Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K1 stunt tegen koploper en staat bovenaan in de eerste klasse
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Joost Joost is a Male
actief DSC-lid


geregistreerd: 21-03-2004
aantal berichten: 93

DSC-K1 stunt tegen koploper en staat bovenaan in de eerste klasse Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De thuiswedstrijd tegen Vianen beloofde een zeer lastige te worden. We konden zelf vrijwel op volledige sterkte opkomen, desalniettemin had Vianen een gemiddeld ratingoverwacht van ca 100 punten, mede dankzij twee GMs en een IM.

Hoe anders verliep de wedstrijd! We hebben met zijn allen vol energie gespeeld, na de tijdcontrole hadden we al de vereiste 5,5 punt binnen. De remise van man of the match Richard A tegen doorgewinterde professional Berelowitsj was voor de overwinning zelfs niet meer noodzakelijk.

Door de overwinning staan we zelfs bovenaan in Klasse 1B, hoewel enkele tegenstanders nog een wedstrijd tegoed hebben. We hebben het de afgelopen 20 jaar maar enkele keren voorzichtig kunnen denken, maar nu popt het weer op: zou een promotie richting de meesterklasse dan toch een keer mogelijk zijn?

Aangezien ik zelf vrij lang bezig was tegen Orlov heb ik geen exact beeld wie wanneer klaar was. Ik heb gepoogd om de individuele verslagen op volgorde van uitslag te tonen, maar het zal niet volledig kloppen.

Ted:
Ted kreeg met zwart een oude bekende tegen zich, die altijd zwaar positioneel speelt. Na een geweigerd loonoffer stond het ongeveer gelijk, ondanks het witte loperpaar. Toen wit door te ruilen zwart te gemakkelijk een vrijpion gaf stond Ter beter. Hij profiteerde door een kwaliteitsoffer waarna wit in hoge tijdnood opgaf, in ongeveer gelijke stelling overigens!

FM Joost:
FM Joost kwam op bord 2 met wit tegen Hintze in een Trompowsky terecht. Hintze opende wat lijnen voor zijn lopers ten koste van een pion en zwaktes in zijn structuur. Na afwikkeling van vele stukken resteerde een dame-eindspel waarbij Joost een loper tegen paard had. Nadat Joost zijn loper had geactiveerd, ontwikkelde hij dreigingen tegen de zwarte koning en een vrijpion. Na een witte koningswandelingetje om uit de schaakjes te lopen, was het zwart dat matging.

Richard O:
Richard speelde tegen een van de sympathieke gebroeders Stork. De dag ervoor heel even Storky nog gezien. Tot voor de 2e keer het licht uitviel in het stadion. Bjj mij ging het licht ook even uit (pionverlies) maar het ging weer aan na een paar mindere zetten van Storky. Via een toreneindpel kwam een pionneneindspel op het bord waar de plus pion geen betekenis meer had. Matige opening, maar goed een halfje gekeept.

Enrico:
Enrico met wit kwam in een scherpe variant van de najdorf terecht, waarbij hij met zijn pionnen een sterke koningsaanval opzette. Even leek het dat zwart een goede verdediging had gevonden, maar daar vond wit een oplossing voor. Met een dameoffer won Enrico vervolgens een toren tegen 3 pionnen en later de partij

Dennis:
Dennis kwam op bord 1 met zwart tegen Kooijmans terecht in een opening die hij al zeker 20 jaar niet meer heeft gespeeld. Dit resulteerde in een ingewikkelde tactische stelling waarbij het moeilijk uit te rekenen was wat de beste voorzetting was. De balans was in evenwicht totdat Dennis op zet 21. Met ...Le6? het eindspel in wilde duiken. Het resterende eindspel was voor beide D+T+L en pionnen, waarbij zijn tegenstander binnen kwam op de achterste rij en daarmee moest Dennis z'n koning aan de wandel. Hier miste wit, in tijdnood voor beide, de winst, en wilde de boel forceren door de zwarte koning helemaal naar f3 te jagen. Daar stond de koning echter goed en het was wit die moest oppassen. Wit ging ook snel in de fout, waarmee met wat geluk gewonnen werd door Dennis. 0-1

Gert:
Mijn chigorin werd beantwoord met een slappe variant waarin ik snel gelijk spel had. Wit ging te snel in de aanval en vergat te rokeren. Door actief te reageren verhinderde ik eerst voorgoed zijn rokade (koning op F1 en toren op h1 buitenspel) en vervolgens won ik met een combinatie een belangrijke centrumpion. “Then I had the pawn AND the compensation” om met baseman te spreken. Daarna speelde het vanzelf en liep hij zelfs snel mat.

Timo:
Ik haalde in de opening twee ideeën door elkaar en koos vervolgens een afwikkeling die niet gunstig was. Mijn tegenstander had het toen af kunnen maken maar wonder boven wonder kwamen we in een houdbaar eindspel met allebei een toren en een loper terecht. Wel met een pion minder. Dat houdbare viel in de praktijk ook een beetje tegen en uiteindelijk speelde mijn tegenstander het netjes uit.


Richard A:
Richard A moest aan de bak tegen Alexander Berelowitsj. In de opening ging het redelijk en ik kwam niet in de problemen. Volgens de computer had hij in het voordeel kunnen komen door een pion te pakken waarna ik een enorme koningsaanval zou krijgen, dacht ik. De computer houdt dat allemaal tegen maar ik begreep dan mn tegenstander naar het eindspel ging. Dat pakte hij echter niet goed aan en ik kwam in het voordeel. De extra pion kreeg ik echter niet naar de overkant. Remise dus.

IM Joost:
IM Joost dacht goed uit de opening te komen tegen GM Orlov, maar dat viel tegen in de praktijk, Orlov had met een actieve opstoot zelfs voordeel kunnen krijgen. In de partij kwam een stelling met ongelijke lopers op het bord, waarin Joost met doortastend spel in het voordeel kwam. De computer gaf op een gegeven moment zelfs +1.7, maar een concrete afmaker was nog niet makkelijk te vinden. Juist toen Joost 'kip ik heb je' dacht vond zijn grootmeesterlijke tegenstander meerdere sterke verdedigingszetten en verzandde de partij in remise. Al met al toch een partij waar Joost met tevredenheid op terug kan kijken.

Bob:
Bob kwam na een matige opening al snel in de moeilijkheden en vervolgens in een stelling met een pion minder en slechte positie. Hij wist zijn positie te verbeteren en won een pion terug. Het resterende T+L eindspel (ongelijke lopers) leek remiseachtig, maar mijn stelling was ongunstig. Na lang knokken wist Bob een remise uit het vuur te slepen.

DSC Delft 12178Vianen/DVP 122737-3
Ruijgrok, D.A. (Dennis)2288Kooijmans, J. (Jermo)23421 - 0
Ruitenburg van, J. (Joost)2311Hintze, H. (Helge)23071 - 0
Ammerlaan, R. (Richard)2128Berelowitsch, A. (Alexander)2506˝ - ˝
Michielsen, J.R. (Joost)2392Orlov, A. (Andrey)2492˝ - ˝
Legemaat, G. (Gert)2181Odendahl, R. (Reiner)23461 - 0
Bottema, T. (Timo)2053Ries, B. (Benjamin)23260 - 1
Barendse, T.J.M. (Ted)2127Perschke, U. (Ulrich)20701 - 0
Blees, E. (Enrico)2204Stork, O.J. (Ornett)21141 - 0
Oranje, R. (Richard)2039Stork, I.G. (Ivo)2119˝ - ˝
Voogt, B. (Bob)2055Lanen van, A.J.J. (Toon)2104˝ - ˝

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Tjerk on 14-03-2022 at 21:57.

14-03-2022 17:28 Joost is offline Search for Posts by Joost Add Joost to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller