Delfts Schaakforum » DSC Forum » Interne competitie » Archief » Seizoen 2017-2018 » Interne competitie (N3): Hans Stam te sterk voor Bob Voogt
print pagina | stuur door | voeg onderwerp toe aan favorieten
Author
Post « vorig onderwerp | volgend onderwerp »
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Interne competitie (N3): Hans Stam te sterk voor Bob Voogt Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

In de A-groep wist Hans Stam oud clubkampioen Bob Voogt pootje te lichten. Daarmee boekte hij de tweede overwinning in drie dagen. Ted Barendse herstelde zich van zijn nederlaag in de vorige ronde. Hij was te sterk voor Henk van der Belt. Norbert Harmanus debuteerde in de interne competitie met een verdienstelijke remise tegen Luciën van de Lisdonk.

A-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Bob Voogt-Hans Stam0-1
2Ted Barendse-Henk van den Belt1-0
3Norbert Harmanus-Luciën van de Lisdonk½-½
4Arnt Veenstra-Simon Broos½-½
5Edgar Huisman-Rob Smits0-1


In de B-groep boekte René Poots een overwinning op Victor van der Kloet. Ook Fredinand Scheuder deed goede zaken met een overwinning op Jan Frissen. Hans van Calmthout begon zijn deelname aan de interne met een overwinning op Jelle Mathieu. Brent van Dusseldorp ging na een lange partij kopje onder tegen Vashish Sukul.

B-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Tjerk Albregtse-Theo Rekveldt0-1
2René Poots-Victor van der Kloet1-0
3Ferdinand Schreuder-Jan Frissen1-0
4Jelle Mathieu-Hans van Calmthout0-1
5Vashish Sukul-Brent van Dusseldorp1-0
6Mark Breton-Michael Stoops1-0
7Albert Kemeling-René Weerts1-0


In de C-groep won Kees Venema met wit van Paul van Riet, en won Herman Zonderland van Bert van der Willik. Debutant Wytze Jonkerman speelde remise tegen Antoon Frehe. De andere debutant, Jozefien Aalders, kwam in een spannende partij net tekort tegen Hugo Soleira Licona.

C-groep
 Wit-ZwartUitslag
1Kees Venema-Paul van Riet1-0
2Bert van der Willik-Herman Zonderland0-1
3Wim Meijer-Simon Dirkse½-½
4Antoon Frehe-Wytze Jonkerman½-½
5Hogo Soleiro Licona-Jozefien Aalders1-0


De tussenstand van de interne competitie is te vinden op de webpagina van de interne competitie.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

This post has been edited 2 time(s), it was last edited by Untagonklik on 31-10-2017 at 19:16.

10-10-2017 01:22 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Untagonklik Untagonklik is a Male
Erelid




geregistreerd: 07-03-2002
aantal berichten: 3279

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Ik zal proberen morgenavond de tussenstanden te plaatsen.

__________________
Doch dyn plicht en lit de lju mar rabje.

10-10-2017 01:23 Untagonklik is offline Search for Posts by Untagonklik Add Untagonklik to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Op het eind mogelijk nog een laatste kans op remise. Volgens mij speelde ik hier Ld7? in plaats van Lg4. Maar ik heb verder niet meer genoteerd. Na Ld7 staat zwart in ieder geval verloren.

This post has been edited 8 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 14-10-2017 at 11:31.

10-10-2017 11:16 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Martin Martin is a Male
Penningmeester


geregistreerd: 17-03-2003
aantal berichten: 2231

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Quote

Originally posted by Henk van den Belt
Op het eind mogelijk nog een laatste kans op remise. Volgens mij speelde ik hier Ld7? in plaats van Lg4.


Lg4 levert misschien een dreiging op (Ld1), maar lijkt me niet veel uit te halen als wit gewoon oplet. Bijvoorbeeld iets als d6 Ld1 Ld5 en danstaat de pion gewoon gedekt, of d6 Le6 Lc5 Kf8 Kf3 Lxb3 Kg4 heeft wit twee vrijpionnen.

Mis ik iets, of is dit ook gewoon gewonnen voor wit?

10-10-2017 13:21 Martin is offline Send an Email to Martin Search for Posts by Martin Add Martin to your Buddy List
Henk van den Belt
DSC-verslaggever


geregistreerd: 22-11-2016
aantal berichten: 168

Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

d6 is niet goed want dan krijg je f6. Zwarts koning gaat dan na d7. Om dat te voorkomen moet de witte loper naar c6 maar dan kan zwarts koning naar e6. Zwarts koning kan niet direct naar f6 vanwege f5.

In plaats van d6 kan wit bijvoorbeeld f5 of Lf3 spelen.
f5 wordt beantwoord met f6. En na Lf3 volgt Lh3.

This post has been edited 16 time(s), it was last edited by Henk van den Belt on 16-10-2017 at 10:09.

10-10-2017 13:32 Henk van den Belt is offline Send an Email to Henk van den Belt Search for Posts by Henk van den Belt Add Henk van den Belt to your Buddy List
Antoon Frehe Antoon Frehe is a Male
webcommissie




geregistreerd: 08-02-2006
aantal berichten: 109

Wedstrijdritme Post Reply with Quote Edit/Delete Post Report Post to a Moderator       IP Information Go to the top of this page

Het was al weer even geleden dat ik een echte partij speelde. Mijn wedstrijdritme was zoek. Ik zit thuis teveel op het net bij chess24 te schaken en dat is toch wel anders. Sneller vooral.

Ik werd ingedeeld Wytze Jonkerman die zijn eerste partij bij ons op de club speelde. Het werd een spannende pot waarbij ik al snel tegen een grote zelf aangebrachte achterstand aan keek. In het begin speelde ik op vluggertjes tempo, dacht niet goed na en vond al snel dat ik de onstane stelling nog nooit eerder had zien ontstaan uit mijn standaard schotse opening.



Ik had hier net 14. Bg5 gespeeld. Mijn vluchtige gedachte hierachter was dat ik even snel de toren op d8 kon pennen. Hij kon toch niet nemen op d5 want ik win dan in ieder geval een kwaliteit, en oke, hij kan dan op c3 slaan maar die sla ik terug. 14... Nxd5 15. Bxd8 Nxc3 16. bxc3 Rxd8. En dan heb ik welliswaar een knullig pionnenstructuur maar wel de kwaliteit. En ik was dus erg benieuwd of hij zijn dame naar e6 zou spelen of iets anders zou vinden. Zwart sloeg echter gewoon wel op d4 en zonder verder te kijken dan mijn neus lang sloeg ik dus op d8. En nog ging er geen belletje rinkelen.



Pas toen deze stelling was bereikt en ik tevreden zat na te denken over een goed plan begon ik wat te missen. Eerst was ik alleen een beetje in verwarring. Daarna ging ik eens tellen. Euh, hij heeft een dame, toren en twee lichte stukken. Ik heb een dame en twee torens. Wacht eens, was dat mijn bedoeling? Moest ik niet nog een stuk hebben? Het duurde even voordat het echt tot me doordrong. Holy fuck. Wat heb ik gedaan? Tsjonge-jonge zeg. Lekker knullig. En nu heb ik ook nog eens mn pionnenstructuur links opgegeven. Na enige schuldbelijdenis aan mezelf probeerde ik het beste ervan te maken. De troef die ik heb zijn de twee torens. Nog niet compleet wanhopen dus.

Even later staat het zo.



Er is hier een pionnetje te winnen met 23. Qc5, maar mijn pionnetjes op a2 en a3 zijn ook een beetje zwak. Toch ging ik er maar voor, al was het alleen maar omdat ik na verdere afruil mogelijk alvast met een toren op de 7e rij sta. En als ik dan 25. Rc7 speel kan ik misschien met tempo de d-lijn ook voor mn tweede toren claimen. Als zwart dan niet op de een of andere manier blokkeert komt ook mn tweede toren naar de 7e rij. Dan maak ik tenminste nog een kans op remise. Het is in ieder geval een plan.



Mijn tweede toren is niet via de d, maar via de b-lijn naar de 7e rij gegaan. Dat kon omdat zwart de b-lijn met zijn toren verliet om over de a-lijn mijn a2 pion aan te vallen.

Maar nu. Mijn hele plan was er opgericht om de torens op de 7e rij te krijgen in de hoop in eeuwig schaak. Na zwarts laatste zet, 39... Nc4, kan ik echter nog niet slaan op f7 i.v.m. een paardvork op e6. En een schaakje op g7 gaat dan ook niet omdat die gedekt staat door de loper op d4. Anders had ik misschien nog wel gekozen om een van de torens te ruilen tegen zijn toren en twee pionnen met 31. Rf7 Ne6 32. Rg7+ Kf8 33. Rxa7. Of zoiets. Daarnaast staat mijn eigen koning ook niet bepaald lekker. Moet ik daar dan eerst wat mee? Of kan ik beter 31. e5 spelen om het paard op c4 te verhinderen de vork te geven op e6? Het onderbreekt ook mooi de lijn van de zwarte loper op d4 naar g7. Ik was echter wel bang voor de schaakjes op mijn koning. Ik ging ervan uit dat zwart eigenlijk wel meteen schaakjes moet geven omdat ik anders meteen inderdaad meteen remise heb. Dus even flink rekenen aand 31. e5 Ne3+ 32. Ke2 Rxc2+ 33. Kd3 Rc3+ en dan? Toen ik eenmaal zag dat ik na nu ook veld d4 had besloot ik het erop te wagen. 31. e5 dus.

Mijn escape met de koning ging precies zoals berekend. Ik kon de volgende stand bereiken.



Remise kan ik nu nemen als ik wil. Ik zag nu overigens ook dat ik misschien zelfs wel beter sta. Wat te doen? Aan ene kant was ik eigenlijk best blij en tevreden dat ik dit had weten te bereiken en ik wilde niet hebberig zijn. Aan de andere kant zat ik me suf te rekenen op zoek naar een geforceerde winst. Daarvoor had ik eigenlijk nog een tempo nodig. Maar als ik geen koningszet doe, en geen schaak geef, dan speel zwart 36... Bxe5+ en daar kon ik niet mee leven. Veel te ingewikkeld. Dus als ik niet meteen remise afdwing, dan moet ik een koningszet doen. Ik ging ervoor alhoewel ik niet zag hoe ik daarna wel een winstweg zou hebben.

Na het gespeelde 36. Kd5 Ne3+ een laatste dilemma. Moet ik met de koning naar c6 of e6? Ik koos na lang nadenken voor c6. Ik dacht dat ik dan controle zou hebben over b6 waar zwarts zijn toren via b4 graag naar toe wil spelen leek mij. Als mn koning dan op e6 staat is dat schaak een stuk lastiger.

Maar eerlijk gezegd, zat ik er dit moment wel helemaal doorheen. Ik zag domweg geen geforceerde winst en koos een paar zetten later voor geforceerde remise voordat het uit de hand zou lopen.

In de nasleep kreeg ik van verschillende mensen te horen dat zij ook dachten dat het remise was. Ik was echt blij met die bevestiging alhoewel ik toch het gevoel had dat het te winnen moest zijn. Ik durfde het dus ook niet zo snel in de computer te stoppen om te kijken hoe dat laatste stukje dus wel moest. In ieder geval heb ik een paar dagen geleefd in de veronderstelling dat het pakken van
de remise een goede keus was.

__________________
Ignorance and envy will fuel rumors that get repeated until they morph into common knowledge. (dilbert)

11-10-2017 21:35 Antoon Frehe is offline Send an Email to Antoon Frehe Homepage of Antoon Frehe Search for Posts by Antoon Frehe Add Antoon Frehe to your Buddy List
 
Go to:

Powered by Burning Board Lite 1.0.1 © 2001-2004 WoltLab GmbH Nedstat Basic - Gratis web site statistieken. Eigen homepage website teller