Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K1 wint van Voorschoten 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Legemaat Legemaat is a Male
clubkampioen


geregistreerd: 17-08-2004
aantal berichten: 216

DSC-K1 wint van Voorschoten 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Halverwege de middag zag ik het somber in voor DSC. We hadden aan 3 borden verloren (Erik, Richard O en ik) met 1 remise (Joost M.) en aan de overige borden leken we nergens gewonnen te staan. Maar daarna begon het tij te keren. DSC rechtte de rug en ging er eens goed voor zitten. Daarna druppelden de punten binnen. Ricardo en Kim (naast elkaar) wonnen allebei en Dennis speelde remise. Stand 3-4 met nog 3 partijen aan de gang. Ergens in deze fase zei teamcaptain Joost dat hij “voorzichtig optimistisch” begon te worden. Daarna ging het alleen maar beter en beter aan onze borden en begon de winst zich af te tekenen. En inderdaad. Bianca, Ansh en Matthieu maakten geen fouten meer en wonnen alle drie! Eindstand 6-4. Al met al een mooi resultaat waarmee we met 6 matchpunten uit 4 wedstrijden (we staan 3e in 1B) weer omhoog kunnen gaan kijken. De degradatiezorgen zijn in ieder geval voorbij dit seizoen.
Het commentaar van de spelers per bord op volgorde dat de partijen afgelopen waren (als ik me goed herinner):

10. Erik Both (wit) 2118 – Arthur Maters (zwart) 2155 0-1
Erik, kwam wederom in zijn voorbereiding terecht. Zijn tegenstander speelde een variant die niet zo goed was. Helaas kon Erik de weerlegging niet herinneren of bedenken achter het bord. In plaats van een pion aan te vallen, ging hij een pion verdedigen, de tegenaanval is vaak de beste verdediging! De pion ging er toch alsnog vanaf, zijn tegenstander speelde het niet helemaal perfect waarna een mooie vrijpion op d5 nog iets van hoop gaf. Dit was echter niet voldoende en toen in tijdnood de dame verloren ging (overbelaste loper) was het pleit snel beslist.. Helaas, een leerzame partij dus weer, maar dat leverde nog geen punt op.

6. Richard Oranje (wit) 2042 – Anna-Maja Kazarian (zwart) 2135 0-1
Richard kwam tegen Anna Maja Kazarian met creatief spel (h4-h5- Th4) in een uitstekende stelling jagend op de zwarte dame. Zijn combinatie was goed maar de uitvoering 1 zet te vroeg. Middels h6 had hij groot voordeel kunnen behalen. Na het gedwongen g6 volgt Pf5 met aanval op veld d6 met vork koning en dame en aanval van de Toren op h4 (!) op dame c4. Terwijl Le7 de toren aanvalt. Er werd gespeeld zonder h6 wat nog steeds niet verloren was voor wit. Maar ik miste de enige zet Tc1 enige zetten later. Daarna was het Paard op g7 verdoemd.

3. Joost Michielsen (zwart) 2391 – David Jongste (wit) 2103 rem.
IM Joost dacht goed te staan in het Siciliaans, maar miste de zet Pd4. Na deze zet (en ook de zet ervoor en erna) had hij nog steeds goed gestaan als hij ijskoud Lg7 had gespeeld., wat Dxh7 toelaat. Want na Kf7 dreigt Th8 en wit is in de problemen. Nadat hij dit miste verloor hij een stuk en ging het snel bergafwaarts. Zijn tegenstander miste echter de afmaker, waarna Joost ietwat fortuinlijk remise hield.

5. Gert Legemaat (zwart) 2207 – Mees van Osch (wit) 2332 0-1
Ik kwam met zwart ongeveer gelijk uit de Franse opening. Na wat gemanoeuvreer kreeg wit een sterk paard op d4 tegen een zwakke zwarte loper. Ik wist via een initiatiefje over de g-lijn alle torens te ruilen en hoopte op een uiteindelijke remise door eeuwig schaak met de dame. Echter op de 37e zet won wit plotseling een pion door een taktische grap (totaal niet zien aankomen) en was het gelijk uit met de pret.

7. Ricardo Slaa (zwart) 2177 – Justin Gunther (wit) 2120 1-0
Ricardo kwam met zwart vanuit het Hollands in een gecompliceerd middenspel. Dit had tot gevolg dat we beiden veel tijd verbruikt hadden. Ik kreeg langzaam de overhand wat ik op zet 28 had moeten omzetten in duidelijk voordeel. Ik koos voor een andere zet en kwam duidelijk minder te staan, maar door de tijdnood van beiden wist ik 5 zetten later te profiteren van een fout van mijn tegenstander. Na nog 3 nauwkeurige zetten gaf hij op.

8. Kim Meulenbroek (wit) 2119 – Jip Damen (zwart) 2210 1-0
Mijn tegenstander maakte vlak na de opening een paar onnauwkeurigheden. Dit leverde een pion op. Daarna was het een poos zwoegen, maar uiteindelijk kon ik afwikkelen naar een eenvoudig gewonnen eindspel met een stuk meer.

2. Dennis Ruijgrok (wit) 2307 – Henk Schouten (zwart) 2069 rem.
Op bord 2 had Dennis een unieke Siciliaan dat een gebalanceerde stelling opleverde. Dennis dacht na dameruil een prettig plusje te hebben, maar de zwarte stelling was te solide. In het verre paardeneindspel probeerde Dennis nog wel iets, maar zonder resultaat, remise.

1. Ansh Jakhari (zwart) 2002 – Peter Wilschut (wit) 2233 1-0
Bij Ansh aan bord 1 gingen opening en middenspel gelijk op met een bijna symmetrische stelling. Op een gegeven momen t koos Peter ervoor om voor een ongelijke pionnenstructuur te gaan. Dit was uiteindelijk geen goede keuze gebleken en zwart had het initiatief op de koningsvleugel. Wit zijn pionnen op de damevleugel waren gestopt door de pionnen op d6 en b6 en zwart kreeg ook nog eens de a-lijn. De tegenstander wist nog wel tegenspel te behalen maar de witte koning was ook zwak, de stelling was onduidelijk. Na een combinatie van aanval en tijdnood bezweek de witte stelling en verloor wit de dame. Gelijk daarna gaf wit op.

9. Bianca de Jong-Muhren (zwart) 2262 – cato de Zoeten (wit) 1937 1-0
Zeker. Cato speelde een goede partij en kwam heel aanvallend te staan. Ik dacht haar te trucen maar ze wist de enige verdediging te vinden die geen materiaal verloor. Vervolgens kon ik net alles bij elkaar houden. Toen kon ik afwikkelen naar een eindspel wat beter was, en die eindspeltechniek was ik nog niet verleerd!

4. Matthieu Freeke (wit) 2324 – Rosa Ratsma (zwart) 2225 1-0
Alles is anders met kinderen. Je kan simpelweg niet op 2 fronten presteren. Ik niet in ieder geval. Vrijdagavond 22u de laptop open vol goede moed. 22u05 was die goede moed weg. Wat. Is. Er. Veel. Informatie. Iets nieuws uitvinden uitgesloten besloot ik toen al tot de onafwendbare remise die het schaakspel is. Op het bord, na een korte twijfel over de avonturen die 1.e4 zou kunnen bieden….dan dus toch gewoon 1.d4. Op het bord wederom een Catalaanse opening. Een opening waar ik altijd goed mee heb gescoord, maar de stellingen altijd lang op +0.13 staan met hoge kans op de remise. Zo ook deze keer. Rosa was goed voorbereid met een opzet van Aronian (13…Qd6), Mijn kennis was al een zet eerder opgehouden. Ik besloot om gewoon de stelling te spelen en uiteindelijk kwam daar een mindere zet (f7-f6) waarna ik m.i. direct groot positioneel voordeel heb. Vervolgens mocht ik dat mooi afmaken met een kwaliteitsoffer op zet 37. De stelling op slot kon zwart niets doen terwijl ik zwart uiteindelijk dood drukte tegen de muur. Een fijne ervaring. Maar schaakopeningen blijven depressief gelijk Glimlach

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Legemaat on 28-11-2022 at 01:38.

28-11-2022 01:11 Legemaat is offline Search for Posts by Legemaat Add Legemaat to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller