Delfts Schaakforum » Overig » Over de Delftse SchaakSite » Forum Handleiding » Hoe deel ik mijn partij op het forum of nieuwsbericht?
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Hoe deel ik mijn partij op het forum of nieuwsbericht? Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je een partij, of een partijfragment wilt plaatsen, dan heb je hiervoor 2 opties: een diagram, of een hele partij.

Diagram plaatsen
Een diagram is een goed idee als je een fragment wilt tonen met een concrete tactische truc, of een mooie slotstelling. Dit kun je als volgt doen:


  1. Eerst analyseer je je partij op een website of programma die FEN ondersteunt. Ik denk dat ze dit praktisch allemaal zijn.
  2. Selecteer de stelling die je wilt delen.
  3. Kopieer de FEN representatie van de stelling. In Lichess staat de FEN code gewoon onder het analysebord. In ChessBase kun je hem ook zo kopiėren. (N.B. ik heb momenteel geen CB bij de hand, dus ik kan niet opzoeken hoe je dat doet, maar Google weet vast raad)
  4. Plak de FEN code in een Forum-bericht en plaats hem tussen een FEN-tag. Bijvoorbeeld:
    code:
    [FEN]rnbqkbnr/pppppppp/8/8/4P3/8/PPPP1PPP/RNBQKBNR b KQkq - 0 1[/FEN]


    Levert dit op:



Partij plaatsen
Als je een heel fragment uit je partij wilt delen, dan is PGN een betere optie. Dit kan de hele partij zijn, maar ook vanuit een bepaalde startstelling (d.m.v. de FEN code die wij hier boven ook al gebruikten); bijvoorbeeld omdat je niet de opening wilt delen. Sommige delen van het Forum kunnen ook door onze tegenstanders gelezen worden immers...


  1. Analyseer je partij in een website of programma waar dat kan, bijvoorbeeld Lichess of ChessBase. Ik raad je aan de analyse op te slaan voordat je verder gaat.
  2. Indien gewenst kies je de stelling vanuit waar je wilt beginnen, en verwijder (tijdelijk) de zetten daarvoor. N.B. Niet alle editors kunnen dit. In Lichess kan ik bijvoorbeeld niet vinden hoe dit moet, maar in Chessbase kan het wel.
  3. Kopieer de PGN. Bij Lichess staat die gewoon onder de partij.
  4. Plak de PGN en plaats hem tussen PGN-tags in het nieuwsbericht.

    Bijvoorbeeld:
    code:
    [PGN]1. e4 c5 2. Nf3[/PGN]

    Levert dit op:

  5. Controleer het resultaat, d.m.v. de preview functionaliteit. Soms kan het voorkomen dat de viewer helemaal leeg blijft. Dan heb je waarschijnlijk een speciaal teken gebruikt (bijvoorbeeld quotes); daar kan de viewer niet goed mee om gaan. Ook kan het soms gebeuren dat het commentaar niet helemaal goed geplaatst wordt; in Chessbase kun je namelijk commentaar op meerdere plekken plaatsen, en soms zit dit er raar uit in deze PGN-viewer.



TODO:

  • PGN voorbeeld werkt niet goed. Wordt vervolgd.
  • Misschien toevoegen hoe je aan PGN/FEN komt in de bekende tools (Lichess, chess.com, Chessbase, Winboard wellicht; nog anderen?)

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Martin on 13-10-2021 at 16:47.

13-10-2021 16:43 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Reactie Lars in draadje van wedstrijd van DSC K1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Lars, ik heb onderstaande post even verwijderd, aangezien die eerder hier thuis hoort.

Quote

Originally posted by Lars Visser
Wat betreft een PGN plaatsen op het forum @Martin. Je voorbeeld werkt niet omdat er informatie mist voor de PGN viewer. De PGN viewer wilt minstens de naam van een van de spelers hebben.

Je moet dus invoeren
code:


[PGN]
[White "Achternaam, Voornaam"]
[Black "Visser, Lars"]

1. e4 c5 2.Nf3 e6

[/PGN]




Overigens zijn er meer velden die je kunt gebruiken:

code:

[PGN]
[Event "Karpov Rapid Trophy 2019"]
[Date "2019.10.26"]
[Round "3"]
[White "Bacrot, Etiene"]
[Black "Hou, Yifan"]
[Result "1-0"]
[ECO "B81"]
[WhiteElo "2671"]
[BlackElo "2659"]
[/PGN]


is een voorbeeld uit een analyse die ik aan de hand van de zomervarianten hier op het forum heb gepost dat komt er zo uit:



Lars stelt terecht dat mijn PGN niet werkt i.v.m. het ontbreken van de metadata (namen van de spelers, ratings etc.). Ik vermoedde al zoiets maar het is wel raar, want zonder die metadata zou het volgens mij ook een valide PGN moeten zijn. Het jammere hiervan is dat je hem niet 1-op-1 uit een Lichess analyse bord kunt kopiėren.

Dus daar zou ik mijn advies dan nog even op moeten aanpassen ;-)
Op Chessbase en chess.com kun je wel makkelijk de namen invullen etc.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Martin on 14-10-2021 at 08:14.

14-10-2021 08:13 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller