Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H6 remiseert met Botwinnik 3
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

DSC-H6 remiseert met Botwinnik 3 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In het kader van beter laat dan nooit, toch nog een verslag van de wedstrijd DSC6 - Botwinnik 3. 21 februari is immers nog helemaal niet zó lang geleden. Zoals inmiddels gebruikelijk traden we aan met een hele rits invallers, die zeer verdienstelijk schaakten. Ondanks de goede stellingen wisten we het een en ander niet om te zetten in winst en werd laat op de avond door de laatst overgebleven speler van de tegenstander remise aangeboden bij een stand van 3.5-3.5. Gezien de situatie op het bord knikte ik heel gretig naar Charlene om het aanbod aan te nemen en zo werd de strijd beslecht in 4-4. Een kort rondje langs de borden:

DSC61645Botwinnik 314364-4
Visser, L (Lars)2105Verheugd, M (Marc)15951 - 0
Shindi, S. (Shandijean)0Steenbrugge van, E.F. (Frank)01 - 0
Ganguly, S. (Sumit)1567Boot, O. (Otto)15061 - 0
Langeveld, Q.I.M. (Quirine)0Jong de, B. (Bob)14170 - 1
Hullegien, N.E. (Nils)1559Sewpal, I. (Indy)12210 - 1
Petz, C. (Charlene)0Doeves, A. (Bram)1444½-½
Alhasan, S. (Shiraz)1414Roepers, M. (Mirna)1411½-½
Berg van den, K. (Kasper)0Franke, A.C.W. (Arie)14580 - 1


Bord 1: Marc Verheugd - Lars Visser

Het eerste wat mijn tegenstander vroeg in de nabespreking was of ik die 2105 was. Nu had ik op dat moment inderdaad een rating van 2105 omdat ik de weinige partijen die ik gespeeld had in de externe vrijwel allemaal had gewonnen en dus een hoge startrating had gekregen. Mijn tegenstander was zo geïntimideerd door mijn rating dat hij besloten had "om maar iets te proberen". Dat iets werd de koningsgambiet. Nu ben ik niet vies van een pionnetje meer en hoewel mijn tegenstander zeker kansen had om de stelling complex te maken met een goed getimede g2-g3 om mijn g5-f4 structuur te breken durfde hij het meerdere malen niet aan en ging zo roemloos ten onder met een pion minder. 0-1

Bord 2: Shandijean Shindi - Frank van Steenbrugge

Shandijean leek in de opening ergens fout te zijn gegaan en moest het stellen met een pion minder. Na wat geschuifel en geruil bleven alle zware stukken op het bord met een paard voor Shandijean en een witveldige loper voor de zwartspeler. Shandijean wist in een stelling die ik in mijn hoofd afgeschreven had als verlies met een kleine kans op een wonder zowaar dreigingen te creëeren tegen de zwarte koning, won vlak daarna een stuk en mocht een vol punt optekenen. 1-0

Bord 3: Otto Boot - Sumit Ganguly

De witspeler heeft in deze partij eigenlijk geen kans gehad. Sumit won vroeg in de partij een pion en wikkelde af naar een dubbel toreneindspel waar wit ook nog eens een aantal zwakke pionnen had waarvan er snel daarna een aantal viel. Ondanks ten minste 3 remise-aanboden van wit in verloren stelling hield Sumit het hoofd koel, promoveerde 2 dames en eindigde de partij met mat op het bord. 0-1

Bord 4: Quirine Langeveld - Bob de Jong

Na een succesvolle invalbeurt tijdens de vorige ronde had ik Quirine weer ingeschakeld en ditmaal op bord 4. In de opening en het middenspel had de tegenstander geen schijn van kans en kwam met een pion achter een hopeloos verloren toreneindspel in. Quirine had een verre vrijpion en al dat restte was de toren erachter te parkeren en een nieuwe dame te maken. Ik was zo overtuigd van Quirines winst dat ik de partij in mijn hoofd al geteld had. Quirine koos echter voor het verkeerde plan en na wat onhandig manoeuvreren stond haar toren ineens buiten spel en was het zwart die een vrijpion had gecreëerd die niet meer te stoppen was. Toch lastig die eindspelen. 0-1

Bord 5: Indy Sewpal - Nils Hullegien

Nils: "Nils speelde de Caro-Kann, Tartakower. In de eerste 15 zetten werden veel stukken afgeruild en de partij leek af te stevenen op een routinematige remise. Echter, na wat onnauwkeurigheid van zwart won wit een pion en in het toreneindspel kon Nils geen problemen meer veroorzaken voor zijn tegenstander en verloor." 1-0

Partij met commentaar van Nils: https://lichess.org/study/0bRmqy4J

Bord 6: Charlene Petz - Bram Doeves:

Charlene: "Het begon vrij rustig en gelijk. Na een aantal zetten stond ik er redelijk goed voor. Achteraf gezien, had ik mijn tegenstander dan ook makkelijk mat kunnen zetten. Helaas zag ik dat op het moment niet en mijn tijd begon te dringen. Mijn tegenstander zag ook het een en ander over het hoofd, en uiteindelijk eindigde het in een remise." 1/2-1/2

Bord 7: Mirna Roepers - Shiraz Alhasan

Ik heb het idee dat hier nooit echt veel vuurwerk is geweest. De keren dat ik het bord heb bekeken zag het er altijd min of meer in de balans uit en de remise die overeengekomen werd was dan ook het eerlijkste resultaat. 1/2-1/2

Bord 8: Kasper van der Berg - Arie Franke

Kasper raakte in een Reti in de opening een pion kwijt maar had wel degelijk goede compensatie in de vorm van een mooi loperpaar. Toen hij echter besloot dat loperpaar op te geven voor een dubbelpion voor zijn tegenstander was van compensatie geen sprake meer en met weinig stukken op het bord en de koning nog in het midden was het zwart dat de partij moeiteloos naar zich toetrok. 0-1

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by Lars Visser on 05-03-2022 at 21:47.

05-03-2022 19:19 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller