Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H3 met groot machtsvertoon langs Scheve Toren 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

DSC-H3 met groot machtsvertoon langs Scheve Toren 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op voorhand was er de hoop op een (grote) overwinning. Met een krachtverschil uit te drukken in 300 Elo-punten per bord, was het derde het ook wel een beetje aan haar stand verplicht. Het werd zelfs clean sweep; alle partijen werden gewonnen.

Als eerste was Bob Voogt klaar. Bob kwam goed uit de opening en kon vrij vroeg xf7 doen. Zijn tegenstander durfde die niet te pakken, waarna hij een pion achterstond in een zeer slechte stelling. Bob maakte dit soepel uit.

Niet lang daarna haalde Rob Smits het tweede punt binnen. Hij had een mooie koningsaanval opgezet, en zijn tegenstander had verzuimd zijn stukken mee te laten doen, waardoor de zwarte koning machteloos was.

De derde overwinning was ook al met wit. Corniel speelde tegen een fervent De Leeuw speler. Ogenschijnlijk had hij niet zoveel bereikt, totdat zwart iets actiefs probeerde. Corniel had echter goed gerekend en gezien dat zwart geen velden voor zijn dame over zou houden. Hierop moest zwart een paard geven om dame-verlies te voorkomen; niet veel later was de 0-3 een feit.



De 0-4 was Shindijean Shindi. Hij materiaal geofferd voor aanval, en wit had verzuimd dit te neutraliseren; om vervolgens met een kwaliteit meer waarschijnlijk een vol punt binnen te halen. Shindijean hield vervolgens de druk op de ketel en wist met actief spel te winnen.

Adriaan ter Mors stelde de overwinning definitief veilig. Hoe precies is me ontgaan. Daarom laat ik de speler zelf aan het woord:

“Ik had vrijdag een vrij saai damegambiet. Toen het centrum zich opende had ik eigenlijk mij d5 pion moeten verliezen, maar mijn tegenstander zag het niet of durfde het niet aan. Daarna had ik initiatief, zonder daar heel veel mee te bereiken, totdat plots mijn tegenstander zijn loper liet insluiten.” Dat maakte 0-5.

Kasper Uithof had een stelling met tegengestelde rokades op het bord. Zijn tegenstander bleek echter weinig, en hij veel koningsaanval te hebben. Dat het nog zo lang duurde lag vooral aan zijn tegenstander die bijna al zijn tijd opgebruikte voor hij mat ging: 0-6.

Arnt Veenstra had een hectische pot die voor mij persoonlijk slecht te doorgronden was. Zijn grote troef was een verre vrijpion op de a-lijn. Zijn tegenstander had daar te weinig oog voor, waarna Arnt in de afwikkeling een toren won ten koste van zijn vrijpion. Een prima ruil. Niet veel later zette Arnt ook nog fraai mat: 0-7.

David Boersma voelde de druk om als laatste dan ook maar te winnen. Hij leek met zwart niet echt iets bereikt te hebben, al stond ie ook niet slechter. Met behendig manoeuvreren echter wist hij een kleine kwaliteit te winnen. Hierna bleek hij duidelijk de betere speler en in no time wist hij een verre vrijpion te creëren die niet zonder verder materiaal verlies te stoppen was. Zijn tegenstander gaf op en de 0-8 was een feit.



 Scheve Toren 21483-DSC-H317770-8
1Sutrisno, A. (Agus)1624-Voogt, B. (Bob)19600-1
2Reiding, R. (Rob)1595-Boersma, D.J. (David)18000-1
3Perrels, P. (Piet)1576-Smits, R.C.M. (Rob)17620-1
4Rutten, G. (Gerard)1444-Veenstra, A.H. (Arnt)17240-1
5Bergers, W. (Wim)1556-Nobel, C. (Corniel)17810-1
6Stelwagen, F. (Frank)1449-Mors ter, A.W. (Adriaan)17170-1
7Wilms, I.R.G. (Ivo)1362-Uithof, K. (Kasper)18000-1
8Smit de, S. (Stijn)1256-Shindi, S. (Shandijean)16730-1

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Corniel on 15-11-2022 at 13:10.

12-11-2022 11:02 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Han Nicolaas Han Nicolaas is a Male
actief forumlid


geregistreerd: 29-04-2005
aantal berichten: 56

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Misschien ligt het aan mij maar ik begin me, met alle respect, de laatste tijd een beetje te ergeren aan de toon van sommige verslagen van externe wedstrijden. Dit verslag is daar één van: "Op voorhand was al duidelijk dat er een grote overwinning zou komen". Van tevoren is echter zelden iets duidelijk, je kan hooguit hopen dat je, gezien het verschil in rating, de wedstrijd in je voordeel gaat beslissen. Voorbeelden genoeg waarin de ratingfavoriet onderuit ging...

En een tijdje terug dit: "Het 3e KNSB-team heeft, zoals verwacht, eenvoudig gewonnen van....". Ook al denk je dit, waarom niet wat neutraler en ik zou haast zeggen minder arrogant geformuleerd?

14-11-2022 13:15 Han Nicolaas is offline Send an Email to Han Nicolaas Homepage of Han Nicolaas Search for Posts by Han Nicolaas Add Han Nicolaas to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

@Han Nicolaas: Ik geef toe dat de formulering: "Was de verwachting dat" beter was.

In dit geval begonnen ook de tegenstanders (inclusief hun arbiter) dat ze er weinig heil in zagen. En, ja, soms gaat de ratingfavoriet onderuit. Maar met 300 punten verschil op dit niveau, waarbij de rating­zwakste geen enkel jeugdig lid in de gelederen heeft, is dat hoe zeg je dat. Niet zo waarschijnlijk.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Corniel on 15-11-2022 at 13:10.

14-11-2022 16:28 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In dit geval klopt het objectief gezien inderdaad wel; dit is wel echt een enorm ratingverschil, dat eigenlijk zelden voorkomt.

Maar alsnog is het denk ik wel goed om de formulering een beetje af te zwakken. Ik snap wel hoe het voorkomt op Han.
Als ik je goed begrijp, dan ben je het daar zelf ook mee eens, dus dan stel ik voor om het ook daadwerkelijk aan te passen ;-)

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 14-11-2022 at 17:37.

14-11-2022 17:36 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller