Delfts Schaakforum » DSC Forum » Algemeen [DSC] » Schaken in Cuba
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Norbert Harmanus Norbert Harmanus is a Male
forumlid


geregistreerd: 25-10-2017
aantal berichten: 10

Schaken in Cuba Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Hallo,

Morgen begint mijn 15-daagse rondreis in Cuba. Via chess.com ben ik op zoek gegaan naar wat schaakmogelijkheden daar, en kwam zo in contact met een buurtvereniging Barrio Habana (https://www.facebook.com/barriohabana.org/). Ik help graag mensen, maar doe dat gericht. Dat deze organisatie kinderen leert schaken vond ik natuurlijk een fantastische mogelijkheid. Hopelijk geeft dat ze betere kansen op ontwikkeling en anders gewoon veel speelplezier, dus ik ben ook blij dat ik wat schaakmaterialen voor ze mee kan nemen. Namens DSC worden 10 borden en schaaksets afgeleverd (waarvoor dank), en zelf heb ik via de HSB 4 DGT's voor ze gekocht. Daarmee is mijn maximale bagagehoeveelheid bereikt. Afhankelijk van de internetmogelijkheden daar houd ik jullie op de hoogte!

Groeten,
Norbert

P.S. Ik ben dit jaar lid geworden van DSC om interne te kunnen spelen. Extern speel ik al jaren voor het Schaakhuis in Den Haag.

10-11-2017 16:28 Norbert Harmanus is offline Send an Email to Norbert Harmanus Search for Posts by Norbert Harmanus Add Norbert Harmanus to your Buddy List
Henrik Henrik is a Male
kroegloper




geregistreerd: 29-03-2002
aantal berichten: 722

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Mooi initiatief en veel plezier! Glimlach

10-11-2017 17:50 Henrik is offline Send an Email to Henrik Homepage of Henrik Search for Posts by Henrik Add Henrik to your Buddy List Add Henrik to your Contact List AIM Screenname: n/a YIM Screenname: n/a
Upperdog Upperdog is a Male
Coordinator HSB competitie


geregistreerd: 06-02-2004
aantal berichten: 946

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Natuurlijk een mooi initiatief!

N.a.v. 'Hopelijk geeft dat ze betere kansen op ontwikkeling' het volgende.

Zowel het onderwijs als de gezondheidszorg zijn in Cuba goed geregeld: voor ieder vrij toegankelijk. Het gemiddeld aantal leerlingen per klas is op basisscholen beduidend lager dan in Nederland, het analfabetisme is er niet veel meer dan 0% en mensen worden er gemiddeld even oud als in Nederland. In die zin heeft het niets weg van een ontwikkelingsland. Vanwege de isolatiepolitiek van de afgelopen 50-60 jaar zijn gezonde wisselkoersverhoudingen echter ver te zoeken en zijn importartikelen voor de meeste Cubanen niet te betalen - dit is het best zichtbaar op de wegen: vrijwel geen auto's; wél zie je nog vele exemplaren uit de 50-er jaren.

Goede reis toegewenst!

11-11-2017 12:43 Upperdog is offline Search for Posts by Upperdog Add Upperdog to your Buddy List
Ted Ted is a Male
DSC Erelid


geregistreerd: 19-12-2002
aantal berichten: 960

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Veel plezier in Cuba Norbert, en leuk dat we als DSC kunnen bijdragen aan deze steun aan het schaken aldaar.

Leuk als je ons af en toe via onze website op de hoogte houdt, we zijn benieuwd!

__________________
"Lord, save us from the people that think they have all the answers, for they know not the questions."

This post has been edited 1 time(s), it was last edited by Ted on 14-11-2017 at 16:22.

13-11-2017 09:08 Ted is offline Send an Email to Ted Search for Posts by Ted Add Ted to your Buddy List
Norbert Harmanus Norbert Harmanus is a Male
forumlid


geregistreerd: 25-10-2017
aantal berichten: 10

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Bezoek aan Barrio Habana was fantastisch! Ze hebben 3 groepen kinderen en ik heb tegen 1 groep van 13 een simultaan gespeeld. Ze hebben een verpauperd pleintje opgeknapt met gras en stenen schaaktafels. De borden en stukken zijn goed ontvangen en ook waren ze blij met de klokken en stroopwafels.

Het niveau was best behoorlijk 1500-1700 schat ik en ik heb 3 potjes verloren, waarbij 2x omdat ik vermoeid was en een stuk in 1 weggaf. 1x remise in een stelling die ik wel door had willen spwlen maar moest vertrekken richting Vinales. Ze spelen gezond schaak in de opening dus ik denk dat zowel hun school als schaakopleiding wel in orde is.

Dgts zijn hier niet te koop dus daar waren ze wel blij mee. Het wordt gerund door een paar trainers en vaders uit de buurt.

Wegen hier zijn matig, dus door mijn late vertrek moest ik een stuk in het donker rijden en dat is geen feest. Dan kun je 80 km op de snelweg waarbij je dan maar de middellijn pakt om wat marge te houden. In de bergweggetjes 20-40 om dat je daar echt maar 5-10 meter ziet. Casa particulares (individuele b&b s) zijn prima van kwaliteit. Restaurants 10-20 euro en mojitos 3-6 euro, dus voorlopig is het goed uit te houden hier Glimlach

Tot nu toe is Cuba echt een aanrader.

14-11-2017 14:34 Norbert Harmanus is offline Send an Email to Norbert Harmanus Search for Posts by Norbert Harmanus Add Norbert Harmanus to your Buddy List
Derk Dekker Derk Dekker is a Male
schaakverslaggever


geregistreerd: 02-04-2009
aantal berichten: 118

plaatjes Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Norbert op Cuba 1

Norbert op Cuba 2

Norbert op Cuba 3

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Derk Dekker on 15-11-2017 at 12:45.

15-11-2017 12:40 Derk Dekker is offline Send an Email to Derk Dekker Homepage of Derk Dekker Search for Posts by Derk Dekker Add Derk Dekker to your Buddy List
Norbert Harmanus Norbert Harmanus is a Male
forumlid


geregistreerd: 25-10-2017
aantal berichten: 10

Trinidad Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In Trinidad heb ik ook een Schaakhuis gevonden. Nóg kleinschaliger dan de Haagse tegenhanger. Slechts 4 tafels en 1 dgt. 'S middags wordt buiten op straat gespeeld op het pleintje ervoor op 2 klaptafels. De oprolbare borden worden verzwaard met 4 stenen die dus niet fungeren als toren. Niettemin een paar leuke potjes gespeeld.

20-11-2017 02:23 Norbert Harmanus is offline Send an Email to Norbert Harmanus Search for Posts by Norbert Harmanus Add Norbert Harmanus to your Buddy List
 
Plaats Nieuw Onderwerp Post Reply
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller