). De partij ging verder met 14.Lxf6 Lxf6 15.Txe4 Lxa1 16.Dxa1 Pd7 17. Txe6 Pc5 18. Pe5? Pxb3! en hierna ging het snel bergafwaarts.

Bord 3 gelijkmaker Bob Voogt in eigen woorden: mijn tegenstander maakte een tactische fout, waardoor ik een pion won. Toen hij later ook nog een kwaliteit weggaf, was het uit.

Bord 4 Ivar de Hoogt in eigen woorden: volgens oud en beproefd (en niet bijster succesvol) concept: "lang genoeg normaal gedaan". Buiten kolder in de kop kan ik er niet veel van zeggen, maar ik had dus een wild en niet kloppend openings-/vroeg middenspel plan gekozen. Nadat mijn tegenstander liever een pion dan mijn koning wou, een beter middenspel overgehouden (zie diagram).



Wit (Ivar) heeft al het initiatief en zwart krijgt zijn witveldige loper niet zomaar in het spel (evenals de triple pion die niet echt mobiel is).

Het juiste plan is om hier 29. Ta4 te spelen. Objectief heeft wit ook niet echt een winstplan, dus ondanks het halve puntje voordeel (+0.5) dat het rekentuig geeft, verwatert het al snel naar remise-achtig in veel varianten. Als zwart echter niet oplet en bijvoorbeeld 29. ... Kb8? speelt, is 30. e5 bijna winnend. Het optimale verloop voor zwart vanaf daar gaat als 30. ... fxe5 31. Pxb6 (31. Txb6+ Kc8! =) e4! (31. ... axb6 Ta8 mat) 32. Pd5+ Tb7 33. Pxc3 exf3+ 34. Kf2! (34. Kd3 Lxd3 =) +=

Het is echter allemaal veel rekenwerk en ik had ondertussen niet veel tijd meer op de klok. Mijn tegenstander had de hele partij eruit geblitzt en er echt op ingezet dat ik tijdproblemen zou hebben. Dat klopte ook wel, ja. Ik koos dus voor het "veilige" 29. Tb3, waarop mijn tegenstander met Txc4!? de knuppel in het hoenderhok gooide. Het gaat verder met 30. bxc4 Td2+ 31. Kh1 Txc2 32. Td3?! (32. Txb6 is gewoon simpel remise, niet moeilijk doen!) Le3! Zwart dreigt met Tf2 en f4-f3 wel wat nare dingen, maar het is nog altijd gelijk. Vervolgens heb ik nog meerdere manieren gemist om de remise veilig te stellen en mezelf keurig naar verlies geblunderd even later door in een vlaag van verstandsverbijstering de loper op f3 te laten winnen zonder enige vorm van compensatie... Ontzettend knullig verlies, maar wel de verdiende uitslag.

Bord 7 Jouke van Gosliga in eigen woorden: mijn tegenstander besloot een ogenschijnlijk spectaculaire variant in te gaan van de Philidor, maar zoals zo vaak eindigde dit na 18 zetten theorie in een gelijke stelling. Omdat ik al hoopte op een korte partij was ik geneigd snel remise aan te bieden en benadrukte mijn intenties door nog een stuk te ruilen met 18. ... Lc5 in de volgende stelling:



Deze ogenschijnlijk rustige zet kantelde de wedstrijd. Want wit pakte met 19. Te1 het initiatief en een pion. Vervolgens werd het toch een lange zit en moest ik vechten in een toreneindspel, met een pion minder.

Lange tijd zag ik het niet zitten maar in de eindfase kreeg ik nieuwe hoop en was ik er van overtuigd alsnog remise te maken. Ik vergaloppeerde me echter in onderstaande stelling.



Ik speelde Kg3, waar h3 tot remise had geleid. Na ..,Kg3 speelde mijn tegenstander de stelling uitstekend uit en won de partij. Enigszins verbijsterd dat ik de stelling zo verkeerd had ingeschat restte mij niks anders dan mijn tegenstander te feliciteren; tussenstand 1-3.

Bord 5 Joris Leertouwer: speelde een goede, actieve partij waarbij de balans lange tijd niet echt werd verstoord. Op een remiseaanbod van zijn tegenstander vroeg hij mij de tussenstand en speelde daarop verder voor de winst. Vanwege deze WARE TEAM SPIRIT gaat de speciale vermelding daarom naar Joris; dat hij de partij toch nog verloor is jammer maar 'all in the game'.

Bord 2 Wim Kortis in eigen woorden: mijn tegenstander deed met zwart, vroeg in de opening, een minder goede bevrijdingspoging. Ik reageerde op de 9e zet helaas niet optimaal. Ik had nog wel een voordeel maar kon weinig druk uitoefenen. Laat in het middenspel moest ik zelfs opletten om niet in het nadeel te komen. Uiteindelijk remise na een weinig enerverende partij. Ik heb geen diagram van een cruciale stelling want die was er niet behoudens in de opening. Hiermee was de nederlaag een feit (1,5-4,5).

Bord 1 Pieter Buzing in eigen woorden: zie hieronder de stelling na 32. Te1 (ik had zwart):



Dit lijkt de kritieke stelling te zijn. Zwart staat objectief gezien huizenhoog gewonnen met zo'n vrijpion (let ook op het verschil in activiteit tussen de dames), maar in menselijk opzicht is zo'n stelling winnen nog best lastig. Met nog 8 minuten op de klok speelde ik mijn pion á tempo nog een veld op, maar daarmee maak ik het mezelf onnodig moeilijk. Ik had iets meer tijd moeten nemen en accepteren dat de stelling helemaal niet zo triviaal gewonnen is als het lijkt.

32... e2

(32... Ta8! Nogal tegenintuïtief om de toren achter de vrijpion weg te halen, maar dit dreigt niet alleen op a2 binnen te komen maar bereidt ook Dd2 voor en dan hangen wits dame, toren en loper tegelijk! 33. a4 Dd2)

33. Pf4 Lxg2+ 34. Kxg2 De4+ 35. Kg1 De3+ 36. Kg2 b4?

Hiermee laat ik de witte dame actief worden en geef ik eigenlijk de winst weg. Er waren betere zetten, maar de winst is sowieso niet makkelijk meer omdat wit veel tegenspel heeft met Dc2 of f6. (36... Te4 37. Pg6+ Kh7 38. Pf8+ Kg8 39. Pe6 Te5 40. Dc2 Td5 -+) of (36... Td8 37. f6 De4+ 38. Kg1 Td1 39. Dxc3 b4! -+)

37. Dc2 Pd5 38. Pg6+ Kg8 39. Dxc6 De4+ 40. Kg1 De3+ (40... Kh7!?) 41. Kg2 De4+ 42. Kg1 De3+ 1/2-1/2

Bord 6: Willem-Jan van den Broek in eigen woorden: zie hieronder de stelling na 31. ... fxe5 (ik had wit):



Eerder in de partij had ik verzuimd bijtijds h2-h3 te spelen en maakte daarmee zwart's Lc8-g4xPf3 mogelijk waarna een sterk zwart paard op d4 verscheen. Ik had er het beste van gemaakt maar had nu nog maar 5 minuten (voor 9 zetten) op de klok. Ik koos helaas voor 32. Tf1: de zwakke pion op b7 in combinatie met de dreiging Lb7-d5+ met mat waren een te grote verleiding. Nu volgde 32. ... Txa3 33. b5 cxb5 (Pxb5 34. Le6+ 1-0) 34. Lc8 Tc3 35. Lxb7 h6 36. Ld5+ Kh7 37. Ta1 Txc5 38. Txa7 en zwart's pluspion op de b-lijn gaf de doorslag.

In plaats van 31. Tf1 (in diagramstelling) was 31. Ta1 echter veel logischer geweest. Niet alleen behoudt dit pion a3 maar er dreigt dan ook 32. Lc8 b6 33. cxb6 axb6 34. a4 gevolgd door 35. a5 bxa5 36. bxa5 en de vrije a-pion is lastig te stoppen. Volgens mijn rekentuig is het na bijvoorbeeld 31. ... Td2 echter remise (wit heeft dan niet beter dan Td1).

Al met al waren er zeker kansen op een betere wedstrijduitslag maar als je die niet weet te pakken verdien je de overwinning ook niet - volgende keer beter!

Gedetailleerde uitslag:

DSC Delft 2 Rating Laurierboom-Gambiet 1 Rating Ronde 6
Buzing, P.C. (Pieter) 2114 Lauer, M.W. (Marius) 2112 ½ - ½
Kortis, W. (Wim) 2130 Vilder de, H. (Hans) 2039 ½ - ½
Voogt, B. (Bob) 1949 Osterwald, E. (Elwin) 2108 1 - 0
Hoogt de, I. (Ivar) 2161 Nep, R. (Ron) 2063 0 - 1
Leertouwer, J. (Joris) 2001 Jolles, H. (Hajo) 2110 0 - 1
Broek van den, W.J. (Willem-Jan) 1901 Schipper, P. (Paul) 2006 0 - 1
Gosliga van, J.S. (Jouke) 1774 Moller, W.H.M. (Werner) 1946 0 - 1
Lode, P. (Peter) 1896 Kruiff de, W. (Wilbert) 1945 0 - 1
Gemiddelde Rating: 1991 Gemiddelde Rating: 2041 2-6

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Upperdog on 13-02-2023 at 15:10.

12-02-2023 15:44 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag inclusief zes cruciale partijdiagrammen toegevoegd; met dank aan mijn teamgenoten!

13-02-2023 15:12 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller