Delfts Schaakforum » Nationaal » Toernooien & activiteiten » Stefan Bekker en Michelle de Liefde winnen Open Delfts Doorgeefschaakkampioenschap
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Stefan Bekker en Michelle de Liefde winnen Open Delfts Doorgeefschaakkampioenschap Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zoals elk jaar vond de dinsdag na het Kroeglopertoernooi (7 juni) weer het Open Delfts Doorgeefschaakkampioenschap plaats in ons Denksportcentrum. Het vaste duo Rob Smits en Bob Voogt waren zoals altijd van de partij maar het was niet alleen Delft dat de klok sloeg. Haeghe Ooievaar had een afvaardiging gestuurd en er was zelfs een duo ingevlogen vanuit Zandvoort! Er waren 10 teams afgekomen op de belofte van pionnen en andersoortig materiaal op de 7de rij van de tegenstander te mogen plaatsen, voor ODK begrippen een goed bezet veld.

Er werd een halve competitie afgewerkt met het idee dat de twee hoogst geplaatste teams daarna in een finale zouden beslissen wie de oneindige eer en roem, en consumptiebonnen, toekwam die horen bij de titel van Open Delfts Doorgeefschaakkampioen. De troostprijs werd dit jaar met overmacht gewonnen door Sal en Victor van der Kloet: met 0 punten uit 10 ronden maakten zij het duidelijke statement dat meedoenbelangrijker is dan winnen. De andere koppels de boodschap niet helemaal begrepen te hebben en speelden toch op winst. Een aantal ging dat ook nog bijster goed af en al snel vormde zich een kopgroep van 4 teams: Ted Barendse en Richard Oranje vormden en uitermate sterk gelegenheidsduo en stonden na de voorlaatste ronde op 13 punten. Henrik Tamerus en Lucien van de Lisdonk hadden na drie jaar trainen sinds de laatste editie ook de nodige handigheid en hadden met één ronde te gaan 12 punten. De winnaar van het Prinsenstadtoernooi 2022, Stefan Bekker, en de nummer 9 van de C-groep van het Prinsenstadtoernooi 2022, Michelle de Liefde, hadden hun niet geringe krachten gebundeld en deden met 13 punten voor het einde ook een gooi naar de titel. De top 4 werd afgemaakt veteranen van het spel Bob en Rob met 12 punten. Een bloedstollende laatste ronde kon beginnen...

Er werd een halve competitie afgewerkt met het idee dat de twee hoogst geplaatste teams daarna in een finale zouden beslissen wie de oneindige eer en roem, en consumptiebonnen, toekwam die horen bij de titel van Open Delfts Doorgeefschaakkampioen. De troostprijs werd dit jaar met overmacht gewonnen door Sal en Victor van der Kloet: met 0 punten uit 10 ronden maakten zij het duidelijke statement dat meedoenbelangrijker is dan winnen. De andere koppels de boodschap niet helemaal begrepen te hebben en speelden toch op winst. Een aantal ging dat ook nog bijster goed af en al snel vormde zich een kopgroep van 4 teams: Ted Barendse en Richard Oranje vormden en uitermate sterk gelegenheidsduo en stonden na de voorlaatste ronde op 13 punten. Henrik Tamerus en Lucien van de Lisdonk hadden na drie jaar trainen sinds de laatste editie ook de nodige handigheid en hadden met één ronde te gaan 12 punten. De winnaar van het Prinsenstadtoernooi 2022, Stefan Bekker, en de nummer 9 van de C-groep van het Prinsenstadtoernooi 2022, Michelle de Liefde, hadden hun niet geringe krachten gebundeld en deden met 13 punten voor het einde ook een gooi naar de titel. De top 4 werd afgemaakt veteranen van het spel Bob en Rob met 12 punten. Een bloedstollende laatste ronde kon beginnen...

En eindigde pardoes. Ted en Richard (13) en Stefan en Michelle (13) waren tot elkaar veroordeeld in de laatste ronde maar na in totaal 3 zetten restte de kenners niets anders dan te concluderen dat de stellingen op beide borden "totaal remise" waren en onder argwanend oog van de wedstrijdleider, ondergetekende, werden de handen geschud. Met deze Delfts-Haagse samenzwering in het achterhoofd moesten Bob en Rob (12) en Henrik en Lucien (12) met 2-0 winnen om langszij te komen. De jaren training leken toch hun vruchten af te werpen en Henrik en Lucien wonnen de tweekamp met 2-0. Er werd besloten een halve competitie te spelen met de drie teams die nu 14 punten hadden. De goed uitgeruste Ted en Richard en Stefan en Michelle mochten na het trekken van lootjes het spits tegen elkaar afbijten. De partij was een korte affaire, Ted gaf al vroeg zijn stelling weg en gaf, om de schade te beperken voor het bord naast hem, op met een stuk minder. Michelle, zeker 500 punten zwakker dan Richard in standaardschaak gaf vervolgens een ware masterclass in het winnen van de gewonnen stelling en zonder een greintje tegenspel toe te laten veegde ze Richard van het bord. Ted en Richard moesten zich vervolgens herpakken tegen Henrik en Lucien maar kwamen niet verder dan 1-1. In de laatste officiële partij van de avond moesten Henrik en Lucien winnen van Stefan en Michelle. Ze kwamen echter niet verder dan 1-1 en dus mogen Stefan Bekker en Michelle de Liefde zich Open Delfts Doorgeefschaakkampioen 2021-2022 noemen!

De finale - Jason van Oudheusden
De finale - Jason van Oudheusden


Uiteraard was na het kampioenschap de avond nog niet voorbij en ondanks een halve competitie, tiebreak en een finale waren er nog steeds 4 teams over die nog eens een halve competitie gingen doorgeef schaken. Hoogtepunt van de afzakcompetitie was wellicht een wedstrijd tussen Michelle en mij. Ik werd er kansloos vanaf gespeeld maar zoals een echte online blitz speler betaamt had ik al mijn hoop gevestigd op de klok. Met luttele seconden op beide klokken, en geen increment, begon ik lukraak stukken op het bord neer te zetten en was ik overtuigd dat mijn stelling (op de klok) volledig gewonnen was. Michelle verraste echter mij, de tafel en de hele doorgeefschaakwereld door met 1 seconde op de klok een theoretische doorbraak te maken in het doorgeefschaak. Met de verticale loperzet Le2 -> e2 omzeilde Michelle de tijdrovende horizontale verplaatsing van een stuk en joeg mij door de vlag. Zo bewees Michelle een theoreticus van wereldniveau te zijn, we kijken met smart uit naar haar verdere innovaties op doorgeefschaakgebied!

Eindstand van de halve competitie:
 Naam12345678910Totaal
1Sal & Victor van der Kloet 0000000000 
2Richard Oranje & Ted Barendse2 1122211214 
3Ansh Jakhari & Jason van Oudheusden21 1120019 
4Bob Voogt & Rob Smits211 10212212 
5Henk Stipdonk & Christophe Rebreyend20½1 010206 
6Lucien van de Lisdonk & Henrik Tamerus20122 212214 
7Dominque & Hans200010 0115 
8Stefan Bekker & Michelle de Liefde2121212 1214 
9Olav & Kees21200011 18 
10Dejen Oskam & Ariël Simón Sabsay201020101 7 

This post has been edited 8 time(s), it was last edited by Lars Visser on 05-07-2022 at 17:46.

21-06-2022 22:27 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Uhm, er was geen tiebreak, maar een finale met 3 teams. Daar wonnen in de eerste partij Stefan&Michelle van Ted&Richard met 2-0 zoals hierboven prachtig beschreven. Daarna Speelden Ted&Richard tegen Lucien&mij en dat eindigde in 1-1. De laatste, beslissende, wedstrijd was dus Stefan&Michelle tegen Lucien&mij. Die eindigde in 1-1, waardoor Stefan&Michelle dus de winnaars zijn.

Niet dat het er echt toe doet, maar goed Glimlach

24-06-2022 15:42 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ah bedankt voor de correctie. Ik heb het aangepast in de tekst boven en op de toernooipagina.

05-07-2022 17:20 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller