Delfts Schaakforum » Overig » Het koffiehuis » Donkere bladzijden uit de schaakgeschiedenis
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Donkere bladzijden uit de schaakgeschiedenis Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Na aanleiding van de volgende opmerking van Kees:

Quote

Originally posted by winfvdm
Hopelijk door een andere eigenschap van Tarrasch niet.


Ben ik gaan zoeken op internet:
http://www.ballo.de/tarrasch_english.htm
(http://www.ballo.de/tarrasch.htm)

Hoewel ik niet weet in hoeverre deze bron betrouwbaar is, is het een interressante visie. Er is sowieso veel onduidelijk over het schaken rond WO II. Ik weet dat er een boek staat in onze schaakbibliotheek dat hier over gaat (ik heb dit nog niet gelezen).

Zo begreep ik ook dat er door sommigen vraagtekens worden geplaatst bij het opteden va Max Euwe in deze periode (terwijl andere bronnen vol lof zijn).

Tijd dus voor een discussie lijkt me.

::volgens mij wordt je op je wenken bedient Oli4::

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-02-2004 11:43 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Tarrasch Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Tarrasch is niet uit de jaren rond WO II. Grijns
Hij is van rond 1860 of 1865, kwam uit Breslau, vestigde zich in Neurenberg, en was de sterkste speler ter wereld of op een na de sterkste in de periode 1890-1910.
Hij was arts en heeft mogelijk wegens beroepsbesognes afgezien van een match om het wereldkampioenschap in de jaren 90 van de 19e eeuw. Later kwam Lasker, die was wat jonger, en die versloeg Steinitz.
Tarrasch was een van de eerste vijf grootmeesters. Dat is een titel die in Petersburg door de Tsaar aller Russen, bij verrassing, in 1914 werd toegekend aan de vijf spelers (meesters) die zes anderen, waarondr Nimzowitsj en Janowski, hadden uitgeschakeld in de eerste ronde van het toernooi aldaar. Die vijf waren meen ik Capablanca, Lasker, Tarrasch, Aljechin en Marshall.

Hij stond erom bekend dat hij met egards behandeld wenste te worden. Mensen die hem niet met de verschuldigde eerbied benaderden, waren niet welkom aan zijn schaaktafel in Neurenberg. Een groot schaker, maar ook een groot ego, althans volgens de verhalen. Dat bedoelde ik.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

25-02-2004 15:07 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4466

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Als je dat verhaal leest (zie link) Heeft hij zich vlak voor zich (hij was Jood) in de ogen van sommigen net juist opgesteld tegenover het Nazi-regime en het antisemitimse.

Er zijn binnen de HSB ook een aantal figuren met een dergelijk ego.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

25-02-2004 15:18 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller