Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-H6 boekt een ruime overwinning op HSV 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

DSC-H6 boekt een ruime overwinning op HSV 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Onze eerste wedstrijd van het HSB seizoen was thuis tegen HSV 2. Wij speelden met een drietal invallers, allen relatief nieuw op de club en debutanten in de HSB: Mark Bas de Leur, Shandijean Shindi en Quirine Langeveld. Van gebrek aan wedstrijdritme bij de invallers was zeker geen sprake en zij sleepten met de nodige snelheid alledrie het punt binnen!

Bord 4 - Shandijean Shindi

De eerste die zijn eigen koning op het bord mocht laten staan was Shindi. Hij was, na een gemiste bus, als laatste begonnen maar zowel hij als zijn tegenstander speelden snel in een scherpe stelling en dat moest zijn tegenstander vrij snel bekopen met stukverlies. Het einde van de partij heb ik niet meer meegemaakt maar dat zal ongetwijfeld via mat of groot materiaalverlies teweeg gebracht zijn.

Tussenstand: 1-0

Bord 1 - Lars Visser

Ik speelde met de zwarte stukken tegen een 8.a4 anti-Marshall van wit. Uit de opening kwamen we vrij snel op een kritiek punt waar ik meer dan een half uur besteedde aan het vinden van de juiste voortzetting. Zoals dat iedere schaker bekend is speelde ik na een half uur uiteraard de zet die ik eigenlijk na vijftien seconden al had willen spelen. Ik trok langzaam het initiatief naar me toe en na een beslissende fout van wit kon ik een paard op d3 parkeren en de dreigingen die daarmee gepaard gingen waren genoeg om het spel enkele zetten later te winnen.

Tussenstand 2-0

Bord 8 - Quirine Langeveld

Ik heb achteraf even bij de analyse van Quirine gekeken en dit was werkelijk een modelpartij. Toen ik kwam kijken bij de analyse had Quirine met wit alle stukken ontwikkeld en een mooi pionnencentrum, terwijl zwart aan aantal pionnen had opgeschoven en alleen de dame had ontwikkeld. Quirine forceerde ook nog eens de dameruil waarna zwart zonder ontwikkelde stukken achterbleef en met witte paarden dreigend rond zijn koning. Even later misrekende zwart zich en leverde een vol stuk in. Met een extra stuk ruilde Quirine een aantal stukken af maar zelfs in het eindspel van twee torens+paard tegen twee torens was de zwarte koning zijn leven niet zeker en zwart verloor niet al te lang daarna.

Tussenstand 3-0

Bord 7 - Shiraz Alhasan

Van Shiraz partij heb ik niet veel details meegekregen. Naar mijn beoordeling was de partij eigenlijk vrij constant in de balans. Er bleef uiteindelijk een middenspel over waarbij beide zijden twee torens hadden en een loper dat objectief gelijkwaardig moet zijn geweest. Shiraz tegenstander bood remise aan en na overleg accepteerde Shiraz dat aanbod.

Tussenstand 3.5-0.5

Bord 6 - Mark Bas de Leur

Ook bord 6 is een bord waar ik niet heel veel van meegekregen heb. Dus in de woorden van Mark Bas zelf:" Nadat ik twee weken geleden voor het eerst de switch heb gemaakt naar het spelen van 1.e4 wilde ik dat ook hier direct toepassen. Het werd een Gioco Pianissimo opening. Achteraf bleek dat de Italiaanse opening de favoriete opening was van mijn tegenstander, dus theoretisch had ik hier een flinke achterstand. (mijn theoretische kennis stopt na zet 4). In zet 11 wist ik echter de pion op e5 te winnen en daarna dit voordeel langzaam uit te bouwen. In zet 22 was de druk voor mijn tegenstander zo hoog dat hij geen andere optie zag dan zijn loper te offeren om mijn koning kwetsbaarder te maken. De stelling was nog volledig in mijn voordeel tot ik in zet 25 een enorme blunder maakte. Ik gaf hier een tempo weg en de stelling was ineens winnend voor zwart (achteraf van +6.7 naar -4.7). Mijn tegenstander zag de opvolging echter niet helemaal en had daarna alleen nog de mogelijkheid op remise door herhaling van zetten. Zwart koos hier voor een voortzetting in de hoop te kunnen winnen, maar gaf hier nog een stuk weg op f2 (paard), waarna ik een paard en toren voor stond en hij op moest geven. "

Tussenstand 4.5-0.5

Bord 3 - Nils Hullegien

Nils speelde met de zwarte stukken tegen het Schots. Na wat, achteraf gezien, te ambiteuze zetten kon zijn tegenstander een aanval opzetten. Nils had nog een laatste optie om de partij in de balans te houden door met Lxc3 wit te forceren met bxc3 de structuur rond zijn lang gerokeerde koning te compromitteren, maar evalueerde dit niet juist en besloot anders. Een paar zetten later verloor Nils een kwaliteit. Tot overmaat van ramp had wit ook nog eens een loperpaar en met twee lopers en een toren tegen loper, paard en toren speelde de tegenstander van HSV vakkundig en controlerend. Nils kwam er in de partij niet meer aan te pas en wit bleef de stelling verbetering tot hij af kon ruilen naar een gewonnen eindspel van loper +2 tegen een enkele pion.

Link naar de partij: https://lichess.org/study/xEmA64m0


Tussenstand 4.5-1.5

Bord 2 - Sumit Ganguly.

Sumit speelde met wit het Schots maar gebruikte net als ik op bord 1 veel tijd in de opening. Zijn tegenstander leek het ook niet goed te weten en beging een serieuze fout met Lb4 maar in plaats van iets als Pb5 antwoordde Sumit Pxc6 wat zijn potentieel grote voordeel deed slinken. Toch had wit nog steeds een comfortabele plus uit de opening en bovendien eenvoudig spel. Een plus die Sumit wist om te zetten in een koningsaanval, die hoewel misschien niet op de meeste nauwkeurige wijze uitgevoerd resulteerde in een zwarte koning op g6 zonder pionnendekking. Met alle zwarte stukken nog op het bord en een witte pion op f6 die alle circulatie tussen de overgebleven zwarte stukken en de koning afsneed was het een kwestie van tijd en de partij eindigde met mat op het bord.

Link naar de partij: https://lichess.org/study/SSmbMBl0/9En1TDgb

Tussenstand: 5.5-1.5

Bord 5 - Adrián Sans Mora

Adrián en zijn tegenstander gaven elkaar goed partij. Vrij snel kwam een middenspel van twee torens, ongelijke lopers en elk een paard op het bord. Adrián had met zwart veel actievere stukken en leek het grootste deel van de partij de bovenhand te voeren en dreigingen te creëren omdat wit zijn koning nog niet gerokeerd had en de torens dus niet in contact stonden met elkaar. Echter, begon Adrián steeds meer onder druk te staan van de klok en na wat onnauwkeurige zetten die wit lieten coördineren was het ineens zwart die op moest passen. Met nog enkele minuten op de klok lukte het Adrián niet meer om alles bij elkaar te houden en hij verloor een stuk en moest de partij opgeven.

Eindstand: 5.5-2.5.

 DSC6rating-HSV 2ratingronde 1
1Visser, L. (Lars)0 Wit de, J.C.P. (Jacques)15851 - 0
2Ganguly, S. (Sumit)1570 Coenders, H. (Hans)14491 - 0
3Hullegien, N.E. (Nils)1599 As van, J.J. (Sjaak)14980 - 1
4Shindi, S. (Shandijean)0 Kuyvenhoven, R. (Robert)15241 - 0
5Sanz Mora, A. (Adrián)0 Gerritsma, N.J. (Bert)15660 - 1
6Leur de, M.B. (Mark Bas)0 Bouma, H.H. (Henk)12831 - 0
7Alhasan, S. (Shiraz)1405 Ciftci, S. (Selahattin)1259½ - ½
8Langeveld, Q.I.M. (Quirine)0 Loke, J.A. (Jim)15951 - 0
 Gemiddelde Rating:1525 Gemiddelde Rating:14705½ - 2½

This post has been edited 18 time(s), it was last edited by Lars Visser on 24-11-2021 at 20:34.

23-11-2021 12:39 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
Lars Visser Lars Visser is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 12-03-2020
aantal berichten: 230

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Om het overzichtelijk te houden deel ik mijn partij hier in plaats van in het hoofdbericht. Zoals al vermeld was de opening een anti-Marshall. Ik zal ook een los diagram plaatsen waar ik de lezer graag uitdaag de beste voortzetting te vinden voor mijn tegenstander in een kritieke stelling.





Ik noem 16.c3? (diagram) met reden de kritieke fout. De verzwakking van d3 is fataal. 16.c3 was ook zeker niet nodig en wit heeft andere manieren om te spelen in deze stelling. 16. Le3 was bijvoorbeeld een redelijke zet, en ook zeker wat ik verwacht had. Na Le3 heeft zwart een comfortabele stelling en dat is dan ook niet wits beste voorzetting. Wit heeft iets beters, aan de lezer de opdracht om de beste zet voor wit te vinden.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Lars Visser on 23-11-2021 at 13:09.

23-11-2021 13:04 Lars Visser is offline Send an Email to Lars Visser Search for Posts by Lars Visser Add Lars Visser to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller