Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2017-2018 » Interne competitie (V5): Gert Legemaat verovert de koppositie
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (V5): Gert Legemaat verovert de koppositie Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep heeft Gert Legemaat de koppositie overgenomen van Bram van der Velden, door Bram in een onderling duel te verslaan. Richard Oranje handhaafde zich op de derde plaats, maar zag Ted Barendse dichterbij komen. Richard speelde remise tegen Kees van der Meer, terwijl Ted van Pieter Goossens won. Willem-Jan van den Broek speelde verdienstelijk remise tegen Bob Voogt.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Gert Legemaat-Bram van der Velden1-0
2Kees van der Meer-Richard Oranje½-½
3Ted Barendse-Pieter Goossens1-0
4Willem-Jan van den Broek-Bob Voogt½-½
5Rob Smits-Simon Broos1-0
6Tom Broekhuizen-Henk van der Belt1-0
7Jan van de Donk-Tjerk Albregtse1-0
8Edgar Huisman-André van der Weijde0-1


In de B-groep klom Sam van Dongen naar de tweede plaats door Eric Wagter te verslaan. Theo Rekveldt staat derde na een overwinning op Hans van Calmthout. In de middenmoot werden veel remises genoteerd.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Sam van Dongen (JT)-Eric Wagter1-0
2Theo Rekveldt-Hans van Calmthout1-0
3Han Nicolaas-Victor van der Kloet½-½
4Jan Frissen-René Weerts½-½
5René Poots-Kees Korving½-½
6Stijn Berghout-Cees Huygen1-0
7Brent van Dusseldorp-Corniel Nobel0-1
8Jan van der Kolk-Aram Hassan0-1


In de C-groep gaat Aram Hassan aan kop. Hij versloeg Jan van der Kolk. Gerard Bilars klom naar de derde plek via een overwinning op Jan Torenstra.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Gerard Bilars-Jan Torenstra1-0
2Wim Meijer-Joop van Ham0-1
3Bart van Cleef-Paul van Riet1-0
4Bert van der Willik-André Bruinink½-½
5Ruben Beumer-Aad de Jong0-1


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

27-03-2018 01:01 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 167

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Je kunt beter minder staan, matige zetten spelen en kans maken op remise dan gewonnen staan, slechte zetten spelen en verliezen. Dat scheelt ongeveer 0.35 punt.

This post has been edited 6 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 27-03-2018 at 11:01.

27-03-2018 10:13 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Verlies voorkomen en winst gemist! Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik offerde in mijn partij tegen Bob Voogt een pion (in ruil voor wat ik inschatte als een 'betere loper') - Bob werkte echter niet goed mee en van compensatie was al snel geen sprake meer. De materiaalachterstand maakte ik niet meer ongedaan en het was slechts Bob die op winst kon spelen. Te elder ure werd mij na hardnekkige verdediging zelfs nog de kans geboden de partij te winnen - net als Bob overzag ik echter die mogelijkheid! Kijk en huiver:



Willem-Jan van den Broek - Bob Voogt, 26 maart 2018, stelling na 29. h2-h4

Hier staat zwart waarschijnlijk gewonnen: wacht wit af dan promoveert een zwarte pion (achtereenvolgens a7-a5-a4, b5-b4, a4-a3, b4-b3); wit's enige kans bestaat uit ontregeling van de zwarte koningsstelling en het geven van (hopelijk eeuwig) schaak met zijn dame. Direct 29. ... a5 was een uitstekende zet geweest; 30. h5 wordt dan beantwoord met g5 en de zwarte koningsstelling is onvoldoende ontregeld.

Bob koos echter voor 29. ... h5?! (ziet er logisch uit maar laat de komende ontregeling toe) en nu stak ik er na 30. Kg2 (haalt schaaks op de onderste rij eruit; deze zouden de komende acties verstoren) a5 een tweede pion in: 31. g4! hxg4 32. h5!



Slaat zwart hier op h5 dan leidt 33. Dg5+ tot een snelle remise: Kf8 34. Dd8+ schiet niet op; gaat de koning naar de h-lijn dan volgt 34. Dxh5 Kg8 (Kg7 34. Dg5+) 35. Dg5 Dg7 36. Dxb5 en de zwarte pion op a5 is slechts met Dc3 te verdedigen - dan volgt echter weer Dg5+ etc.

Bob sloeg terecht niet op h5 maar vervolgde met 32. ... a4 en na 33. hxg6 Kxg6 (de beste) 34. De4+ f5 35. De8+ en nóg enkele zetten ontstond de volgende stelling:



Hier beging ik met 40. Dc6+ een fout: de zwarte koning krijgt hiermee doorgang naar de damevleugel / rijen 1-3, vindt aldaar meer beschutting en kan de promotie van a- of b-pion ondersteunen. In plaats hiervan had ik 40. Dh7+ Kd5 (Ke5 41. Dh8+ met damewinst) 41. Df7+ moeten spelen; wit lijkt het dan remise te houden (het voert tever om hier alle varianten te tonen) - een leerzaam moment dus.

Uiteindelijk ging gingen wit's a- en zwart's b-pion van het bord en had ik het geluk dat Bob in tijdnood ook zijn a-pion opgaf. Eén zet later, na 54. Db3+, stond het als volgt:



Hier werd 54. ... Db2?? 55. Dd3+?? gespeeld; na ruil op b2 zou wit het pionneneindspel gewonnen hebben: 58. Kh2 Kc2 59. Kg3 Kd2 60. Kxf4 Ke2 61. Kg3 en wit's f-pion beslist de partij!

In de praktijk stond het enkele zetten later aldus:



En dit was remise na 59. Kh2! Dh6+ (Ke1 60. Kg3) 60. Kg1 Dc1 61. De5 Kc2+

Heel leuk om voor de afwisseling de helft van de avond met een interessant eindspel bezig te zijn.

27-03-2018 16:42 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Tom Broekhuizen Tom Broekhuizen is a Male
actief DSC-lid




geregistreerd: 24-11-2015
aantal berichten: 75

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het lijkt erop dat ik weer eens goed ben weggekomen, Henk.

27-03-2018 18:15 Tom Broekhuizen is offline Send an Email to Tom Broekhuizen Search for Posts by Tom Broekhuizen Add Tom Broekhuizen to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Interessante partij, plezierige avond. Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik ben in het moordenaarslaantje beland.
De uitdrukking was van de heer Jacobson, de ouderen zullen hem zich nog wel herinneren, jarenlang lid van DD en jarenlang bestuurslid van de HSB. Toen mijn team de drie sterkste tegenstanders in opeenvolgende ronden kreeg, gebruikte teamleider Jacobson die uitdrukking.
Vorige week mocht Legemaat zich met mij meten, nummer 1 op onze ranglijst, ditmaal Oranje, nummer 3, en volgende week zal Van der Velden, nummer 2 wel tegenover mij zitten. OK!
Het moordenaarslaantje in, dus (figuurlijk, naar ik vermoed).

Oranje en ik hebben weer een plezierige avond gehad dank zij een interessante partij.
Met wit had ik lange tijd enig voordeel, maar ik moet iets gemist hebben. Onderstaand de diagramstelling.



Wit: K. van der Meer
Zwart: R. Oranje

In deze stelling zie ik geen goede winstpoging. Op Ta8-a1 volgt Pc3-e2 met de vervelende dreiging Pe2xf4. Ik speelde Td3-d8, waarna wit (na torenruil) een eeuwige aanval heeft op e6 en h7, en anderzijds: zwart kan vermoedelijk een zetherhaling afdwingen door Tc2-c1-c2 &c. Wit Kf1-f2-e3, waarna Tc2xg2 en Txh2 en Tg2 en Txg3 zal wel te wild zijn. Remise, dus.

Gemiste kans. Toch plezierige avond.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 5 time(s), it was last edited by winfvdm on 27-03-2018 at 20:09.

27-03-2018 19:44 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Interessante en hardbevochten remises zie ik. Glimlach

Via-via ook de laatste 2 partijen van Aram meegekregen, strakke potten met 24-28 centipion verlies volgens de stockfish engine. Wordt goed gespeeld in de interne!

Echter, Willem-Jan: je kan jezelf geruststellen. Na dameruil op b2 rent de koning van b2 natuurlijk naar e4 ipv e2 en is de partij nog steeds soepel remise op oppositie. Had je het jezelf alleen wel makkelijker mee gemaakt Grijns

28-03-2018 10:11 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Corniel Corniel is a Male
webcommissie




geregistreerd: 28-01-2002
aantal berichten: 4463

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik merk de laatste tijd dat ik de energie iet kan vinden om mijn verliespartijen te analyseren. Jammer, want daar leer je het meeste van. Ook met deze winstpartij duurde het lang.

In de analyse leek het uiteindelijk allemaal redelijk soepel, maar ik had het lastig. Vooral door de tekstzet (waar deze analyse mee begint) die ik had verworpen, maar om de verkeerde reden.

__________________
stukken in het gras

ik zag stukken in het gras - en paarden grazen
en een zwarte dame
ik hoopte - dat jij het was

01-04-2018 14:03 Corniel is offline Send an Email to Corniel Homepage of Corniel Search for Posts by Corniel Add Corniel to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller