Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H2 slaat genadeloos toe
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Evenhuis, Wybe Evenhuis, Wybe is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 20-09-2022
aantal berichten: 8

DSC-H2 slaat genadeloos toe Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op maandag 7 november stond de wedstrijd tegen HSV 1 op het programma in ronde van de HSB. Het was een goede wedstrijd om te winnen aangezien zij het enige andere team waren die in ronde 1 hadden gewonnen.

Lars
Mijn tegenstander speelde een Schots Gambiet maar in plaats van het klassieke 7.Lxd5 Dxd5 8.Pc3 etc.. besloot hij bewust om af te wijken met 7.Lg5. Niet de beste beslissing aangezien zwart met zowel 7...f6 en 7...Le7 een flink voordeel heeft. Ik speelde Le7 en hoewel mijn tegenstander vrij snel daarna nog kans kreeg om een speelbare stelling te krijgen door een fout van mij liet hij die kans schieten. Wit ontwikkelde door en dacht alles tactisch onder controle te hebben maar ik had dieper gerekend en won na een combinatie een stuk op zet 13. Een paar zetten later was het voordeel een hele toren en nadat we ook nog dames geruild hadden gingen de stukken snel daarna terug de doos in.

Willem-Jan
Willem-Jan speelde een sterke partij op het eerste bord en vergrootte onze voorsprong (0-2). Willem-Jan van den Broek speelde aan het topbord met wit tegen good-old Ton Bodaan. De opening verliep naar wens met na 18. ... axb5 onderstaande stelling:


De loper op h7 doet voorlopig niet aan het spel mee en wit zinspeelt ook nog op manoevres zoals Lf2-h4xf6 met ernstige verzwakking van de koningstelling. Op direct 19. Lh4 zou echter b5-b4 volgen met als mogelijk vervolg 20. Lxf6 (na bijvoorbeeld Pb1 Pe4 staat eerder zwart wat beter) bxc3 21. bxc3 Txe2! (gxf6 verliest op slag na 22. Pg3!!) 22. Dxe2 gxf6 en hoewel de loper op h7 dan nog steeds geen fraai stuk is moest er iets beters inzitten. Willem-Jan bracht (in de diagramstelling) daarom het pionoffer 19. b4 en na Pxb4 (beter is het offer te weigeren en bijvoorbeeld d5 te spelen - hoewel wit ook dan een comfortabele positie heeft) volgde min of meer geforceerd 20. Lh4 De7 21. a3 Pa6 22. Lc6! De3+ 23. Dxe3 Txe3 24. Lxf6 gxf6 25. Lxb5







En hier won hij een kwaliteit maar vanwege de droevige positie van Lh7 stond hij in de praktijk een toren vóór; de partij werd dan ook snel afgemaakt.

Hoewel Jorick verloor, bleven wij 2 punten voor dankzij een overwinning van Jasper en een remise van Brent. Ik had een zware partij deze avond en heb daarom weining van Jouke's partij gezien, maar toen Martin zijn pluspion verzilverde, was het pleit beslecht (1.5-4.5).

Martin
Ik kwam prettig uit de opening, met druk op de witte centrumpionnen. Ik vond niet echt het goede plan en dus wist wit dames te ruilen en zijn centrum te versterken. Maar daarna gaf wit mij ineens de kans om een pion te winnen. Hierna was het nog spannend om mijn stukken uit de knoop te halen, en kwam ik alsnog in tijdnood, maar uiteindelijk lukte dit redelijk overtuigend. Toen er een paardeneindspel met extra pion ontstond gaf wit op.


Jouke won en ik wist nog weg te komen met een halfje. Hierdoor werd de eindstand bepaald op 2-6. Volgende keer een nieuw avontuur, dan spelen wij tegen Haeghe Ooievaar die ook nog geen matchpunt hebben afgestaan.

Gedetailleerd:

Bodaan, A. (Ton) 1912 Broek van den, W.J. (Willem-Jan) 1873 0 - 1
Corneth, H.J.M. (Bert) 1800 Glimmerveen, M.A. (Martin) 1921 0 - 1
Haan de, J.A. (Hans) 1718 Evenhuis, W. (Wybe) 1840 ½ - ½
Hoogeveen, F.R. (Frans) 1768 Hupkes, J. (Jasper) 1900 0 - 1
Taverne, N. (Nadeem) 1769 Laan, J. (Jorick) 1889 1 - 0
Lubbe van der, L. (Lex) 1724 Visser, L. (Lars) 1901 0 - 1
Remmerswaal, W. (Wouter) 1658 Gosliga van, J.S. (Jouke) 1805 0 - 1
Wit de, J.C.P. (Jacques) 1576 Dusseldorp van, B. (Brent) 1839 ½ - ½
Gemiddelde Rating: 1741 Gemiddelde Rating: 1871 2-6[I]

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Corniel on 29-11-2022 at 22:12.

29-11-2022 14:19 Evenhuis, Wybe is offline Send an Email to Evenhuis, Wybe Search for Posts by Evenhuis, Wybe Add Evenhuis, Wybe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller