Delfts Schaakforum » DSC Forum » Externe competitie » DSC4 speelt gelijk in enerverend duel met Promotie 2
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

DSC4 speelt gelijk in enerverend duel met Promotie 2 Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een wat onhandige valse start aan de avond. Google had mij naar de andere kant van Zoetermeer gestuurd, dus ik kwam met de taxi praktisch een halfuur te laat binnen. Daar stond het al ongeveer 1-0 voor de tegenstanders aangezien Ashwin in zijn opening zijn paarden zo hard had mishandeld dat ze kreupel waren geworden.

Aan de andere kant, stonden er prettige stellingen op alle overige borden, dus ik had nog alle vertrouwen in een goede afloop. De spelers zullen voor zover zelf nog wel iets toevoegen over hun partij. Ik heb niet alles meegekregen, maar voor zover:

bord 1:
Ricardo aan mijn linkerzijde had in de opening 2 pionnen cadeau gekregen, dus die telde ik alvast. Later blunderde hij, iets wat ik niet vaak zie gebeuren, 3 ply diep zijn belangrijkste vrijpion weg en moest hij er nog voor vechten. In een lastig toreneindspel waar beide spelers op het increment speelden, ging zijn tegenstander door de vlag.

bord 2:
Gelukkig investeerde de opponent veel tijd in de opening, waardoor m'n tijdsachterstand in het middenspel beperkt was, en uiteindelijk was het mijn tegenstander met tijdsproblemen. Grijns Aan de staart van het bericht een, gezien de opmerkelijke opening vrij vroeg beginnend, partijfragment.

bord 3:
Ted kwam voor mijn idee prima uit de opening en had een mooie drukstelling. Waar dit volgens mijn inschatting toe zou leiden was een pionwinst en dan rustig uitbouwen. Toch stond er even later een onduidelijke stelling op het bord, waar Ted weliswaar nog steeds de lijnen en touwtjes in handen had, maar de beoogde pionwinst aanvankelijk pionverlies/-offer werd. Deze werd teruggewonnen, maar de rente bleef uit. In het resterende eindspel greep Ted, zoekend naar een winst, mis.

bord 4:
Kees speelde tegen een jonge tegenstander. In het middenspel stond Kees weliswaar prettig/beter, maar er was nu ook niet zo heel veel aan de hand toen hij ineens mocht constateren: "uw tijd is verstreken"

bord 5:
Henrik zal niet geklaagd hebben over zijn stelling na de opening. Ik heb helaas weinig wendingen gezien aan die kant van de zaal, maar het zou me niets verbazen als het ergens winnend voordeel was geweest. Echter toen ik na afloop van mijn eigen partij nog eens keek, stond er een remise-achtig eindspel op het bord. Deze moest, na een afgeslagen remise-aanbod, uitgeblitzt worden. In de wederzijdse vliegende tijdnood ontstond ergens toch een stelling die onhoudbaar bleek.

bord 6:
Zoals gezegd, de opening was niet erg geslaagd bij Ashwin. Zijn stukken stonden elkaar in de weg en voordat hij zijn paarden genezen had, stond er een verre vrijpion in zijn stelling. Vlotte 1-0 naar Zoetermeer. Volgende keer beter!

bord 7:
Peter was ziek, en Willem-Jan v/d Broek had zich bereid getoond de honneurs waar te nemen. Zoals altijd goed voor een enerverende partij waarin vanalles gebeurt. 1 pion geofferd; 2 pion geofferd; 3 pion geofferd; koning op de tocht, maar toch sneller zijn met de aanval. Enfin, hij zal vast nog een fragment plaatsen, maar toen de kruitdampen waren opgetrokken, stond er een nul op het bord; waar het eerder een vol punt leek te gaan worden.

bord 8:
Arno speelde een prima partij; hij heeft zijn fragment al geplaatst voor de liefhebber. Prettige plus, kalmpjes de tegenstander in elkaar frommelen, uiteindelijk materiaal winnen en een mooi matnet bouwen.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Henrik on 14-03-2018 at 19:54.

14-03-2018 00:26 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een partij waarin de stelling vrij overzichtelijk leek, maar waarin ik flink moest rekenen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Untagonklik on 14-03-2018 at 02:01.

14-03-2018 02:01 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Goed gespeeld, Arno, mooi matnetje op het laatst.

14-03-2018 09:21 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Ivar de Hoogt Ivar de Hoogt is a Male
DSC-verslaggever


geregistreerd: 05-03-2011
aantal berichten: 147

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik had een wat onhandige valse start aan de avond. Google had mij naar de andere kant van Zoetermeer gestuurd, dus ik kwam met de taxi praktisch een halfuur te laat binnen. Daar stond het al ongeveer 1-0 voor de tegenstanders aangezien Ashwin in zijn opening zijn paarden zo hard had mishandeld dat ze kreupel waren geworden.

Aan de andere kant, stonden er prettige stellingen op alle overige borden, dus ik had nog alle vertrouwen in een goede afloop. De spelers zullen voor zover zelf nog wel iets toevoegen over hun partij. Ik heb niet alles meegekregen, maar voor zover:

bord 1:
Ricardo aan mijn linkerzijde had in de opening 2 pionnen cadeau gekregen, dus die telde ik alvast. Later blunderde hij, iets wat ik niet vaak zie gebeuren, 3 ply diep zijn belangrijkste vrijpion weg en moest hij er nog voor vechten. In een lastig toreneindspel waar beide spelers op het increment speelden, ging zijn tegenstander door de vlag.

bord 2:
Gelukkig investeerde de opponent veel tijd in de opening, waardoor m'n tijdsachterstand in het middenspel beperkt was, en uiteindelijk was het mijn tegenstander met tijdsproblemen. Grijns Aan de staart van het bericht een, gezien de opmerkelijke opening vrij vroeg beginnend, partijfragment.

bord 3:
Ted kwam voor mijn idee prima uit de opening en had een mooie drukstelling. Waar dit volgens mijn inschatting toe zou leiden was een pionwinst en dan rustig uitbouwen. Toch stond er even later een onduidelijke stelling op het bord, waar Ted weliswaar nog steeds de lijnen en touwtjes in handen had, maar de beoogde pionwinst aanvankelijk pionverlies/-offer werd. Deze werd teruggewonnen, maar de rente bleef uit. In het resterende eindspel greep Ted, zoekend naar een winst, mis.

bord 4:
Kees speelde tegen een jonge tegenstander. In het middenspel stond Kees weliswaar prettig/beter, maar er was nu ook niet zo heel veel aan de hand toen hij ineens mocht constateren: "uw tijd is verstreken"

bord 5:
Henrik zal niet geklaagd hebben over zijn stelling na de opening. Ik heb helaas weinig wendingen gezien aan die kant van de zaal, maar het zou me niets verbazen als het ergens winnend voordeel was geweest. Echter toen ik na afloop van mijn eigen partij nog eens keek, stond er een remise-achtig eindspel op het bord. Deze moest, na een afgeslagen remise-aanbod, uitgeblitzt worden. In de wederzijdse vliegende tijdnood ontstond ergens toch een stelling die onhoudbaar bleek.

bord 6:
Zoals gezegd, de opening was niet erg geslaagd bij Ashwin. Zijn stukken stonden elkaar in de weg en voordat hij zijn paarden genezen had, stond er een verre vrijpion in zijn stelling. Vlotte 1-0 naar Zoetermeer. Volgende keer beter!

bord 7:
Peter was ziek, en Willem-Jan v/d Broek had zich bereid getoond de honneurs waar te nemen. Zoals altijd goed voor een enerverende partij waarin vanalles gebeurt. 1 pion geofferd; 2 pion geofferd; 3 pion geofferd; koning op de tocht, maar toch sneller zijn met de aanval. Enfin, hij zal vast nog een fragment plaatsen, maar toen de kruitdampen waren opgetrokken, stond er een nul op het bord; waar het eerder een vol punt leek te gaan worden.

bord 8:
Arno speelde een prima partij; hij heeft zijn fragment al geplaatst voor de liefhebber. Prettige plus, kalmpjes de tegenstander in elkaar frommelen, uiteindelijk materiaal winnen en een mooi matnet bouwen.

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by Ivar de Hoogt on 14-03-2018 at 11:23.

14-03-2018 10:53 Ivar de Hoogt is offline Send an Email to Ivar de Hoogt Homepage of Ivar de Hoogt Search for Posts by Ivar de Hoogt Add Ivar de Hoogt to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

MIjn tegenstander, Bram Albertus, leek mij een jonge speler van een jaar of 16 - 17. Dezulken zijn doorgaans sterker dan hun rating aangeeft. Het leek erop dat hij de opening niet kende. Zijn nette resultaat in de externe - in mijn herinnering 50% aan het laatste bord van Promotie - komt dus uit het Middenspel.
Ik heb rustig en zorgvuldig gespeeld. Ook Albertus speelde netjes en zorgvuldig, en nog de helft langzamer dan ik!
Ik was van plan het eindspel met mijn loperpaar en mijn tijdvoordeel rustig af te kluiven; ik had nog drie kwartier toen mijn tegenstander aan zijn laatste vijf minuten begon. Helaas lette hij niet op de tijd, drie zetten later ging hij in alle gemoedsrust door zijn vlag.

Bij de persoonlijke resultaten van de Promotieklasse sta ik gedeeld eerste!
Ook bij de persoonlijke resultaten van de Bekercompetitie sta ik eerste!
Er wordt in beide nog gespeeld, maar toch...
Advies aan mijn tegenstanders: U kunt maar beter bang voor mij zijn Prodent .

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

This post has been edited 4 time(s), it was last edited by winfvdm on 14-03-2018 at 13:32.

14-03-2018 13:27 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In mijn partij vond de eerste slagzet pas plaats op zet 20. Net daarvóór stond het als volgt:



W.J. van den Broek - J. Bosman, 13 maart 2018, stelling na 18. ... Tbd8

Hier koos ik voor 19. Lh3 waar direct 19. ... f5 veel sterker was geweest: na de beste zetten exf5 20. exf5 Pce5 21. Lxa8 Txa8 22. Pf4 Pb6 23. b3 Tae8 24. d4 Pg4 25. Tg2 Pxe3 26. Pxe3 Db7 komt 27. f6!



analysediagram

en wit heeft winnende aanval.

Terug naar het eerste (partij-)diagram: na het gespeelde 19. Lh3 kwam Pb6 20. f5 exf5 21. exf5? - na Lxf5 behoudt wit een voordeel - en zwart stond beter, zeker na 22. f6? gxf6 23. gxf6 Tg8+ 24. Kh2



stelling na 24. Kg1-h2

Hier speelde mijn tegenstander sterk 25. ... d5! en stond ik totaal verloren. Maar na een drie pionoffers en kwaliteitsoffer kreeg ik wat later nog een kans:



stelling na 34. ... Te8-e5

Hier zag ik spoken en verzuimde ik 35. hxg6 te spelen vanwege Th5+ 36. Kg1? Dxg3; daarbij had ik 36. Lh3 gemist: hxg6 37. Lf4 Txh3 38. Kxh3 en wit zou eerder wat beter hebben gestaan.

In plaats van 35. hxg6 (zie laatste diagram) speelde ik 35. Lg7+? en na Kg8 36. Dh6 (dreigt 37. Lf8 en 38. Dg7 mat) Tdd5 was het vanwege de dreiging Th5+ gedaan; ik bespaar jullie de laatste 10 zetten.

Al met al uitstekend gecounterd door mijn tegenstander.

15-03-2018 11:25 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
winfvdm winfvdm is a Male
DSC-forumgrootmeester




geregistreerd: 22-03-2002
aantal berichten: 1146

Botwinnik wint Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Botwinnik wint juist van SHTV II, en staat nu een wedstrijdpuntje voor op DSC IV.

__________________
Als je de Dame bent in het schaakspel, sla dan maar flink om je heen
(Zie ook Rekenvout 125)

16-03-2018 08:48 winfvdm is offline Send an Email to winfvdm Homepage of winfvdm Search for Posts by winfvdm Add winfvdm to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller