Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Interne competitie N12: Tom Stoek al zo goed als zeker najaarskampioen groep C
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Tjerk Tjerk is a Male
Oud-DSCer




geregistreerd: 01-03-2017
aantal berichten: 216

Interne competitie N12: Tom Stoek al zo goed als zeker najaarskampioen groep C Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep speelde koploper Richard Oranje een solide remise tegen Lucien van de Lisdonk. Gert Legemaat komt ietsje dichterbij door een overwinning op Lars Visser, maar staat nog steeds op gepaste afstand. Erik Both verloor voor de tweede keer op rij, dit keer van Martin Glimmerveen.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Lucien van de Lisdonk-Richard Oranje½-½
2Gert Legemaat-Lars Visser (J)1-0
3Erik Both-Martin Glimmerveen0-1
4Ted Barendse (J)-Bob Voogt1-0
5Kees van der Meer-Tjerk Albregtse½-½
6Rob Smits (J)-David Boersma½-½
7Henk van den Belt-Willem-Jan van den Broek0-1


In groep B heeft Cock Hazeu de beste zaken gedaan door van Hugo van der Laan te winnen. Hij staat daardoor voorlopig op de derde promotieplaats, zo'n honderd punten los van zijn eerste achtervolger.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Hugo van der Laan-Cock Hazeu0-1
2Jan van de Donk-Ed Eveleens½-½
3Lito van Reede-Gerard Bilars0-1
4René Poots-René Weerts1-0
5Simon Dirkse-Kees Korving1-0
6Ahmad Diab Diaz-Arzhang Davazdahemami0-1


Met nog drie ronden te gaan, is het zo goed als zeker dat Tom Stoek najaarskampioen in de C-groep wordt. Ook Kancharla Varun Choudary moest tegen de onbetwiste koploper het onderspit delven. Varun houdt nog wel zicht op de promotieplaatsen, maar krijgt daarbij onder anderen concurrentie van Freek Scholten die door een overwinning op Willem de Koster opklimt naar de vierde plek.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Tom Stoek-Kancharla Varun Choudary1-0
2Freek Scholten-Willem de Koster1-0
3Sahar Al-Matteo Rebosolan0-1
4Kasper van den Berg-Maneesh Avadhani1-0
5Ernst Hanewald-oneven 


De tussenstanden zijn hier te vinden: dsc/intern.

__________________
Erro ergo sum.

25-01-2022 22:12 Tjerk is offline Send an Email to Tjerk Search for Posts by Tjerk Add Tjerk to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik verlies dus van Gert. Ik koos in een rustige stelling met veel opties voor zwart een vlijmscherpe voortzetting waarvan ik wist dat als ik niet nauwkeurig rekende ik op slag verloren kon staan. Het plan was namelijk Gert een vrijpion te laten creëren die hij potentieel naar de zevende rij zou kunnen krijgen, maar ik wist vrij zeker dat zwart de stelling zou moeten kunnen houden en zo af kon wikkelen naar een tandeloze remise-stelling.

Helaas overvroeg ik mijn rekenvaardigheid en zat er een gat in de verdediging die ik gezien dacht te hebben, waarna mij niets anders restte dan inderdaad opgeven.



Dit is de stelling die ik voorzien had een paar zetten eerder en ik dacht dat ik met nauwkeurig rekenwerk kon verdedigen en afwikkelen naar een eenvoudige remise-stelling.Ik dacht na over 27...Pb5 and 27...Pb7. 27...Pb7 Na 27...Pb7 28. Tc4 Kf8 29. d6 cxd6 (c6 is schijnbaar beter) 30. cxd6 Td8 31. d7 was het mij niet duidelijk dat dat hield.


Echter heeft zwart in deze stelling nog 31...g6 en schijnbaar houdt dat maar het wordt geen prettige ervaring voor zwart.

Ondertussen dacht ik dat ik na 27...Pb5 al mijn problemen tactisch op kon lossen met een slimme zet. Mijn idee was dat op 28. d6 cxd6 29.cxd6, 29...Pc3 al mijn problemen op zou lossen. (diagram)



De enige winstpoging voor wit is namelijk een combinatie van Tc1 en d7 en ik dacht dat na 30.d7 Td8 31.Tc1 ik twee mogelijkheden had om te verdedigen. Tb1 was waar ik van veraf op gerekend had maar ik had mijn twijfels dichterbij, het verliest overigens inderdaad. Maar ook 31... Pd5 leek mij een handige verdediging.


Ik had gerekend aan 32.Tc8 Tb8 33.Tc4 Pb6=. Wat ik compleet gemist had was dat wit heel eenvoudig wint met 33.Txb8 en na het antwoord 33...Txb8 met Td4 niet alleen het paard wint maar ook zijn pion op d7 behoudt. Ik zag mijn fout toen ik 32...Tb8 speelde en gaf na 33..Txb8 op. Ik had simpelweg niet overwogen dat slaan op b8 ook een idee was en had alleen maar Tc4 en Txd8 bekeken.

Er was echter eerder nog een kans om de partij in de balans te houden en deze geef ik graag als opdracht mee aan de lezer. In de volgende stelling heeft zwart slechts een zet die de partij redt. Doe het beter dan ik en hou Gert op remise!

This post has been edited 3 time(s), it was last edited by Lars Visser on 26-01-2022 at 15:00.

26-01-2022 02:03 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Grote opruiming Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onderstaand wordt in twee diagrammen geïllustreerd hoe een onoverzichtelijke stelling met nog vele stukken op het bord snel in een duidelijk eindspel kan overgaan.



Henk van den Belt - Willem-Jan van den Broek, 24 januari 2022, stelling na 25. Pc5-b3

Wit is na enkele onnauwkeurigheden, waaronder een dubieus pionoffer, in de problemen gekomen. Met 25. ... Dg6! wordt daar optimaal gebruik van gemaakt. Na 26. Pxd4 (na Dd2 kan zowel Pxf4 als Pxb4, na Df3 komt Pe3, in alle gevallen met winst voor zwart: mooie opgaven!) volgde Pxf4 27. Dd2 (er dreigde Dg2 mat) Ld5 28. Te2 (beperkt de schade tot een kwaliteit) Pxe2 29. Dxe2 Dxg2+ 30. Dxg2 Lxg2 31. Kxg2 Lxd4 32. Lxd4.



Na ruil van acht stukken in de laatste vier zetten staat zwart compleet gewonnen. Er volgde Tfd8 33. Le3 Txd3 34. Lxh6 Tc2+ 35. Kg1 waarna de a-pion een snelle beslissing forceert: a7-a5-a4-a3-a2 met daarop Td3-b3-b1 - daar is zonder stukverlies of mat niets fatsoenlijks tegen te doen.

26-01-2022 15:07 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page



Ja dat dubieuze pionoffer was c5-c6. In deze stelling was die correct en zelfs waarschijnlijk de enige mogelijkheid om nog remise te houden. Ik had het overwogen maar ik vond het toch een beetje zonde van die pion. Maar zag niet het gevaar. Na heel lang nadenken speelde ik maar Te1. Wat verliest. En na Pd5 offerde ik alsnog de pion. Maar toen was het al te laat.

26-01-2022 17:50 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller