Delfts Schaakforum » DSC Forum » Activiteiten » Walter Anema wint Kolderschaak 2018
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Walter Anema wint Kolderschaak 2018 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Walter Anema heeft het Kolderschaak van 2018 gewonnen. In de 7 ronden zwitsers eindigde hij bovenaan, met een halfje voor op Arno Wiersma. De Can-I finale won hij vervolgens overtuigend.

Zie voor een uitgebreid verslag de toernooisite.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 23-12-2018 at 20:33.

18-12-2018 01:45 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

2010
2014
2018
...
ik zie een zekere correlatie met een WK voetbal in de zomer..
1997, 2005 en 2008 waren blijkbaar een opstartje om het ritme te vinden.
Chapeau, Walter!

18-12-2018 02:07 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Het was zwaar. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hoe haal je de finale? De formule is op papier heel eenvoudig:


  • Essentie van de regels begrijpen;
  • Zorgen dat je geen groot materiaal weggeeft;
  • Actief spelen zodat je oppo dit wel kan;
  • En een beetje vlot zodat je niet in tijdnood komt.

Dat is natuurlijker makkelijker geschreven dan gedaan. Gelukkig was ik niet de enige die moeite had met de regels, waardoor ik me kennelijk nog een aardige portie ellende kon veroorloven.
In de Zwitserse ronden gleed ik uit tegen Arno. Ik had gedacht dat ik bij de paralyser met mijn dame op h7 kon inslaan, maar met Ta6-a7 werd mijn dame gevangen. Dat was te veel.
Ook bij het bounchen verloor ik veel: Ik opende de d-lijn, maar verloor hierna met Dd1xd8(bounch)-d1 mijn dame. Zoiets moest ik ook doen, en dacht een beetje te herstellen via Td8xd1(bounch)-d6. Na De2-a6 (bounch)xc8 (bounch)xe6 (met de vriendelijke vraag: "Mag dit?") had ik weinig meer over. Gelukkig kon ik Dh6+ beantwoorden met Le7-f8(bounch)xh6, gevolgd door een Tb8-b1+ en na koning weg een toren op h1.
Dat waren de grootste rampen, maar eigenlijk ging het overal een beetje mis. Een krimpend veld: Met f7-f5 lok ik e4xf5 uit. Het plan was simpel: de witte stukken worden een rij opgeschoven, en mijn pion op e5 valt dan het paard van f3 (dat naar f4 wordt verschoven) aan. Ik miste echter, dat de loper op b2 naar b3 verschoven werd en daarmee een duivels tussen-schaakje gaf. Gelukkig kreeg ik later een dame, toen mijn aanval op g2 (door opschuiven g3) werd beantwoord door Dg3 (of g4, hoe je het noemen wilt). Een simpel vorkje op e2 (oftewel e3) deed de rest.
Ook de andere partijen waren lastig, maar de finale was gehaald.
Voor Can-I is moeilijk een winnend concept te geven. Probeer in ieder geval iets wat je tegenstander niet verwacht.
Arno is een nette speler, die doet vast iets met e4 en misschien d4. Die verwacht vast niet dat zwart zijn loper ongedekt op g4 zet, dus ik probeer het gewoon: d7-d6, Lc8-g4 en Lg4xd1. Bingo! Daarna consolideren: stukken verstoppen op velden die de tegenstander niet verwacht en oppassen voor oprukkende vrijpionnen. De voorsprong na zet 3 was voldoende.
Ik zal proberen voor 2022 nog een keer te winnen, want ik wil niet wachten tot een WK voetbal jaar.

18-12-2018 09:31 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Jouke
webcommissie


geregistreerd: 21-10-2014
aantal berichten: 103

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

De Partij ging als volgt:

19-12-2018 13:33 Jouke is offline Send an Email to Jouke Search for Posts by Jouke Add Jouke to your Buddy List
Walter
DSC-verslaggever




geregistreerd: 21-02-2004
aantal berichten: 358

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Jouke
De Partij ging als volgt: ...

Precies wat ik dacht Tong

I.p.v. 7 ... Pe7 had ik kunnen kiezen voor de sterke 7 .. Ke7. De pointe van Ke7 is dat ik dan een waarschuwing krijg als een paard op d5 of f5 komt en wanneer een loper op g5 komt. Na zo'n "schaak via .." weet ik waar ik kan slaan.

19-12-2018 23:31 Walter is offline Search for Posts by Walter Add Walter to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik heb me weer kostelijk vermaakt met jullie gesteun en gezucht...

En ik blijf het lastig vinden. Graag zou ik ook mee-kolderen, maar de rol van kolder-‘meester’ staat dat niet toe. Niet alleen wegens het grote voordeel dat ik heb omdat ik al over de variant heb nagedacht, maar omdat gedurende jullie spel regelmatig vragen terugkomen.

En het blijft lastig varianten uit te leggen. In mijn hoofd is het allemaal zo logisch, dat het soms een verrassing is waar mensen moeite mee hebben. Bij Optie-schaak had ik dat bijvoorbeeld heel erg.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

30-12-2018 12:25 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller