Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » Lekker begin DSC-K3; 5,5-2,5 winst tegen DD2 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Lekker begin DSC-K3; 5,5-2,5 winst tegen DD2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 3e KNSB-team is de competitie goed begonnen. In Den Haag werd DD 2 met 5,5 - 2,5 verslagen.

Hieronder de verslagen van de spelers:

Kasper:
Na een lastige openingsfase kwam ik een pion achter. Mijn tegenstander kon echter zijn voordeel niet omzetten in een winnende aanval. Nadat hij zijn toren dusdanig ver in mijn stelling had gemurwt, dat hij te laat terug zou zijn om mijn a-pion te stoppen, was het tijd voor het forceren van een doorbraak. Dit creëerde net genoeg tegenspel in een complex eindspel om met een remise te kunnen ontsnappen.

Petra:
In the opening I had problems developing my white squared bishop. However my opponent made few mistakes which led to its developing and to winning my game.

Sander:
Zoals ik al verwachtte op basis van rating en bordpositie moest ik spelen tegen Henk Happel (FM). Vanuit de opening begon de partij vrij rustig. Er werd een setje paarden geruild, en de pionnenstructuur, 6 ieder, was volledig gelijk. Toen maakte Henk een fout waardoor ik een pion won en een loperpaar kreeg. Ik dacht: dit is uitschuiven en gaat mijn eerste titel-scalp worden (Henk Happel is FM). Maar helaas: zijn titel waardig verdedigde Henk tot het bittere eind, en ik moest na 82 zetten in remises berusten.

David:
Mijn jeugdige tegenstander (geboren 2009) is zo'n jeugdtalent dat al een eigen coach heeft, IM Nico Zwirs. In een typische Najdorf partij kregen we allebei een veelbelovend uitziende koningsaanval. Een belangrijk verschil was dat mijn loper actief deelnam aan zowel aanval als verdediging, terwijl de zwarte loper nutteloos op e7 stond. Uit angst voor de aanstormende witte h-pion begon mijn tegenstander ietwat voorbarig te offeren in mijn koningsstelling. Uiteindelijk lukte het wel zijn loper op de lange diagonaal te zetten, met uitzicht op b2, maar daarmee kreeg ik genoeg tempi en ruimte in het centrum om mijn eigen matplannen af te maken.

Timo:
Ik kwam na de opening in een vroeg eindspel waar de paarden van mijn tegenstander wat beter tot hun recht kwamen dan mijn lopers. Gelukkig speelde mijn tegenstander ook op de beslissende momenten razendsnel wat hem een misrekening en mij een mooie gratis pion op e4 opleverde. Na ook nog een wit paard op g1 te hebben ingesloten, was het punt praktisch wel binnen.

Paul:
Mijn eerste competitie partij was een hele beleving. Ik nam in de opening al snel een ongebruikelijke afslag met mijn paard. Helaas wist mijn tegenspeler de valkuilen van dit gambiet te ontlopen en was het hierna snel gedaan met mijn verzet. Conclusie; volgende keer iets langer studeren op een meer gedegen verdediging.

Lars:
Ik nam het met de witte stukken op bord 5 op tegen Theo van Orsouw. Hij kwam prima uit de opening na wat onnauwkeurig spel van mij. De dame van Theo, die geparkeerd stond op b4 had echter erg weinig velden en raakte met de zet Pc3-a2 ingesloten. Theo had niets beter dan de dame te geven voor de donkerveldige loper en een pion. Ik speelde het vervolg erg onpraktisch en onvoorzichtig en gaf Theo zelfs nog kansen om terug in de partij te komen. Uiteindelijk kwam er een eindspel op het bord met witte toren +4 tegen zwart paard +5 en nadat Theo zijn laatste kans miste om het mij moeilijk te won ik het eindspel zonder al te veel moeite.

Lucien speelde de opening wel redelijk goed maar dit leidde niet tot het gehoopte/verwachte voordeel. Toen zwart een sterk kwaliteitsoffer plaatste werden de aanvalskansen van wit in de kiem gesmoord. Dat de vrede enige zetten later werd getekend was dan ook niet verrassend.

Hieronder de persoonlijke resultaten.


Cortenbach, S. (Stan) 1891 Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2059 ½ - ½
Hariz, H. (Haissam) 1907 Bottema, T. (Timo) 2040 0 - 1
Happel, H.A. (Henk) 1927 Gennip van, A.D. (Sander) 1827 ½ - ½
Brady, R.J. (Roan) 1883 Randic, P. (Petra) 1897 0 - 1
Orsouw van, T.F. (Theo) 1890 Visser, L. (Lars) 1882 0 - 1
Kuiper, L.C. (Leo) 1846 Uithof, K. (Kasper) 1819 ½ - ½
Madularea, D. (David) 1792 Boersma, D.J. (David) 1778 0 - 1
Waard de, E.R. (Remko) 1840 Henselmans, P.W.J. (Paul) 0 1 - 0
Gemiddelde Rating: 1872 Gemiddelde Rating: 1900 2½-5½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 19-09-2022 at 17:46.

18-09-2022 11:44 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hierbij de link naar foto's die door DD zijn gemaakt:

https://photos.google.com/share/AF1QipNZ...XNkTWo2OVlyZDV3

19-09-2022 17:11 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller