Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Verrassende nederlaag DSC-K3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Verrassende nederlaag DSC-K3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 3e KNSB team van DSC heeft een teleurstellende prestatie geleverd door te verliezen van Shah Mata 1 met maar liefst 5,5-2,5.
Door dit resultaat blijven we weliswaar 2e in poule 4F maar de achterstand op de nummer 1 (SHTV) is nu 4 matchpunten met nog slechts 2 ronden te spelen.

De verslagen:

David
Na een dynamische opening en middenspel kwam ik met een pion meer in een eindspel terecht waarin ik eigenlijk nog snel een tweede pion en daarmee de partij had moeten winnen, maar in tijdnood blunderde ik, plotseling had mijn tegenstander een vrijpion op de a-lijn die niet meer te stoppen was.

Timo
Ik kwam goed uit de opening maar vergat dat als je een pion op e7 hebt staan en je die opschuift, dat veld d6 niet meer gedekt staat waarna de rollen omgedraaid waren. Er ontstonden wel veel complicaties en daar kwam ik dan weer goed uit. Helaas vond ik de weg naar winst niet en uiteindelijk kon mijn tegenstander met een fraaie pat-truc een halfje binnen halen.

Alexander
Na een soort van Catalaans, kwam mijn tegenstander erg actief te staan en moest ik mijn goede loper helaas afruilen voor een paard. Ik hield toen alleen nog maar een paar een slechte loper over en stond niet zo goed. Ik bleef echter wel mijn best doen om te verdedigen en kon dames afruilen naar een oke eindspel. Vervolgens was de hele stelling gesloten waarnaar het erg remise was. Mijn tegenstander bleef nog wel lang doorspelen omdat hij niet wist of een winst nodig zou zijn voor zijn team.

Paul
Ik kwam niet bepaald sterk uit de opening. Mijn tegenstandster wist dan ook al snel een pion te winnen en kort daarna ook een kwaliteit. Vanaf dat punt was het dan ook voornamelijk overleven. Dit lukte aardig, en na wat her-positioneren begon ik wat grip op de partij te krijgen. Helaas bleek dit van korte duur. Nadat mijn tegenstandster met een vork nog één van mijn stukken wist te verorberen, restte mij enkel nog de handdoek in de ring te gooien.

Henrik
Mijn tegenstander en ik begonnen de partij vrij rustig met veel gemanoeuvreer. Hij deed toen een remise aanbod wat ik gezien de stellingen van een aantal borden bij ons door de captain geadviseerd werd te weigeren. Vlak daarna kon ik een kwaliteit winnen waarvan ik dacht dat het niet werkte, dat klopt opzich maar dan kon het op een andere manier toch. Dat had ik helaas gemist. In plaats daarvan koos ik voor een andere zet die een pion leek te gaan winnen, maar ineens kwam er een schijn paardoffer met koningsaanval van mijn tegenstander. Hij stond toen gewonnen, maar makkelijk was het niet. Ik kwam eruit terwijl ik onderweg 2 pionnen mee snoepte en wikkelde af naar toren loper eindspel met 2 pionnen meer. Makkelijk was dat nog niet en net toen ik dacht en derde pion te winnen en daarmee de partij bleek ik iets gemist te hebben en werd het loper plus 2 pionnen voor hem tegen 5 pionnen voor mij. Toen besloten we alsnog tot remise.

Mark
Ik speelde de opening verkeerd. Door verkeerde plaatsing van een paard werd mijn 2e paard opgejaagd en kwam ik slecht te staan. Door vervolgens een verdedigende zet te spelen kwam ik een tempo te kort in mijn koningsaanval en was mijn tegenstander sneller. Uiteindelijk verloor ik te veel materiaal en na een wanhoopspoging ging ik mat.

Kasper
Na de opening stond ik mede door mijn tegenstanders driedubbele pion positioneel beter. De positie was gesloten maar ik was degene met de controle over de pawn breaks. Helaas kon ik het niet omzetten in materiaal, en in het toreneindspel heb ik meerdere kansen op een beter resultaat laten liggen, waardoor ik uiteindelijk het onderspit heb moeten delven.

Lucien
Ik pakte de opening iets te offensief aan en moest dit later herstellen met verlies van enkele tempi. Gelukkig ging mijn tegenstander op vrijwel dezelfde manier in de fout en kon ik daar wel optimaal van profiteren. Mijn lichte stukken en dame werkten prima samen en dit leidde, na een mooie combinatie, tot winst van een kwal plus een pion. Einde partij en helaas ook de enige winstpartij van ons team...


Hieronder de persoonlijke resultaten.

DSC Delft 3 Rating Shah Mata 1 Rating Ronde 6
Bottema, T. (Timo) 2056 Steijn, A.J. (Bram) 1985 ½ - ½
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 1984 Lange de, R.N.W. (René) 1871 1 - 0
Tamerus, H.A. (Henrik) 1918 Gordt Dillie la, J.R. (John) 1873 ½ - ½
Uithof, K. (Kasper) 1835 Pluijm van der, D.G.B. (Dik) 1725 0 - 1
Bruschke, A. (Alexander) 1867 Freytas de, P.L. (Paul) 1889 ½ - ½
Boersma, D.J. (David) 1771 Bootsma, N. (Nick) 1750 0 - 1
Breton, M.R. (Mark) 1675 Sluis van der, T.H. (Theo) 1866 0 - 1
Henselmans, P.W.J. (Paul) 0 Vlokhoven van, F.J.M. (Franka) 1698 0 - 1
Gemiddelde Rating: 1872 Gemiddelde Rating: 1832 2½-5½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 13-02-2023 at 19:52.

12-02-2023 10:07 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij het verslag van de tegenstander

Lijfsbehoud

Het eerste team heeft in de KNSB-competitie een belangrijke overwinning geboekt op het derde team van Delft.

Het zag er lange tijd niet naar uit dat er iets mogelijk was tegen de kampioenskandidaat.

Het werd echter anders toen Theo aan bord 7 een overwicht kreeg in zijn stelling en de overwinning hem niet meer kon ontglippen.

Franka speelde aan bord 8 een sterke partij met vele pionnen die op de koningsvleugel voor gevaar zorgde, een simpel vorkje zorgde voor nog 1 punt.

Helaas trof René aan bord 2 het niet, een zeer sterke tegenstander bracht hem aan het wankelen. Helaas ging deze partij verloren.

Echter aan bord 6 speelde Nick een voortreffelijke Franse partij waarbij de theorie lang werd gevolgd. Nick was beter voorbereid op het vervolg en won prachtig.

Paul had met deze stand niets meer te zoeken in een gelijke partij, hij bood remise aan dat werd geaccepteerd, 3,5 – 1,5 voor Shah Mata.

Aan bord 4 was Dik bezig met zijn pionnenstructuur en 1 toren. Het leek een gelijke stand tot dat zijn tegenstander blunderde en Dik het volle pond pakte, 4,5 – 1,5.

Bram aan bord 1 had het zwaar en stond 1 pion achter, maar met een sublieme manoeuvre haalde hij de remise alsnog binnen met pat.

John la Gordt Dillie had iets langer de tijd nodig om zijn dik verdiende remise binnen te halen. Maar het lukte, 5,5 – 2,5 voor Shah Mata.

Hiermee lijkt het degradatiespook verdwenen en kunnen we vrijuit de laatste partijen spelen.

Volgende ronde is 11 maart, wederom uit naar Den Haag.

25-02-2023 11:32 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller