Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H6 wint wederom met 6-2 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Christophe Rebreyend
DSC-lid


geregistreerd: 09-05-2022
aantal berichten: 10

DSC-H6 wint wederom met 6-2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen maandag mochten we als DSC6 aantreden tegen RSC-Belgisch Park 2, uit in Scheveningen. Het werd een wat aparte avond, waarin 3 van onze spelers voor niets waren komen opdagen, omdat de tegenstander 3 borden leeg liet zonder ons van te voren op de hoogte te stellen. Persoonlijk vond ik dat, voorzichtig uitgedrukt, niet bijzonder netjes.

Met een 3-0 voorsprong hoorden we natuurlijk te winnen als er geen al te gekke dingen gebeurden. Uiteindelijk was de eindstand 6-2. Een toer langs de borden:


Op bord 1 had de tegenstander van Marion zich verslikt in zijn openingspreparatie. Hij had gehoord dat iedereen in DSC6 1. e4 speelde, maar toen 1. d4 op het bord verscheen besloot hij niet meer te komen opdagen. 0-1


Op bord 2 was de reputatie van Michael als reuzendoder ook onze tegenstander niet ontgaan. Om niet compleet vernederd te worden op het bord besloot ook hij thuis te blijven. 0-2


Op bord 3 moest Freek aantreden. Zijn tegenstander, een 1. .... e5 speler, realiseerde zich dat hij na het onherroepelijke 1. e4 e5 2. f4 compleet verloren zou staan en kwam daarom ook niet spelen. 0-3


Hierna wist ik bijna net zo snel als de reglementaire overwinningen zelf mijn partij te verliezen aan bord 4. In een draak van een wedstrijd ging ik heel vroeg de fout in door mijn tegenstander een paar tempi teveel te geven en hij de kracht van snelle ontwikkeling in de praktijk kon brengen. Daarna wist ik nog een toren te verliezen in een eenvoudige röntgenaanval. 1-3


Gelukkig hadden we op bord 5 Willem, die snel alle hoop op succes voor de tegenstander liet vervagen met een mooie aanalspartij. 1-4

Willem:'Mijn tegenstander speelde een opening waar ik niet goed bekend mee ben. Daardoor moest ik al snel lang nadenken. Ik kwam er echter redelijk uit, en lokte met een tussenschaak uit dat er een zwarte pion op c6 kwam, wat later erg nuttig zou blijken. Afgezien van één moment waarop mijn tegenstander volgens Stockfish met een vrij ingewikkelde tactiek materiaal had kunnen winnen, stond ik steeds een beetje beter. De wat al te avontuurlijke zwarte dame maakte het mogelijk om a4 en b4 te spelen. Met een lang gerokeerde zwarte koning en de pion op c6 bood dat veel mogelijkheden. Mijn tegenstander ruilde alle lichte stukken af, vermoedelijk in een poging om de angel uit mijn aanval te halen. Maar het was voor mij ruim voldoende om op a7 twee torens tegen een pion en een dame te ruilen. De zwarte koning was erg kwetsbaar, en gesteund door een vrijpion op de d-lijn en een mooie pion op b5 was de witte dame te sterk voor de zwarte torens. Ik vond het leuk dat ik op het einde mat in 7 heb uitgespeeld (met zekerheidshalve na iedere zet wel een tijdje gereken), maar ook op andere manieren was het gewonnen voor wit.'


Daarna werd de verwinning definitief binnengesleept door Shiraz. Op bord 7 kwam hij als wit tegen de Siciliaanse Draak, en wist deze mooi aan te pakken. 1-5

Shiraz: 'Ik kreeg een Sicilian defense tegen me, kreeg weer een remise aanbod dat ik niet aangenomen heb, ik vond echt het goede plan om door te gaan, uiteindelijk lukte dit redelijk overtuigend. Ik won 2 extra pionnen, en vervolgens ging hij door zijn vlag.'


Op bord 6 had Mark Bas lange tijd een goede/winnende stelling tegen een sterke opponent. Helaas verloor hij een stuk en kon het resulterende eindspel niet meer houden. 2-5

Mark Bas: 'Ik speelde met de zwarte stukken tegen Gerard vd Zijden. Ik had tegen zijn e4 de kans om de Caro te spelen en maakte daar gretig gebruik van. Na de eerste paar zetten won ik zijn d pion, maar gaf hem daarmee wel de mogelijkheid te ontwikkelen met tempo, waardoor ik wat krampachtig begon. Na de voor DSC6 kenmerkende paardensprongen kwam ik echter goed uit de opening en ook het wat gecompliceerde middenspel waarbij ik al snel een toren en een pion gaf voor loper en paard gingen me goed af. Uiteindelijk had dit een winnende stelling moeten zijn. Ik had echter besloten dit keer wel tijd te gebruiken voor mijn zetten en dit werkte nog niet zo goed voor me. Na 2 uur spelen was de energie op en begonnen de fouten erin te sluipen. Uiteindelijk manoeuvreerde ik mijn koning op een verkeerd moment naar de 8e rij, waardoor ik een paard verloor. Op zich nog geen verloren stelling volgens de computer, maar praktisch was het voor wit veel beter speelbaar. Dit in combinatie met de vermoeidheid zorgde ervoor dat mijn tegenstander me langzaam van het bord dreef en na het afruilen van de donkerveldige loper was het voor mij gedaan. Ik heb nog wel doorgespeeld nadat ik zag dat hij nog geen duidelijk winstplan had, maar uiteindelijk kon hij de winst goed binnenhalen. En achteraf was deze verliespartij ook nodig om de zo geliefde 6-2 als eindstand te verkijgen, al wist ik dat toen nog niet aangezien er nog een partij bezig was.'


Als kers op de taart won Arzhang zijn partij aan bord 8, in wat ik kon zien ook een mooie aanvalspartij. 2-6

Arzhang: 'In een scherpe partij van het Hollands, had ik een goede aanval op de koningsvleugel. Op het moment dat het centrum open werd, mijn aanval was al door en zo dat het spel was doorgespeeld, mat was niet te voorkomen!'


Zo wonnen we voor de derde keer op rij met 6-2 en staan we we momenteel ongedeeld aan de leiding in de klasse 2A.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Christophe Rebreyend on 30-11-2022 at 12:52.

30-11-2022 12:47 Christophe Rebreyend is offline Send an Email to Christophe Rebreyend Search for Posts by Christophe Rebreyend Add Christophe Rebreyend to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lessons learned:
1. Sneller spelen
2. Niet lang rokeren (voor het eerst gedaan in serieuze partij en direct verloren)
3. Blijkbaar kan ik best noteren zonder coördinaten op het bord (maar 1 foutje gemaakt)

02-12-2022 12:04 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller