Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC H2 boekt eerste (overtuigende) overwinning van het seizoen
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Arjan
actief DSC-lid


geregistreerd: 13-01-2010
aantal berichten: 51

DSC H2 boekt eerste (overtuigende) overwinning van het seizoen Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Maandag 21 maart traden we met het 2e team aan in een thuiswedstrijd tegen Rijswijk 2, op papier een van de zwakkere broeders uit onze poule. Maar erg overtuigend hebben wij dit seizoen nog niet gespeeld met 1 nederlaag en 1 gelijkspel, dus van onderschatting kon natuurlijk geen sprake zijn.

De onbesproken maar hopelijk door iedereen begrepen tactiek was remises op de bovenste borden en winnen op de onderste borden (daar was het grootste ratingverschil). Er waren geen hele snelle overwinningen bij, al zag ik al vrij snel dat Jouke (2) en Alexander (6) wel lekker kwamen te staan. Jouke een veelbelovende aanvallende stelling met agressief staande stukken en open lijnen, zag er uit als een heerlijke stelling om te mogen spelen. Alexander al vrij snel een gezonde pion voor, kostte 2 a 3 tempi maar dan heb je ook wat. Jacco (8) kwam ook wel lekker uit de opening, Martin (7) leek solide bezig zijn partij op te bouwen, Henrik (3) kreeg al snel 2 pionnen op bezoek op de 4e rij in zijn stelling maar of die sterk of zwak waren was moeilijk te duiden (voor mij althans), Wybe (4) kwam laat binnen en leek wel ok te staan en Willem-Jan (1) leek nog duidelijk binnen de remisemarge zijn partij op te bouwen. Zelf stond ik op bord 5 heel behoorlijk, al maakte ik een behoorlijk irritante fout, en moest ik na Lxf6 met mijn g-pion terugslaan, zodat mijn koningsstelling verzwakt raakte (en ik chagrijnig).

Martin kreeg even later een Griekse loper op bezoek, die hij gretig verwelkomde in zijn stelling. Henrik kreeg iets daarna een remise-aanbod en terwijl ik de Griekse loper nog niet op waarde wist te taxeren, had Henrik al een punt geteld voor Martin. Hij telde ook al 3 andere punten, waardoor hij mij als teamleider wist te overtuigen zijn remise-aanbod comfortabel te kunnen accepteren.

Jouke wist een mooie aanvalspartij te verzilveren met een punt. Ik heb niet precies gezien hoe, wellicht kan hij zelf nog een leuk fragmentje delen, het zag er attractief uit. Martin wist inderdaad het loperoffer comfortabel te weerleggen - toch een luxe als zowel Kg6 als Kg8 beide eenvoudig winnend blijken te zijn. Na enkele nauwkeurige zetten kwam hij niet in de problemen en konden we ook hier een punt bijschrijven. Ook Alexander wist zijn tegenstander tot een wanhopige kamikaze-aanval te verleiden. Zijn tegenstander ging voor een uiterst dubieus stukoffer, maar het alternatief was een 2e pion te verliezen en ook een hopeloze stelling overhouden. Nette partij van Alexander, volgende keer maar bord 1 Glimlach

In het middenspel bleek Jacco's ratingoverwicht toch wel wat waard te zijn en hij bleek de complicaties die ontstonden een stuk beter door te kunnen rekenen, hetgeen tot materiaalwinst en partijwinst leidde. Willem-Jan speelde uiteindelijk (zoals verwacht) remise, maar naar eigen zeggen ging daar een onnauwkeurigheid aan vooraf en had hij kansen om in het eindspel voor de winst te kunnen gaan. Maar uiteraard houdt Willem-Jan zich netjes aan de vooraf afgesproken strategie van remise op de bovenste borden, dus de beste voortzetting wordt niet gevolgd. Na een uiterst moeizaam verlopen partij kwam ik stukje bij beetje wat beter te staan, en in iets beter eindspel voor mij dat vermoedelijk toch wel remise te houden zou moeten zijn geweest voor mijn tegenstander, geeft hij (met weinig tijd op de klok) pardoes een paard weg. En ook die stukken konden dus de doos in. Als laatste gearriveerd wilde Wybe toch wel waar voor zijn geld en speelde de langste partij van de avond. Hij mocht bewijzen dat T+P tegen T+2p een eenvoudige remise is en zo geschiedde.

De oplettende lezer heeft kunnen concluderen dat alleen Jouke zich niet aan de onafgesproken strategie heeft gehouden en wij zo zelfs een half bordpunt meer hebben gehaald dan van te voren ingecalculeerd en met een 6,5-1,5 score uiteindelijk met een tevreden gevoel kunnen terugblikken op de avond. Volgende week wacht ons alweer DD: ze zijn bij deze gewaarschuwd Glimlach

DSC21859Rijswijk 216566½-1½
Broek van den, W.J. (Willem-Jan)1871Hulshof, J.P. (Hans)1828½ - ½
Gosliga van, J.S. (Jouke)1813Stap van der, H.F.A. (Harry)17831 - 0
Tamerus, H.A. (Henrik)1905Mulders, E. (Edwin)1765½ - ½
Evenhuis, W. (Wybe)1835Kersten, A.P.H.M. (Aloys)0½ - ½
Drenthen, A. (Arjan)1867Strien van, B. (Bart)16531 - 0
Bruschke, A. (Alexander)1776Knigge, M. (Mark)16921 - 0
Glimmerveen, M.A. (Martin)1880Peursen van, T.W. (Timo)14571 - 0
Heij, J. (Jacco)1925Peursen van, D.L. (Davo)14171 - 0

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Tjerk on 26-03-2022 at 08:17.

25-03-2022 21:16 Arjan is offline Send an Email to Arjan Search for Posts by Arjan Add Arjan to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller