Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K3 verliest nipt van Sliedrecht 1 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00 1 Stemmen - Gemiddelde waardering: 5.00
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

DSC-K3 verliest nipt van Sliedrecht 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het derde team had wederom geen gemakkelijke opdracht. De tegenstander Sliedrecht 1 heeft een evenwichtig team en was op 7 van de 8 borden op papier significant sterker.

Terwijl ikzelf (Jouke) in een thematische Stonewall redelijk tevreden was over de ontstane positie, was doorbreken in het centrum niet zonder risico. Mijn tegenstander had een soortgelijke afweging om aan een koningsaanval te beginnen. Op een andere dag had het misschien geknetterd, vandaag besloten we geen gekke dingen te doen en werd remise overeengekomen.

Naast me zag ik leukere partijen met name op bord 1, 3 en 6. Hans vreesde vooraf dat zijn theoretische openingskennis getest zou worden, en dat was inderdaad het geval. Een zijvariant uit de open spelen vereiste nauwkeurige zetten. Geforceerde zetten die behoorlijk wat rekenwerk vereistende, gaven echter kans om de zaken af te ruilen. Toen het gevaar geweken was ontstond een op het oog gelijkwaardige stelling, maar Hans wist behendig het eindspel naar zich toe te trekken.

Kees kon ook na 1 e4,e5 denkbeeldig zijn openingsboeken doorbladeren naar de obscure hoofdstukken. Die waren waarschijnlijk toch enigszins in de vergetelheid geraakt, dus koos Kees voor een praktisch aanpak. Een pionoffer voor een positioneel voordeeltje! Na tegengestelde rockade kwam er uiterst scherp middenspel op het bord waar wit ook een stuk offerde. Misschien was het bedoeld als schijnoffer maar het stuk kwam niet meer terug. Tot aan het ultieme eindspel vocht wit voor zijn kansen, maar het mocht niet helpen. Kees mocht tevreden zijn verdiende overwinning claimen.

De andere partijen heb ik minder goed gevolgd. Bij Sander zag ik als ik het goed zag 4 financhetto's. Het leek me een degelijke partij met een terechte uitslag (remise). Ik dacht dat Peter ook alles onder controle had, en er een gelijkwaardige stelling was ontstaan. Toch ging het ergens mis en verdwenen een paar pionnen. Een gebrek aan wedstrijdritme zal ongetwijfeld meegespeeld hebben.

De spectaculairste wedstrijd was er toch wel voor David. Hij trof de sterkste tegenstander, en had de mouwen opgestroopt. Ik hoop nog wat fragmenten terug te zien want de stelling was te complex om van de zijkant te beoordelen. David had een paard geofferd voor ik meen 3 pionnen. De zwarte koning kon niet rokeren en wits initiatief was indrukwekkend. Het probleem was wellicht dat de ver vooruitgeschoven pionnen op de duur niet te verdedigen zijn. Alles hing er dus vanaf of wit iets kon forceren, voordat zwart kon consolideren. Daar had het wel de schijn van, maar het was onmenselijk om dit te vinden in de snel krimpende bedenktijd.

Daarmee viel het doek en kon Sliedrecht nog een punt bijschrijven. Op bord 7 was Henk last minute opgetrommeld om in te vallen. Hij had een zware partij ondanks een klein materiaalvoordeel. Wit domineerde het bord met het loperpaar, en sprokkelde gedurende de wedstrijd pionnetjes. Het eindspel was niet meer te houden.

Mark boekte een knappe remise in een partij die ik nauwelijks gezien heb. Ik meen dat er op een gegeven moment een pion verschil was, maar dat dit niet doorslaggevend was. De positie wikkelde af naar een gelijkwaardig eindspel.

Al met al geen onaardige uitslag, maar we blijven met lege handen achter.

DSC Delft 3 - Sliedrecht 1 (Ronde 2)
Stam, H.J. (Hans) 2101 - Gijsen, W. (William) 2017 1 - 0
Gosliga van, J.S. (Jouke) 1865 - Rekom van, R. (Robert) 1970 ½ - ½
Voorberg, K. (Kees) 1909 - Mensing, A. (Andrew) 1984 1 - 0
Gennip van, A.D. (Sander) 1833 - Klein, J.A. (Jorik) 1918 ½ - ½
Lode, P. (Peter) 1892 - Pool, W.H. (Wim) 2012 0 - 1
Boersma, D.J. (David) 1842 - Mijnster, C.M. (Niels) 2109 0 - 1
Belt van den, H.T. (Henk) 1772 - Leij van der, A. (Arjan) 2047 0 - 1
Breton, M.R. (Mark) 1641 - Dekker, T. (Tobias) 2027 ½ - ½
Gemiddelde Rating: 1857 Gemiddelde Rating: 2011 3½-4½

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Ted on 10-10-2021 at 10:12.

10-10-2021 09:52 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

David heeft zijn partij ingevoerd op lichess. Op deze link kun je een analyse vinden zijn partij.

10-10-2021 21:43 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Sander Sander is a Male
DSC-forummeester


geregistreerd: 23-01-2002
aantal berichten: 910

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Er staat nu ook een verslagje op de site van Sliedrecht:

http://www.schakendsliedrecht.nl/2021/10...winning-streak/

Mijn eigen partij gaat de boeken in als 1 van de saaiste die ik ooit heb gespeeld. Maar voor wie toch geinteresseerd is:

https://lichess.org/0LUU8022

__________________
Start the clock and keep it running
It's the one to beat
I'm not in danger
I'm the danger now

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Sander on 12-10-2021 at 18:10.

12-10-2021 18:09 Sander is offline Send an Email to Sander Homepage of Sander Search for Posts by Sander Add Sander to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller