Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC H6 op weg naar promotie na Promotie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

DSC H6 op weg naar promotie na Promotie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Afgelopen dinsdag was het dan zo ver. DSC H6 ging de strijd aan met de directe concurrent Promotie 3 voor de eerste plek in de groep. Voor deze ronde stonden wij en Promotie allebei op 5 matchpunten en hadden wij één klein bordpuntje meer. Om onze eerste plek veilig te stellen moest er dus minstens gelijkgespeeld worden en liefst gewonnen. De avond begon met een kleine flater van de teamleider (ik). Ik had het adres van Promotie Gegoogeld en dat adres klakkeloos overgenomen en doorgestuurd naar de groep, maar besefte me onderweg dat het adres niet klopte. Ik dacht iedereen tijdig bereikt te hebben met dat nieuws tot we bij het juiste adres aankwamen en ik maar 7 personen telde. Ik was vergeten dat Willem de Koster direct was gereden. Een paar minuten later voegde hij zich bij ons met de mededeling dat het rijtjeshuis op het andere adres in ieder geval mooi was.

Kleine omwegen daargelaten ging de avond voortvarend van start en binnen de kortste keren stonden we 2-0 voor door sterke prestaties aan de lagere borden. Dat momentum werd doorgetrokken en met een eindstand van 3 remises 4 winstpartijen en 1 verlies namen we allebei de matchpunten mee naar huis. Een tour langs de borden.

Bord 6: Rob de Vries - Shiraz Alhasan

Shiraz deed vóór deze ronde een serieuze gooi naar het ploeg melkpak, met 3 remises uit 3 partijen, maar liet zich deze keer van zijn beste kant zien. Toen ik na een minuut of twintig mijn eerste ronde langs de borden deed stond Shiraz al een stuk voor en hij had ook nog eens de spreekwoordelijke compensatie. Zijn tegenstander hield het niet veel langer meer vol en moest de strijd al vroeg staken.

Tussenstand: 0-1

Bord 8: Dolf Strikwerda - Nick Ruessen

Nick:" In het begin een blunder gemaakt die de tegenstander gelukkig niet zag, vervolgens langzaam stukken gewonnen tot ik 5 punten voor stond. Vervolgens een ruil in mijn nadeel gemaakt maar die er wel voor zorgde dat ik hem makkelijk richting de mat kon drijven"

Tussenstand: 0-2

Volledige partij: https://lichess.org/study/Bc4to8ny/qrTjp1rn

Bord 7 - Nils Hullegien - ?

Tijdens mijn eerste rondje langs de borden had ik Nils zijn stelling al afgeschreven. Hij speelde Italiaans maar had verzaakt zijn damevleugel te ontwikkelen en speelde al vroeg h3-g4 om een penning te breken op zijn paard op f3. In combinatie met het pionnetje dat hij kwijt was geraakt op zet 5 was het resultaat een erg wankele stelling. Zijn tegenstander maakte gretig gebruik van de verzwakking van Nils' koningsstelling en opende met h5 lijnen op de witte koning. Met alleen de dame als verdediger, de loper nog op c1, paard op b1 en toren op a1 leek het me een kwestie van tijd voordat het mat zou lopen. Nils bleef echter strijd leveren en zijn tegenstander gaf even later pardoes een stuk weg. Vanaf daar zag Nils kans zijn damevleugel te ontwikkelen en meer materiaal te winnen tot er voor de zwartspeler niets anders op zat dan opgeven.

Tussenstand: 0-3

Bord 4 - ? - Shyam Balasubramanian

Shyam: The opening was standard Queen' Pawn opening. The end game became restricted for white, such that it's Queen was trapped on one side of the board & unable to have a meaningful coordination of pieces. At this time, black had various combinations with coordinated Rooks, Queen & bishop all looking at the king, and threatening to win multiple pieces or go for the kill/checkmate within next few moves. White resigned with 50 min on the clock, with black left with only 5 min. It was a true gentleman show by white.

Tussenstand: 0-4

Volledige partij: https://lichess.org/study/Bc4to8ny/vYH49w75

Partij: Volgt later

Bord 5 - Willem de Koster - ?

Willem: "Na de opening stonden mijn stukken behoorlijk actiever dan die van mijn vriendelijke tegenstander. Langzaam maar zeker liet ik me echter weer terugdringen. Na verlies van een pion en een vervelende pionnenstructuur op mijn koningsvleugel schatte ik mijn kansen in het dame-eindspel laag in. Daarin werd een enorme blunder die snel tot mat had kunnen leiden gelukkig niet afgestraft, waarna ik redelijk nauwkeurig speelde. Mijn vrijpion liep langzaam maar zeker door, terwijl mijn tegenstander zijn dame weggaf om een nieuwe te halen. Diverse toeschouwers drukten me achteraf op het hart dat ik met een c-pion op de zesde rij en mijn dame in de buurt had moeten winnen, maar mijn tegenstander hield eeuwig schaak. Als ik de computer goed begrijp had er ook niet meer ingezeten dan een half. " Onderstaand een diagram van de eindstelling.



Tussenstand: 0.5-4.5

Bord 2 - Bas van de Graaf - Varun Choudary Kancharla

Varun:" I was playing black, Caro-Kann Defense (Just saw the name on Lichess), it was neck on neck game with no one taking chances. Position looked quite drawish until move 27. Once black got a pawn advantage on move 32, white sacrificed his knight. Seemingly an advantage for black with a piece up. But black could not convert the endgame and settled for a draw."

Tussenstand: 1-5

Volledige partij: https://lichess.org/study/Bc4to8ny/ho7a1NOD

Bord 1: Lars Visser - John Tan

Mijn tegenstander speelde een Hippo tegen mijn 1.d4 en het kostte me lang om te bedenken hoe ik mijn stukken neer wilde zetten. Ik koos er uiteindelijk voor om zwart e5 te laten spelen en met dxe5 de structuur te transformeren naar wat ik een hele goed Pirc voor wit zou noemen. Ik had de hele partij een gezonde plus maar speelde op zet 21 overhaast h4 waardoor zwart dynamisch spel kon krijgen. Mijn tegenstander vond niet de sterkste weg en ik forceerde een dameruil met een heel goed eindspel voor mij. Nadat zwart mijn paard op f3 wegtrapte met g4 kon ik uit een aantal eindspelen kiezen. Ik had de eindspelen niet helemaal juist geëvalueerd en liet de twee sterkste opties links liggen omdat ik dacht dat zwart te actief werd. Verkeerd evalueren was de rode draad door de partij en toen mijn tegenstander in de eindstelling remise aanbod had ik de kritieke variant wel gezien, maar weer schoot mijn evaluatie te kort. Ik had niet gezien dat ik met Tb7 simpelweg de b pion zou winnen en daarmee hele goede kansen had de partij te winnen. Zo accepteerde ik met nog 4:30 op de klok remise.

Tussenstand 1.5-5.5

Volledige partij: https://lichess.org/study/Bc4to8ny/hU7GWppE

Bord 2: ? - Jason van Oudheusden

Jason:" Na een Hollandse verdediging zette mijn tegenstander al snel veel druk met pionnen of f5, g5 en h6. De rest van het bord werd al snel dichtgezet met een "octopus knight" en dichte stelling. Met mijn slechte loper kon ik hier weinig tegen beginnen en wist mijn tegenstander uiteindelijk een doorbraak te forceren."

Eindstand Promotie 3 - DSC H6: 2.5-5-5

Promotie 3RatingDSC6RatingRonde 2
Tan, H.T. (John)1761Visser, L. (Lars)2041½ - ½
Graaf van de, B. (Bas)1707Kancharla, V.C. (Varun Chudary)0½ - ½
Veldhuizen, J.W. (Jan)1668Oudheusden van, J. (Jason)14031 - 0
Martens, F.M. (Frans)1591Balasubramanian, S. (Shyam)15490 - 1
Hijma, P. (Pieter)1450Koster de, W. (Willem)0½ - ½
Vries de, R. (Rob)1355Alhasan, S. (Shiraz)14140 - 1
Schoon, C. (Chris)1418Hullegien, N.E. (Nils)15590 - 1
Strikwerda, D. (Dolf)0Ruesen, N.J.A. (Nick)00 - 1
Gemiddelde Rating:1564Gemiddelde Rating:15932½-5½

This post has been edited 7 time(s), it was last edited by Tjerk on 24-03-2022 at 13:45.

24-03-2022 00:36 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller