Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H6 wint bij Voorburg 1 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Christophe Rebreyend
DSC-lid


geregistreerd: 09-05-2022
aantal berichten: 10

DSC-H6 wint bij Voorburg 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dinsdag stond de eerste wedstrijd van DSC6 op het programma, tegen Voorburg 1. Met tegenstanders met een KNSB-rating van 1990 en 1887 en een andere boven de 1900 FIDE beloofde het een zware avond te worden.

Op bord 7 was Willem al vrij vroeg klaar. Hij rekende als witspeler eenvoudig af met zijn tegenstander, na een zwakte op de koningsvleugel veroorzaakt te hebben. 0-1

Willem: ‘Wat ontzettend leuk om deel uit te maken van dit sprankelende team! Als ratingloze speler mocht ik aantreden achter bord 7. Met wit was het een tamelijk eenvoudige partij. Nadat mijn tegenstander een dubbelpion toeliet en zijn koning op de tocht zette was het niet ingewikkeld om voordeel te behouden; zelfs met verschillende onnauwkeurigheden (en zelfs een late blunder) hield ik het overwicht. Eigenlijk heb ik vooral met mijn paarden heen en weer gesprongen (ik heb zelfs viermaal Pf3 gespeeld…) tot de stelling zo zwak was dat mijn tegenstander op zet 29 opgaf.’

https://lichess.org/study/OgHdGK06/DeKM5yX5

Niet veel later won ook Mark-Bas soepel als zwart op bord 8, tegen een op papier niet onbeduidende tegenstander. 0-2

Mark Bas: 'Ik speelde op bord 8 tegen Bert van Dijken met de zwarte stukken. Ondanks dat mijn eerste zet met Gaard was om in het Konings-Indisch terecht te komen, heb ik, volledig tegen de DSC6 traditie in, maar 5 Paard zetten gespeeld in een partij die 28 zetten duurde. Al vanuit de opening wist mijn tegenstander de druk langzaam op te voeren, maar mijn verdediging vertoonde geen scheuren en stond solide op het bord. Wit vond het niet nodig om de koning (na het oprukken van de garry en harry en het spelen van Tc1) middels een rokade in veiligheid te brengen en dat was voor mij het teken een aanval op te zetten. Na het formeren van een omgekeerde Alekhine’s gun, aangezien we met de huidige emancipatie ook de vrouwen voorop in de strijd kunnen gooien, gaf mijn tegenstander 6 zetten later op.'





Een stuk later kon ik (Christophe) er zelf 0-3 van maken, door als zwart te winnen op bord 4.



‘In een scherpe en interessante partij bevond ik me dit keer aan de zwarte zijde van een koningsgambiet. Hoewel ik in de opening al een enorm voordeel behaalde rond zet 8, verzuimde ik het door te drukken, waardoor m'n tegenstander terug in de partij kon komen en me het moeilijk maakte. Even later in een redelijk gelijkwaardige stelling miste mijn tegenstander tactische middelen, waardoor ik een kwaliteit kon winnen, snel gevolgd door meer materiaal en de partij.’



Kort daarna moest Cas zijn meerdere erkennen op bord 5. Zijn tegenstander had een FIDE-rating van 1919, dus dit was absoluut geen schande. Het ging grotendeels gelijk op, maar uiteindelijk kon zijn tegenstander doorbreken en hem mat zetten. 1-3

Hierna zorgde invaller Ahmad op bord 1 voor een stunt door zijn veel hoger gerate tegenstander te verslaan. Met een mooie tactische combinatie won hij de dame en dwong zijn tegenstander tot opgeven. 1-4



Even later wist Freek door te breken door een cruciale pion te slaan in een eindspel, waarna zijn tegenstander zich (onterecht?) gedwongen zag een kwaliteit te offeren en een verliezend eindspel in te gaan. 1-5, en de overwinning was binnen!

Op bord 2 bleef het erg spannend. Michael hield knap stand tegen zijn zware tegenstander en had zelfs goede kansen om de partij te winnen. Helaas moest hij een dame afstaan in ruil voor een toren en een stuk. Hij bleef echter knap standhouden, en dwong zelfs zijn tegenstander de dame terug te geven, wederom voor een toren en een stuk. In het eindspel dat volgde, waar beide spelers minder dan een minuut op de klok hadden, werd remise overeen gekomen. 1 ½ - 5 ½

Shiraz bleef lang doorspelen op bord 6. Er was echter iets mis met de klok, die schijnbaar niet goed liep. Toen alle partijen al klaar waren (en de klokken richting 0 hadden moeten gaan gezien de tijd in combinatie met het aantal zetten), hadden beide spelers meer dan 20 minuten op de klok nog. Gezien de tijd besloten beide spelers remise overeen te komen. Persoonlijk vond ik de stelling van Shiraz wat hoopgevender dan die van de tegenstander. 2-6

Een prachtige en duidelijke 2-6 overwinning tegen een sterke tegenstander. Een betere seizoenstart konden we ons niet wensen!

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Martin on 30-09-2022 at 13:26.

29-09-2022 20:45 Christophe Rebreyend is offline Send an Email to Christophe Rebreyend Search for Posts by Christophe Rebreyend Add Christophe Rebreyend to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Puike prestatie allemaal! Leuke avond, helaas verzopen thuis gekomen.

Blij dat ik van te voren dacht dat mijn tegenstander zwakker zou zijn gezien de opgegeven spelers en mijn positie op bord 8. Anders was ik misschien toch voorzichtiger te werk gegaan met zwart

30-09-2022 07:12 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi verslag inclusief partijfragmenten!
Mark Bas: 1) beter verzopen dan bezopen?! 2) jouw partij komt (bij mij althans) niet goed door - geen zetten.

30-09-2022 09:32 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Mooie Roentgen! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooie gezien, die Roentgen met Damewinst!
Rebreyend heeft een keer naast me gezeten, en ik zag toen zijn winstvoering door een fraaie koningsaanval.
Weer een speler van formaat! Mijn gelukwens!

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

30-09-2022 10:52 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Dit is al het tweede jaar op rij dat dit team verliest van DSC6. Vorig jaar hadden ze twee 1900 spelers en speelde Willem de Koster zijn eerste externe partij (ook gewonnen!) tegen dit team.

Klaarblijkelijk was ook de versterking van een derde 1900 speler niet genoeg. Een hele knappe prestatie van DSC6.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 30-09-2022 at 11:20.

30-09-2022 11:18 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Upperdog
Mooi verslag inclusief partijfragmenten!
Mark Bas: 1) beter verzopen dan bezopen?! 2) jouw partij komt (bij mij althans) niet goed door - geen zetten.


Dat is ons bekend, maar hebben nog geen oplossing

30-09-2022 12:48 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

RE: Mooie Roentgen! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by winfvdm
Rebreyend heeft een keer naast me gezeten, en ik zag toen zijn winstvoering door een fraaie koningsaanval.
Weer een speler van formaat!


Speler van formaat is het zeker. Maar dat zie je al van verre, geen noodzaak naast hem te zitten

30-09-2022 13:10 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Mark Bas de Leur
Speler van formaat is het zeker. Maar dat zie je al van verre, geen noodzaak naast hem te zitten


:-)

Quote

Originally posted by Mark Bas de Leur

Quote

Originally posted by Upperdog
Mooi verslag inclusief partijfragmenten!
Mark Bas: 1) beter verzopen dan bezopen?! 2) jouw partij komt (bij mij althans) niet goed door - geen zetten.

Dat is ons bekend, maar hebben nog geen oplossing


Ik snap niet wat je precies wilde? In de PGN staan geen zetten. Het lijkt erop dat de PGN-viewer daar niet mee om kan gaan. Ik heb de PGN nu vervangen door alleen het FEN-diagram. De zwarte stelling ziet er goed uit, maar toch lijkt het me niet de slotstelling? Of ik mis de pointe van deze stelling wellicht, dat zou natuurlijk ook kunnen.

P.S. Ter archivering, dit was de PGN die er stond:

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Martin on 30-09-2022 at 13:32.

30-09-2022 13:27 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Klopt. Later wordt dat toegevoegd door Christophe. Dank voor het toevoegen van het diagram alvast. Dit was inderdaad de stelling waar ik het over had

30-09-2022 13:33 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
Mark Bas de Leur Mark Bas de Leur is a Male
DSC-lid


geregistreerd: 24-11-2021
aantal berichten: 36

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mijn tegenstander verwoord het toch beter: "een rokende puinhoop"

https://www.schaakverenigingvoorburg.nl/...tart-voorburg-i

04-10-2022 15:51 Mark Bas de Leur is offline Send an Email to Mark Bas de Leur Search for Posts by Mark Bas de Leur Add Mark Bas de Leur to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller