Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H2 gehavend maar overwinnaar na ontmoeting met DSC-H4
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Evenhuis, Wybe Evenhuis, Wybe is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 20-09-2022
aantal berichten: 8

DSC-H2 gehavend maar overwinnaar na ontmoeting met DSC-H4 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op maandag 26 september vond er een titanenstrijd plaats tussen het 2e team en het 4e team van DSC in de eerste ronde van de regionale competitie.

De score werd geopend door Lars op bord 2:
"Ik won met wit in de pion na een openingsfout van mijn tegenstander een cruciale pion. Mijn tegenstander had geen actief spel ter compensatie en er kwamen al snel veel stukken van het bord af. Hoewel mijn tegenstander in het ontstane dubbel loper eindspel een vrijpion had in het centrum kon ik die eenvoudig blokkeren en mijn verbonden a- en b vrijpionnen waren meer dan genoeg om de partij in mijn voordeel te beslissen."

Jorick kon het daarentegen niet bolwerken tegen Jan van de Donk op het eerste bord, waardoor de stand in evenwicht bleef (1-1). Ikzelf speelde een interessante partij tegen Hazeu Cock, maar uiteindelijk wist ik als overwinnaar uit de strijd te komen. Willem Jan won zijn partij tegen Ed Eveleens overtuigend en bracht ons op 3-1. Ed (met zwart) en ik (Willem-Jan) kregen na wit’s 13e zet de volgende stelling op het bord:


Het staat materieel gelijk maar mijn computer geeft -3. De oorzaak daarvan ligt in zwart’s flinke achterstand in ontwikkeling, o.a. veroorzaakt door 6 ongelukkige paardzetten en opheffing van de spanning in het centrum. Wit wist het positionele overwicht snel in materiaalwinst om te zetten en ondanks dapper verzet de partij in een eindspel van PP-L met elk nog enkele pionnen te winnen.

Hoewel Petra overtuigend won, had Jouke het stukken moeilijker en hij nam dan ook graag remise aan (4,5-1.5).

Jouke:" Vanuit de opening voelde ik me nog heel slim, want ik had een tempo van mijn tegenstander afgepikt, en in een symmetrische stelling een licht initiatief. Nadat ik nog opgelucht realiseerde dat mijn tegenstander een tactiekje gemist had, rook ik mijn kans. Ten kostte van het loperpaar kon ik wits structuur kapotmaken. Daarna is het een kwestie van techniek... En precies daar schortte het aan. Ik wilde het centrum overnemen, maar had vermoedelijk meer baat gehad om mijn stukken zo snel mogelijk richting de verzwakte witte koning te spelen. Al snel bleken de witte stukken tot leven te komen. Het loperpaar deed zijn werk, en ik kwam serieus in de verdrukking. Winstkansen verdampen snel. En voor remise zou ik heel hard moeten vechten, ware het niet dat ik werd gered door een remise aanbod van mijn tegenstander. Complimenten voor een prima partij van Henk waarin hij meer had verdiend. Bij de volgende ontmoeting zal hij vast minder ontzag hebben."

De laatste strijders waren Jasper Hupkes tegen René Gelpke en Brent van Dusseldorp tegen Gerard Bilars. Jasper stond lange tijd erg goed, maar onder tijdsdruk ging het zodanig mis dat hij verloor. Brent ging er echter enigszins onverwacht met het hele punt vandoor, wat de einstand bepaalde op 5.5-2.5.

Gedetailleerd:
 DSC2Rating DSC4RatingRonde 1
1Laan, J. (Jorick)1908 Donk van de, J. (Jan)16940 - 1
2Visser, L. (Lars)1902 Broos, S.J. (Simon)16791 - 0
3Gosliga van, J.S. (Jouke)1812 Stipdonk, H. (Henk)1587½ - ½
4Randic, P. (Petra)1909 Verolme, M. (Martin)17741 - 0
5Dusseldorp van, B. (Brent)1848 Bilars, G.H. (Gerard)16081 - 0
6Hupkes, J. (Jasper)1923 Gelpke, R.F. (René)16420 - 1
7Evenhuis, W. (Wybe)1818 Hazeu, C.A. (Cock)15671 - 0
8Broek van den, W.J. (Willem-Jan)1869 Eveleens, E. (Ed)15881 - 0
 Gemiddelde Rating:1874 Gemiddelde Rating:16425½-2½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 11-10-2022 at 21:14.

11-10-2022 10:37 Evenhuis, Wybe is offline Send an Email to Evenhuis, Wybe Search for Posts by Evenhuis, Wybe Add Evenhuis, Wybe to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller