Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 wint afgetekend van Erasmus 1: verslag met diagrammen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

DSC-K2 wint afgetekend van Erasmus 1: verslag met diagrammen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

DSC-K2 heeft de uitwedstrijd tegen Erasmus 1 in Rotterdam-Hillegersberg met 6-2 gewonnen: 4 remises en 4 winstpartijen. Wybe Evenhuis, Jouke van Gosliga en Peter Lode konden om uiteenlopende redenen niet van de partij zijn - daar stond tegenover dat Ricardo Slaa en Ivar de Hoogt beschikbaar waren en we aldus in de sterkste opstelling van het seizoen de strijd aan konden binden.

Het was de bedoeling om van alle partijen een cruciale partijstelling in het verslag op te nemen. Tot nu toe zijn het er 5 maar wellicht kunnen daar de komende dagen nog diagrammen aan worden toegevoegd!

We gaan er deze keer in bordvolgorde doorheen.

Bord 1:



Wim Kortis - Olivier Vrolijk, stelling na de 35e zet van zwart

Wim: na de opening stond het ongeveer gelijk, maar in het middenspel bereikte ik groot voordeel. Ik speelde hier 36. Db2-f6 en dat was uiteindelijk genoeg voor de winst. Helaas miste ik hier de fraaie zet 36.Td1-e1! Als zwart de toren neemt volgt Dh8 en spoedig mat. Na Dh8 kan zwart wel met de dame een schaak geven op g1, maar is na Kh3 uitgepraat. Ook als zwart de toren niet neemt, is het snel uit. Na bv. 36. Ld7-e6 volgt 37. Te1xe6 en mat na enkele zetten.

Bord 2: Ricardo speelde met zwart tegen de sterke Wim Westerveld; hij toverde al snel een eindspel met betere kansen op het bord. Uiteindelijk werd remise gegeven in een stelling die volgens een enkeling gewonnen was (ik heb er niets van gezien) - vraagt om diagram!

Bord 3:



Pieter Buzing - Cander Flanders, stelling na 16e zet van zwart

Pieter: Ik zadelde in de opening mijn tegenstander op met een geïsoleerde dubbele c-pion. Daar snoepte ik al gauw eentje van mee en dat ging van kwaad tot erger. In de diagramstelling win ik nog meer materiaal [OPGAVE, oplossing onderaan]. Het punt binnenslepen was vervolgens een kwestie van geduld.

Bord 4:



Henk van der Velde - Ivar de Hoogt, stelling na 26e zet van wit

Ivar: ik had deze tegenstander wel, maar deze opening niet verwacht. De last minute voorbereiding op vrijdagavond bleek dan ook waardeloos, zoals wel vaker. De opening verliep overigens redelijk soepel. Wit behield een minieme druk-plus (+0,2) ten koste van een tijdsachterstand die later cruciaal zou blijken. Na het positioneel complex en zeer interessant vroeg middenspel gooide ik de knuppel in het hoenderhok en zette een ogenschijnlijk erg kansrijke koningsaanval op. Helaas overschatte ik op het meest cruciale moment de kracht van het versnellen van de aanval middels een pionoffer en sloeg het objectieve oordeel van gelijk met goede praktische winstkansen voor zwart om naar praktisch gewonnen voor wit. In de diagramstelling was 26. ... Lh3 gepland, met dan na Dd3 (dreigt mat op h7) Lh6, en na een eventueel De2 zou er een prachtig einde in zitten middels Dxf1+, waarbij aan het einde de loper op e3 aan de strijkstok blijft hangen, dus een stuk voor in het verdere eindspel. Ik zag nu echter in dat na Lh3 simpel 27. Pd2 zou volgen, met de dreiging Lb3. Het oplossen van die dreiging met Kh8 geeft wit net genoeg tijd om met Te1 alles te stutten. (alle andere variaties zijn nog wel goed voor zwart), waarna wit voordeel behoudt. In de praktijk zou wit mogelijk verleid worden tot Dd3 of Lb3 in plaats van Te1 en heeft zwart hele sterke winstkansen. De partij is niet zo gelopen, want zwart speelde in diagramstelling Lh6, waarna wit na Dxe5 en Lc4 met Df5 de buit binnen kan halen (only move overigens, anders dus weer middels Pf4 dan wel Lh3 machtige aanval). Door beide spelers niet gezien. Het eindigde na Lxh6 in een bloedeloos eeuwig schaak op f2 en f3.

Bord 5: Joris Leertouwer speelde met wit tegen Leo Verhoeven, leek de hele partij druk uit te oefenen op de zwarte stelling maar na ruil van de zware stukken en paarden resteerde een eindspel dat niet meer te winnen was: remise dus.

Bord 6:



Eric Hoogenes - Michael Stoops, stelling na 38e zet van zwart

Michael: ik speelde tegen een tegenstander met rating van ruim 200 punten hoger. Na de opening kwam ik ietsje beter te staan waarna ik rond zet 30 twee kansen gemist heb om de partij om te zetten naar een gewonnen eindspel. Het stond lang remise (waarbij zwart wel de enige was die voor winst kon gaan) maar met wit's 39. Tc4? (in diagramstelling) kreeg ik m'n derde kans en zoals het gezegde is ('driemaal scheepsrecht') pakte ik deze wel. Met de dubbele h-pionnen lijkt het een remise, maar 39. ... h3 kwam nu aan als een mokerslag. De partij eindigde met: 40. Tg4+ Kh7 41. Tg3 h2 42. Th3 Kg6 43. a4 Tf5+ en het punt was binnen.

Bord 7: Hier speelde Bob Voogt met wit tegen Marvin Dekker (in het verleden meermaals Olympiadedeelnemer namens de Antillen). Bob deed er alles aan om de partij te winnen maar zijn tegenstander verdedigde zich bekwaam en kwam met de pionopstoot a7-a5-a4 precies op tijd om de aanstaande aanval van Bob op de ander vleugel te neutraliseren. Onze man resteerde helaas niet anders dan remise met eeuwig schaak.

Bord 8.



Arno van Houten - Willem-Jan van den Broek, stelling na ongeveer 103e zet van wit

Willem-Jan: Mijn tegenstander en ik speelden een gelijk opgaande partij waarbij ik wist af te wikkelen naar een eindspel met goede tegen slechte loper (zie diagram; i.h.a. is het echter beter om een paard tegen een slechte loper over te houden). Ik had al alles geprobeerd om dit eindspel naar mijn hand te zetten, elke stelling al tweemaal bereikt maar mijn tegenstander verdedigde zich steeds secuur. Bij het bereiken van het eindspel was het nog klaarlichte dag, nu was de avond ingevallen - de rest van het team was al lang klaar; voor de dinerafspraak bij Loetje in Delft waren we al een half uur te laat. Alvorens met remise in te stemmen deed ik nog de enige zet die niet tot driemaal dezelfde stelling leidde: 103. ... Lb1. Dreigt volstrekt niets (gaat deze loper naar a2 dan speelt wit Kc2 met loperwinst). Waarschijnlijk vermoeid door de lange zit speelde wit 104. Kc1?? (wellicht wilde hij zien of ik naar a2 zou gaan). Maar nu is de stelling plotseling geheel gewonnen voor zwart: 104. ... Le4! Slaat wit deze loper dan valt enkele zetten later diens g-pion en na een zet als 105. Le8 komt de zwarte koning beslissend binnen op veld c3. Wit gaf daarom op. Dat er inmiddels waarschijnlijk méér dan 50 zetten waren verstreken na de laatste pionzet of stukkenruil (met op te eisen remise als resultaat) hadden we op dat moment beiden niet in de gaten.

Het eten bij Loetje smaakte ons uitstekend, zeker toen bleek dat koploper Laurierboom Gambiet verloren had en wij (tezamen met dit Amsterdamse team en het Zoetermeerse Botwinnik) nu de koppositie delen.

Oplossing opgave: 17. Lb6!

Gedetailleerde uitslag:

 Erasmus 1 -DSC Delft 2 Ronde 5
1Vrolijk, O.W. (Olivier)2075 Kortis, W. (Wim)21100 - 1
2Westerveld, W.J. (Wim)2064 Slaa, R. (Ricardo)2177½ - ½
3Flanders, C.E. (Cander)1858 Buzing, P.C. (Pieter)21210 - 1
4Velde van der, H. (Henk)2043 Hoogt de, I. (Ivar)2177½ - ½
5Verhoeven, L.J. (Leo)1866 Leertouwer, J. (Joris)1990½ - ½
6Hoogenes, G.T.J. (Eric)1966 Stoops, M. (Michael)17500 - 1
7Dekker, M. (Marvin)1946 Voogt, B. (Bob)1949½ - ½
8Houten van, A.C.J. (Arno)1799 Broek van den, W.J. (Willem-Jan)18920 - 1
 Gemiddelde Rating:1952 Gemiddelde Rating:20212-6

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Henrik on 28-12-2022 at 22:18.

19-12-2022 14:04 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Stelling en toelichting partij van revelatie van het jaar Michael toegevoegd.

19-12-2022 14:31 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Mooier tabelletje Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

 Erasmus 1 -DSC Delft 2 Ronde 5
1Vrolijk, O.W. (Olivier)2075 Kortis, W. (Wim)21100 - 1
2Westerveld, W.J. (Wim)2064 Slaa, R. (Ricardo)2177½ - ½
3Flanders, C.E. (Cander)1858 Buzing, P.C. (Pieter)21210 - 1
4Velde van der, H. (Henk)2043 Hoogt de, I. (Ivar)2177½ - ½
5Verhoeven, L.J. (Leo)1866 Leertouwer, J. (Joris)1990½ - ½
6Hoogenes, G.T.J. (Eric)1966 Stoops, M. (Michael)17500 - 1
7Dekker, M. (Marvin)1946 Voogt, B. (Bob)1949½ - ½
8Houten van, A.C.J. (Arno)1799 Broek van den, W.J. (Willem-Jan)18920 - 1
 Gemiddelde Rating:1952 Gemiddelde Rating:20212-6

19-12-2022 18:42 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Verslag van tegenstanders: https://www.sv-erasmus.nl/2022/12/erasmus-1-dsc-delft-2/ .

26-12-2022 12:23 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller