Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC-K2 kansloos onderuit tegen Schaakhuis 1
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

DSC-K2 kansloos onderuit tegen Schaakhuis 1 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De 2e ronde in de KNSB competitie leverde voor DSC2 een vrijwel kansloze 2,5-5,5 nederlaag op tegen het op papier sterkere Schaakhuis 1.

Hieronder de persoonlijke verslagen van de spelers:

Pieter

Ik speelde met wit een scherp zijvariantje wat een (theoretisch bekend) torenoffer inhield. Objectief was de stelling in evenwicht, maar met een koning op g6 is een fout snel gemaakt en zo haalde ik in 25 zetten het punt binnen.

Sofya

Ik had een Leningrad tegen me er, die achteraf gezien de tegenstander heel goed kende en ik niet. Tot de koningsaanval kwam het niet, maar ik gaf wel door een tactiekje een pion in het midden weg. Een complexe schijnoffer ruil volgde, waardoor ik uiteindelijk met een loper en een pion tegen een toren kwam te staan. Wel met een loper paar in relatief open stelling. Dit wikkelde ik langzaam richting remise af.

Timo

Ik speelde een scherpe partij en sloeg met m'n dame wat opportunistisch een pion op b7. Dat was wellicht objectief niet het beste, maar zoals het ging kwam ik er prima uit. Toen we in tijdnood allebei nog flink wat zetten in weinig tijd moesten zoeken, bleek de stelling te complex en mijn tegenstander handiger en nog voor de 40e zet was het tij al definitief gekeerd.

Ana

We played a nice opening with my pressure on the Queen's side of the board. He defended the b2 pawn by advancing it to b3, but this move created a weakness which was quickly seized by the pair of bishops: while the white diagonal b1-h5 was held by the bishop on f5, the other black bishop came on a3 to embarrass the white pieces even more. Having problems on the queen's side, white forgot to shelter his king in time so that the black bishop came to h4 to check the king. Black's positional advantage was increased by eliminating any source of counterattack (by changing the major pieces). However, after winning a pawn, black missed a tactic and arrived in an equal endgame position which led to a draw.

Ivar

Bram van den Berg - Ivar de Hoogt.
Een partij die nooit in remise zou kunnen eindigen, zo ook nu niet.
In een superscherpe zijvariant kozen beide spelers voor dubieuze voortzettingen, waarmee stukken ineens weinig objectieve waarde hadden. Helaas haalde Ivar in kritieke stelling 2 plannen door elkaar, waarmee een kansrijke stelling/opzet in no time een 0 opleverde.

Lucien

Ik kwam redelijk uit de opening met zwart, hoewel wit een klein langdurig voordeel had dankzij de zwakte van d6 in mijn stelling en een slecht paard op C7. Ik dacht met een kleine combinatie dit paard weer in het spel te brengen maar had een simpele tussenzet gemist. Dit kostte me een pion en een vijandelijke toren die de 7e rij binnen drong, waarna er geen houden meer aan was. Terecht verloren.

Martin vertelde dat hij slecht uit de opening kwam en had moeten verliezen. Maar zijn tegenstander sloeg niet toe waarna Martin weer beter tot gewonnen kwam te staan. In tijdnood verzuimde hij te winnen zodat remise achteraf gezien wel de meest terechte uitslag is.

Hoe Wybe kopje onder ging weet ik niet. Wellicht kan hij dat zelf nog op dit forum plaatsen.

Hieronder de uitslagen.


DSC Delft 2 Rating Schaakhuis 1 Rating Ronde 2
Hoogt de, I. (Ivar) 2149 Berg van den, B. (Bram) 2230 0 - 1
Buzing, P.C. (Pieter) 2080 Hoogland, M. (Mike) 2183 1 - 0
Lisdonk van de, L.J.P.A. (Lucien) 2049 Hollander, J.W. (Hans) 2024 0 - 1
Bottema, T. (Timo) 2046 Metselaar, H. (Harold) 1926 0 - 1
Pelin, A.M. (Ana-Maria) 1918 Milort, G. (Gerard) 2021 ½ - ½
Blanter, S. (Sofya) 1840 Dekker, D.H.M. (Derk) 1911 ½ - ½
Glimmerveen, M.A. (Martin) 1895 Segerberg, T. (Tomas) 1967 ½ - ½
Evenhuis, W. (Wybe) 1838 Staden van, M. (Mildo) 1857 0 - 1
Gemiddelde Rating: 1977 Gemiddelde Rating: 2015 2½-5½

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Lucien van de Lisdonk on 12-10-2021 at 21:40.

10-10-2021 09:23 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

https://lichess.org/study/JhIqWERJ/48CDnzM4

Het had allemaal anders kunnen aflopen, maar het mocht niet zijn.

Het was een korte, maar krachtige partij. Oordeelt u zelf. Ik heb het ondanks het verlies naar mn zin gehad zaterdag. Het was een interessante stelling om over na te denken.

Vooral ook een mentale les om mee te nemen. De druk die uitgaat van een dreiging (in dit geval het stukverlies middels g4) zorgt voor een heel ongebalanceerd denkpatroon, terwijl het voor de andere partij vrij soepel gaat om zetten te vinden/spelen. Dat kan meer waard zijn dan objectieve beoordelingen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 11-10-2021 at 10:34.

11-10-2021 10:07 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 76

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Interesant Ivar. Rene W speelt dit ook, maar dan anders. En achteraf blijkt zwart dan ook een openingsnadeel te hebben, alleen weet hij wit het meestal lang moeilijk te maken. Misschien heeft hij nog een paar ideeėn voor je.

12-10-2021 18:30 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
Lucien van de Lisdonk Lucien van de Lisdonk is a Male
DSC bestuur


geregistreerd: 21-04-2005
aantal berichten: 336

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hier het verslag van de tegenstander (auteur: Norbert Harmanus)

Na een lange, zware strijd wint Schaakhuis 1 uit in Delft met 2.5-5.5. Bram was als eerste klaar. In een complexe stelling vond zijn tegenstander niet de juiste verdediging en compensatie voor het verloren stuk (0-1). Daarna volgde Mike. Zijn tegenstander sloeg de stelling kapot en Mike kon zich helaas niet meer bevrijden (1-1). Hans zette ons weer op voorsprong door een vrijpion naar de overkant te loodsen (1-2). Mildo zorgt voor de 1-3 door met een combinatie eerst een kwaliteit te winnen en als zijn tegenstander dat wil voorkomen wordt het zelfs een volle toren. Op de andere borden was het nog spannend. Harold maakte er 1-4 van door in een complexe stelling met een vrijpion te lopen en een stuk te winnen. Vervolgens werd de counter opgevangen en stond de vrijpion nog steeds op promoveren. Meteen daarop komt Derk remise overeen. Met T + pi zit er geen winst in tegen L + 2 pi. Daarmee zijn wel de matchpunten binnen (1.5-4.5). Gerard staat de hele middag tegen de achterlijn geplakt, maar weet zich uiteindelijk te bevrijden en komt remise overeen in een P vs L eindspel (2-5). Goed uitgerust gaat Tomas voor de langste zit. Hij heeft een kwaliteit gewonnen, maar zijn tegenstander een gevaarlijke vrijpion. Tomas geeft zijn paard voor de pion, waarna D+L+pi voor zijn tegenstander vs D + 4 pi voor Tomas overblijft. Uiteindelijk blijven er 2 kale koningen over (2.5-5.5).

Delft blijkt zowaar een Bierfabriek te hebben. Weliswaar kleiner dan de Heineken bierfabriek in Zoeterwoude, maar het eten en drinken smaakt er prima!

12-10-2021 21:45 Lucien van de Lisdonk is offline Send an Email to Lucien van de Lisdonk Search for Posts by Lucien van de Lisdonk Add Lucien van de Lisdonk to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller