Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 geeft winst weg tegen Philidor 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC-K2 geeft winst weg tegen Philidor 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het 2e KNSB team van DSC heeft zichzelf een slechte dienst bewezen door onnodig te verliezen van 'concurrent' Philidor Leiden 2.

Twee gewonnen stellingen (Peter en Timo) werden weggeblunderd en zo kwam er geen 4,5 - 3,5 winst maar een 2,5 - 5,5 verlies eindstand op het bord te staan.

Enorm zonde want met winst zou ons achttal zo goed als zeker in de 3e klasse van de KNSB blijven. Nu hangt het nog af van de resultaten in de laatste twee ronden....

Sofya
Mijn tegenstander haalde wat zetten door elkaar in de opening maar ik wist er niet echt raad mee. Kon de verloren pion niet terughalen, manoeuvreerde mijn stukken hier en daar met hoop om wat uit activiteit te halen, maar tevergeefs. Ondanks dat mijn tegenstander rond tien zetten met 1 minuut op de klok speelde, wist juist hij een tactische trucje te vinden waarmee ik een stuk verloor door een overbelaste opgejaagde dame. Daarna was de partij ongeveer over.

Pieter
Ik kwam goed uit de opening, maar de stelling was strategisch zo complex dat ik het helemaal verkeerd speelde. Ik kreeg nog wel aanval (met loperpaar ten koste van 2 pionnen), maar een misplaatst torenoffer betekende eigenlijk meteen verlies.

Timo
De opening verliep heel voorspoedig, ik kon snel m’n slechte loper ruilen, de witte koning in het centrum houden én een vervelend paard op d3 plaatsen. Daarna waren de goede zetten helaas op. Ik kwam nog wel in een toreneindspel met een pion meer terecht maar daarin trapte ik in een aardige mat-truc van mijn tegenstander zodat ik zelfs nog verloor.

Sander
In mijn partij werd duidelijk dat zowel ik als mijn tegenstander (Herman van Halderen) er verstandig aan doen om de Grunfeldtheorie weer eens wat op te frissen. Beide deden wij het verkeerd, en wat resteerde was een in essentie gelijke stelling met hij een paard en dame en ik een loper en dame. Vervolgens slaagde ik erin om een pion te blunderen, maar mijn tegenstander verzuimde om die pion om te zetten in een vrijpion. Het resterende dame-eindspel was potremise.

Kim
Na de opening vervlakte de stelling al snel in gelijke stelling zonder mogelijkheden. Remise dus.

Peter
Mijn partij begon vrij rustig, tot ik door een combinatie een toren en twee pionnen kreeg tegen een paard en loper. Volgens mij kwam ik er goed uit, want mijn stukken stonden vrij actief en mijn torens hadden open lijnen. Helaas liet ik me de kaas van het brood eten in het vervolg van de partij.

Lucien
De opening speelde ik iets te voortvarend waarbij ik dacht te kunnen profiteren van een ogenschijnlijk zwakke pion op h6. Mijn tegenstander verdedigde deze indirect en op een actieve wijze, waardoor een afruil van zware stukken nodig was om tegenkansen eruit te halen. Toen er vervolgens een ongelijk lopereindspel zat aan te komen werd de vrede getekend.

Wybe speelde volgens mij een gedegen partij met veel geschuif van stukken van beide kanten. In tijdnood liet hij zich van zijn beste kant zien en wist hij materiaal te winnen. Dit voordeel nam hij vervolgens mee het eindspel in en zorgde daar voor de enige winst van DSC2 deze middag.

Hieronder de persoonlijke uitslagen:

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 04-04-2022 at 18:12.

03-04-2022 08:36 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Pieter Buzing Pieter Buzing is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 13-12-2004
aantal berichten: 292

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

 Philidor Leiden 2 -DSC Delft 2 Ronde 8
1Braggaar, W.T.C. (Wessel)2111 Buzing, P.C. (Pieter)21291 - 0
2Marel van der, B. (Lambertus)2078 Meulenbroek, K. (Kim)2137½ - ½
3Steen van der, J.A. (Jan-Aart)2089 Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien)2014½ - ½
4Sharshov, W.Y. (Wadim)1991 Bottema, T. (Timo)20531 - 0
5Briemen van, W.J. (Willem)1941 Blanter, S. (Sofya)17781 - 0
6Halderen van, H.T. (Herman)1991 Gennip van, A.D. (Sander)1817½ - ½
7Zeven, F.O. (Frank)1961 Lode, P. (Peter)19081 - 0
8Knaap van der, J. (Jan)1884 Evenhuis, W. (Wybe)18290 - 1
 Gemiddelde Rating:2006 Gemiddelde Rating:19585½-2½

03-04-2022 09:21 Pieter Buzing is offline Send an Email to Pieter Buzing Search for Posts by Pieter Buzing Add Pieter Buzing to your Buddy List
Richard Richard is a Male
DSC-forummeester




geregistreerd: 02-11-2003
aantal berichten: 972

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Zeven wint op Zeven. Gelukkig deden van Drie,,HaZes en van Acht niet mee

05-04-2022 11:16 Richard is offline Search for Posts by Richard Add Richard to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller