Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne Competitie N7: Timo Bottema dicht bij leiding A-groep
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Interne Competitie N7: Timo Bottema dicht bij leiding A-groep Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er werden maar liefst 24 partijen in de interne competitie gespeeld en daarnaast speelde DSC1 tegen DD 1. In de A-groep profiteerde Timo Bottema van de afwezigheid van koploper Ted Barendse, die voor het eerste speelde. Met zijn overwinning op Henk van den Bos bekleedt Timo nu de tweede plek op de ranglijst een kleine 60 punten achter Ted. Ook Jouke van Gosliga maakte gebruikt van de absentie van een aantal zwaargewichten in de A-groep. Hij versloeg Jorick Laan en staat, mede dankzij 3 externe wedstrijden, nu op de vierde plek een paar punten achter veelvoudig clubkampioen Gert Legemaat. Kees van der Meer speelde tegen mij aan het derde bord. In de Grünfeld die op het bord kwam verviel ik in oude gewoontes en gebruikte op zet 9 maar liefst 40 minuten. Snel volgde de ruil van een aantal stukken en het was duidelijk dat ik, met een loperpaar en actieve torens, een prettige stelling had. Het leverde niets concreets op en ik besloot uiteindelijk met nog 9 minuten tegen 50 remise aan te bieden. Ik had simpelweg te veel tijd gebruikt in de opening. Shandijean maakte een uitstap naar de A-groep, de groep waar hij gezien zijn huidige eerste plaats in de B-groep volgend seizoen waarschijnlijk vast te zien zal zijn, en won van Theo Rekveldt.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Timo Bottema-Henk van den Bos (J)1-0
2Jorick Laan-Jouke van Gosliga0-1
3Kees van der Meer-Lars Visser (J)˝-˝
4Rob Smits (J)-Kasper Uithof1-0
5Henk van den Belt-Petra Randic1-0R
6Shandijean Shindi-Theo Rekveldt1-0
7David Boersma-Alexander Bruschke0-1


In de B-groep mocht Shiraz Alhasan zijn perfecte score, 4/4, verdedigen tegen Sumit Ganguly. Sumit zou met een overwinning de aansluiting vinden bij de top van de groep maar Shiraz bleek te sterk en hield zijn overwinningsreeks in stand. Ahmad, die vorige week maandag nog van Shiraz had verloren in een Koningsgambiet, nam het op tegen Edgar Huisman. Edgar was met 3/3 ook ongeslagen maar koos in een veelbelovende stelling de verkeerde zettenvolgorde en leverde pardoes een stuk in. Ahmad had niet meer nodig om de partij naar zich toe te trekken. Christophe Rebreyend speelde een huzarenstukje tegen Gerard Bilars. Christophe was de laatste tijd niet zo tevreden over zijn spel maar speelde tegen Gerard een mooie aanvalspartij. De mataanval op de zwarte koning sloeg door en met het vooruitzicht van dame verlies om mat te voorkomen kon Gerard niets anders doen dan opgeven. Brendan was maandag voor het eerst op de club. Hij nam het op tegen Tom van der Zanden, die vorige week voor het eerst was. Beide heren hebben al schaakervaring maar de extra week op de schaakclub bleek doorslaggevend en Tom van de strijd van de nieuwelingen. Tom Stoek is aan een anoniem begin van het seizoen bezig. Hij sloot de voorjaarscompetitie vorig jaar nog af met bijna promotie naar de A-groep maar met het verlies tegen Jose Soto Garcia maandag staat Tom nu op 1/6. Die dip in vorm is vast tijdelijk en ik verwacht Tom binnenkort gewoon weer mee te zien doen in de bovenste regionen van de groep.


B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Shiraz Alhasan (J)-Sumit Ganguly1-0
2Edgar Huisman-Ahmad Diab Diaz0-1
3Christophe Rebreyend-Gerard Bilars1-0
4Kees Korving-Victor van der Kloet (J)˝-˝
5Willem de Koster-Cock Hazeu1-0
6Jan van den Bolt-Varun Choudary Kancharla1-0
7Jan van de Donk-René Weerts1-0
8Brendan-Tom van der Zanden0-1
9Arzhang Davazdahemami-Hugo van der Laan0-1
10Corniel Nobel-René Poots1-0
11Tom Stoek-Jose Soto García0-1


In de C-groep ging Martin Verolme onverstoord door met zijn weg naar promotie. Hij moest remise toestaan tegen Thomas Bredewoud maar was verder ongeslagen en ook Bert van der Willik stond hem maandag niet in de weg naar de B-groep. Siddartha Sen (Sid) is een nieuwe masterstudent aan de TU en al een paar keer langs geweest op onze rapidavonden. Hij deed voor de tweede keer mee aan de interne en maakte verdienstelijk remise tegen een andere nieuw lid, Damian Christian Tudor. Halil Betmezoglu en Dennis Bemelmans waren voor het eerst maandag en mochten, toevallig, tegen elkaar spelen. Dennis, die jaren geleden al lid was van een schaakclub in Haarlem en onlangs samen met Brendan besloten had om weer lid te worden bij een schaakclub, trok aan het langste eind.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Bert van der Willik-Martin Verolme0-1
2Bernard Bot-Frank de Zwart0-1
3Siddartha Sen-Damian Christian Tudor˝-˝
4Halil Betmezoglu-Dennis Bemelmans0-1
5Simon Dirkse-Maneesh Avadhani0-1
6Ferdinand Schreuder-Wim Meijer1-0

Voor de stand van de interne competitie zie: tussenstand

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lars Visser on 15-11-2022 at 12:36.

15-11-2022 12:31 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

tijdverbruik Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Langdurig nodeloos tijdverbruik hep se voordeel (J. Cruijff). Nadat ik maandagavond 40 minuten op een zet had zitten wachten, was ik mijn concentratie een beetje kwijt en ook het overzicht over de stelling. Dat heb je niet in een paar minuten terug.

Ik heb tot twee maal toe in een externe wedstrijd gehad, dat een tegenstander 50 minuten wachtte met zijn zet. Ik had langdurig en eenzaam zitten wachten op een zet (met een gevoel van 100 jaar eenzaamheid), en kon me maar moeilijk meer concentreren. Ik speelde in beide gevallen als reactie een zet die geen uitroepteken verdiende, en stond minder. Maar dan gaat het meestal wel weer.

Walter Browne stond er om bekend, dat hij zijn hele partij (destijds 2 1/2 uur bedenktijd voor 40 zetten) in de laatste vijf minuten voor de tijdcontrole weg stampte. Hij had er aardig succes mee. Ik meen me te herinneren, dat sindsdien de regel geldt, dat je niet van je bord mag weglopen als je aan zet bent.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

15-11-2022 16:19 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoewel ik eigenlijk altijd goed scoor tegen René Poots had ik vanavond op voorhand niet veel vertrouwen in. Ik speel wisselvallig, en ben uit vorm. Mijn lage stand in de B-groep is daar het concrete bewijs van.

In de opening was ik op zet drie tot de conclusie gekomen dat ik op zet twee misschien iets anders had willen proberen. Helaas. Daarvoor was het nu te laat. Ik probeerde wat, en kwam met een duidelijk mindere stelling uit de eerste 14 zetten:



René heeft goede kansen gehad op meer dan hij kreeg. Het was allemaal niet heel goed, maar wellicht wel vermakelijk. En het volle punt was voor mij in ieder geval een goede troost.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

15-11-2022 21:46 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller